Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikett: utrustning
Läst 6101 ggr
Marija
0

Rider ni med väst i hoppning?

Har ni säkerhetsväst på er när ni hoppar?

Motivera gärna varför/varför inte! :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Marija
0

Jag är faktiskt väldigt dålig på att rida med väst, tyvärr. Det beror till stor del på att min väst är hemskt obekväm och jag känner mej ostadigare med den. Har dock provat en kompis "racesafe"-väst och är helt såld, så det blir nog en sådan inom kort :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

HannaT
0

Jag rider aldrig med väst, även om jag vet att det ju vore det bästa. Min väst är gammal är klumpig och stöter i bakvalvet i sadeln.

Har aldrig provat en Racesafe, kanske vore något? Har dock inga pengar att lägga ut på väst just nu i vilket fall, tyvärr.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

J-Parnebo
0

rider aldrig med väst, men ska börja med det i hoppning nu iaf, så jag vänjer mig i den inför tävlingar och så.
rider inte med den bara för jag känner mig otroligt äcklig och obekväm i den.

Thea
0

Jag rider alltid med väst numera! Efter två ridolyckor med en komprimerad ryggkota (som jag hade klarat mig ifrån om jag hade haft väst, men västarna fanns inte då) och den sista som slutade med ambulansfärd och sjukhusvistelse i 4 dagar. Vid den sista var jag helt oförmögen att resa mig pga att benen inte styrde alls. DET är en upplevelse jag inte vill uppleva igen!!!

Det lilla obehag västen tillför är ingenting i jämförelse med vad som kan inträffa utan väst! Jag chansar inte längre! Visst, västen är inte ett 100%-igt skydd, men jag har gjort så gott jag har kunnat!

För mig är västen lika självklar som hjälmen!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Lauth
0

Rider aldrig med väst och följdaktligen äger jag ingen väst heller.

Känner mig inte bekväm i väst och den stör mig i min ridning. Men den största anledningen är nog att jag inte känner nåt behov av någon väst.

Glader
0

Jag rider ALLTID med väst vid hoppning, markarbete & uteritt.
Vid dressyr händer det att jag rider utan ibland, men har ofta även då.

Jag har haft min väst länge nu så den har blivit rätt mjuk & smidig, så den stör inte min ridning.
Men har funderat på att köpa en "rutväst" istället, eftersom jag har provat kompisars & dom är ännu smidigare ! ;)
Så det blir nog än sån när man får pengar…

Peppe
0

jag rider aldrig med väst… tycker den stör mig aldeles för mycket

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thea
0

#4: Kompletterar med att sista avfallningen som slutade i ambulansfärd inträffade under ett dressyrpass! Har aldrig skadat mig vid hoppning…..*peppar peppar*

Att västen stör ens ridning är ett arrgument jag inte förstår alls!!! Jag kan inte förstå att en sån batagellartad grej som "besvärligt" och "stör" gör att man avstår från att skydda sig! Då åker ni bil utan bilbälte också för DET stör och är riktigt besvärligt!
Västen stör mig också….när jag skrittar på lång tygel! Flört Det är enda gången jag kan tycka att det är besvärligt och knöligt med väst. När jag sen kommer igång och rider glömmer jag västen. Den "försvinner" eftersom den dels är korrekt utprovad, dels blir den uppvärmd av kroppsvärmen och mjuknar och dels så är jag fullt fokuserad på min ridning att jag inte tänker på att jag har den. Detta gäller både min "pansar-väst" och "sköldpaddan" jag har idag.

Nej, hitta bättre arrgument för att låta bli att skydda er! Tyst

H. Thea

Lauth
0

Jag tycker att västen ibland ger ryttaren en falsk känsla av säkerhet.

Många ryttare skulle behöva tänka sig för en eller till och med två gånger innan dom gör vissa saker. Men eftersom dom har väst och "inget kan hända då" så chansar dom på att dom klarar av det dom tänkt sig.

