Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettoff-topic
Läst 1267 ggr
WhoCares-01
0

Usch för sjuk häst

En av de äldre hästarna i stallet har helt plötsligt blivit sjuk. I Lördags stod hon och vägde ram och tillbaka mellan frambenen och helt plötsligt kolapsade hon i boxen. hon låg sedan  20 minuter ungefär innan hon själv kunde resa sig. Veterinären kom efter ungefär 45 minuter och kunde bara konstatera ett blåsljud på hjärtat (vilket ingen blev förvånad över, det är ju vanligt bland gamla hästar) det togs några blodprover men allt de testade för uteslöts.

Idag vid utsläpp såg jag att Fragansia(hästen) var väldigt hängig. hon brukar annars alltid suraoch hugga efter andra hästar som går förbi men dag stod hon bara helt apatisk. Jag tänkte att hon kanske bara var lite trött så jag försökte leda henne några steg. först ville hon nte alls gå ut ur boxen och när vi väl kom ut så andades hon jättetungt. det nästan gnisslade i luftrören på henne. jag ledde självklart in henne igen och försökte ge henne lite vatten men hon ville inte dricka. jag ringde till hennes skötare som ringde ägaren och veterinären. Idag tyckte veternären att Fraggan var mer uttorkad än senast så hon fick vatten via sond genom näsan rätt ner i magsäcken. hon fck även smärtstillande för hon var väldigt stel (förmodligen efter att ha fallit omkull på lördagen). när veterinären hade åkt gick jag och skötaren en lten promenad med Fraggan och hon verkade mycket piggare. när vi kom tillbaka ville hon även äta lite (hon hade inte ätit nästan någonting av morgonmaten). så nu ska hon endast få hö och extra slafsig betfor.

känns lte jobbigt att just den hästen är så sjuk eftersom hon har funnits i stallet i hela mitt liv =( jag bara hoppas på att det inte är slutet för henne. Så… ville bara få skriva av mig lite.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

kaka1234567
0

vad läskigt hur gammal är hästen ??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

WhoCares-01
0

29

// Alexandra

kaka1234567
0

de är en gammal häst stackars den

_Mvh kaka
_

WhoCares-01
0

pratade nyss med skötaren och hästen mår mycket bättre idag =) hon är fortfarande stel men hon stod och vävde i boxen och ville ut =) så det är ju bra iaf

// Alexandra

[Nesslan]
0

Håller tummarna för att hon blir bra!

För min del så blev min häst sparkad i förrgår, det kom en ny valack in i flocken. Det blev en spark på frambenet och min häst hoppar i väg på tre ben.. Men ingenting är av och han kommer att klara sig om såren håller sig fräscha.

kaka1234567
0

Håller också tummarna

_Mvh kaka
_