Problem i Hoppningen!
Regina & jag gillar att hoppa, men hon har lite problem som jag inte kan rätta till.
Hon fegar ut om jag blir ofokuserad för 1sek. Tex. om tyglarna är förlånga, då kastar hon sej åt sidan i sista sekunden. Över hindret är hon bra & hoppar runt men efter blir hon som en långtradare. Låg tung & springer i 110 km/h. Då hamnar jag oxå i fel sits.
Kombinationer blir stora problem för oss. Hinner inte få upp huvudet eller sätta mej till rätta.
Det är det vi måste fixa till först & främst. Sedan kan vi satsa på lite högre höjder. Vi har hoppat 110cm men det var bara enstaka hinder. Dom går bra men inte en serie eller bana "/
Putt (:

låter som vad min brukar pyssla med;) hon ger järnet på allt som man kan hoppa över, även bara bommar. man måste vara med till 100% annars vägrar hon. enda tipset jag har förutom tränare är att vara med till 100% och rama in hästen ordentligt så den inte kan smita undan så lätt. dessutom hoppar min av någon meter tidigare än vad hon behöver.
Vi brukar hoppa för en super bra tränare en gång i veckan, hon kör mera teknik än höjd :) Försöker rama in hon så gott det går.. Men ibland så är det bara hon som kör. Jag bara hänger med så gott det går.
Vill inte heller byta till ett skarpare bett då hon alltid har gått på ett tre-delat (fasta ringar).

jag var också emot att byta bett först men hon går superbra på kimblewick, behöver knappt ta i henne och då har jag tyglarna i det översta hacket. jag hoppar alltid mer teknik än höjd=)
Hade tänkt att testa ett pullar träns då det sägs hjälpa heta hästar. Om inte det funkar få vi nog ta & byta bett ändå "/

#5 har pullar på henne också=) bättre att plocka lätt med ett skarpt bett än att hålla rejält i ett milt.

Du kanske kan prova att göra lite som med unghästar. Sänka hindrena lite och lägga bommar på sidorna? Då brukar inte hästarna vägra men det finns ju undantag där med. Få upp hennes självförtroende på lägre hinder för att sedan höja. Min häst vägrar också hela tiden. Så fort jag släpper lite och kanske är med till 99% så vägrar hon men jag har sänkt hindrerna, jag hoppade inte så högt förut heller, typ 70-80 cm men eftersom det inte fungerade sänkte jag till typ 50 cm och så fick hon hoppa på hennes egna vilkor:) Vilket har gått bra hittills, hon har inte vägrat en enda gång sen dess, tvekar lite kn hon göra men sist jag hoppade höjde jag till 60 och hon kollade inte ens på hindret:) Så det är mitt tips, sänk lite så hon hoppar på sina egna vilkor och kolla om det hjälper:)
Hoppar oxå 70-80cm. Har som mål att tävla 90cm felfritt. Vi kommer inte ens runt på 70cm x] Sist slängde hon av mej när det var ett hinder kvar >.<
Har besämt mej för att INTE hoppa högre än 80cm tills vi är 100 på det. Även om dom jag tränar med hoppar 110cm så hoppar jag 80cm.
Just nu så är det ju hoppaus (sommarbete), men till hösten tror jag att jag ska göra som du säger. Låta henne bestäma, bara hoppa för skoj skull :D