Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettövningar
Läst 1802 ggr
kappi
0

äter hästar isbitar?

hej!

kan jag ge is bitar till min häst? ttycker själv det skulle vatt skönt en såhär varm daG!

kan man lägga lite rivna elr morotsbitar i dem ? :) är det ok? och tror ni han äter det?

TACK :D

emeliekarlssoonn
0

Har för mig vi hade en tråd om det här förra året, tror dock det var på ridsport. Då var det ngra som provade att göra som isblock med fruktbitar i.

Man tar fram en gammal glassburk lr annan burk, lägger äppelbitar i botten och fyller på med lite vatten, ställer in det i frysen och låter det bli is, sedan fortsätter man göra lager för lager tills blocket är så tjockt som man vill ha det. Sedan välter man ut det i hagen och låter hästarna slicka i sig det. :)

liljegren
0

jag vet inte hur det ligger till, men någonstans i mitt bakhuvud säger en röst att man inte ska ge hästar iskallt vatten och jag tror ej heller därför att is är någon höjdare.. Vet dock ej om det är rätt..

Em--ma
0

frysna morötter kan vara farlig om man ger i för stor mängd och dom inte är vana vid det.
Och några frysna morötter är inget farligt, STOR mängd då menar jag typ 15 frysna morötter bör man inte ge. Tungan ute

#1 min syrra gjorde isblock med bitar av äpplen och morötter i.. Det tyckte min Häst var urgott  att stå och slicka på den, och försöka komma på hur han skulle få tag i alla godbitar I isblocket =D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

emeliekarlssoonn
0

#2  Hästar äter ofta snö på vintern och min häst stod och slickade på det frusna vattnet i badkaret i vintras och han har inte farit illa av det (vi hade även ofruset vatten i hagen och det blir ju inte direkt ljummet det heller).
Däremot ska man inte ge kallt vatten till hästen direkt efter hårt arbete (alltså innan man skrittat av den) då det kan leda till kolik.

kappi
0

#4, oj det med koliken visste jag inte :o!

men det ska jag prava det med isblocket ^^

Rynkel
0

Jag håller på att skapa ett isblock ,får de vad ponnyn tycker om det sen! Tungan ute

Elshira
0

Jag tror inte det är bra för magen att de knaprar i sig 2 liter is på en gång, men å andra sidan tror jag inte det är många som gör det heller.

Men att ta sådana här plasthållare som man gör iskuber i och lägga ner bitar med äpplen osv och fylla på med vatten och frysa. Det kanske är uppskattat att ha i vattenhinken på sommaren?^^

Hakuna matata!

Rynkel
0

Jag har bara gjort i en sån 0,25liters glassburk så jag tror ponnyn klarar sig Flört