Bättre vore att lära ut fallteknik på landets alla ridskolor såsom man gör inom kampsporten. Lär dig falla rätt och många av dagens skador skulle kunna undvikas. Inte alla men många.

pimkarlstrom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider alltid med väst, även när jag bara skrittar. Man vet aldrig när hästen hoppar till eller blir rädd. Rätt som det är så ligger man på backen då undrar man varför man inte tog västen ändå.

Jag såg att någon tyckte att det var obekvämt att rida med sin väst, för mig är det tvärtom, jag känner mig obekväm utan västen.

Som "Lauth" skriver så räddar inte västen allt utan man måste tänka också.

Pim

Thea
0

#9: Jag håller helt med dig i det du säger! Precis samma ser man med dagens nya säkrare bilar. Folk litar för mycket på säkerheten och tar mer risker i trafiken! Det säger iaf statistiken!

Men jag kommer fortfarande att anse att man bör skydda sig så mycket man bara kan. Det är man skyldig sig själv, men ffa sina nära och kära! ALLT kan man inte skydda sig ifrån, att göra så gott man kan är gott nog. I detta innebär att man ska inte utsätta sig för större risker än man kan hantera! För att ta ett exempel så väljer jag mycket noga VILKA hästar jag sätter mig på och vad jag gör på hästryggen! Jag väljer mina risker och det skulle jag göra även utan säkerhetsvästen. För mig personligen innebär inte säkerhetsvästen ett större risktagande, men jag kan absolut tänka mig att det förekommer och då ffa ju längre ner i åldrarna man kommer.

H. Thea

Haag
0

#10 Jag håller med, när jag rider markarbete, hoppar och liknade rider jag för det mesta alltid med väst. Tyker den hjälper mig med hållningen.. Skrittar jag en vända eller så brukar jag dock slarva med den..

Har en panelväst från riders company, kostar runt 1000 lappen och är helt underbar!!

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Kristall
0

Nu hoppar jag inte, men iaf.

Red förut alltid med säkerhetsväst, har just nu ingen väst men ska skaffa en väst liknande den som #10 har. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

WhoCares-01
0

jag har ALLTID väst när jag hoppar. finns för mig ingen ursäkt till varför jag inte skulle ha det. både jag och min syster har skadat oss ordentligt.

syrran när hon red utan väst och trilla av rätt in i en stenmur. då bröt hon ett utskott från en ryggkota. hade hon landat mer fel så hade honförmodligen inte kunnat gå nu.

jag själv har ett snett bäckenben på grund av en osmidig avramling på en hoppträning. satt på sniskan efter ett hinder å så kom nästa så snabbt så ja lixom slängde mej av mellan hindren och landade på höften. har fortfarande problem att sova på den sidan ocg jogga å sånt. får även ont nar jag rider eller tränar annat.

kanske blev en lite för lång predikan om varför de e bra att ha väst men ja hoppas att mitt budskap når fram

på bilden e en sån väst ja har. en riders comany för ca.1500 kr

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

pimkarlstrom
0

#14. Jag har en likadan väst (se bild på #10) jag köpte en på Lyckås för 999 kr.

Pim, www.tomsticina.blogg.se

WhoCares-01
0

#15 de e en bra väst ^^

// Alexandra

pimkarlstrom
0

Väldigt bra!

MLphoto
0

Rider aldrig med väst, och jag undviker det så gott det går. Jag kan inte slappna av på hästryggen med en väst, blir alldeles för stel och skulle säkerligen ramla av vid ett snésteg eller något annat 'löjligt'. Utan väst däremot så känner jag mig 110% säker hela tiden, kan följa med hästen som jag ska osv. Så jag fortsätter utan väst!

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Tin-Tin74
0

Nej jag har inte ridit utan väst tidigare (däremot tjatat på min dotter att hon ska göra det). Var med om en ridolycka i höstas och skadade ryggen och inte kunnat rida sedan dess. Hade jag haft väst skulle jag troligen klarat mig från min ryggskada. Kommer att köpa en väst innan jag åter börjar rida igen. Väntar bara på operation och sedan klartecken från läkaren att det är fritt fram att rida igen….

pimkarlstrom
0

#18: Hästen kan ju fortfarande hoppa till eller bli rädd. Det finns ju alltid en risk för att ramla av även om hästen och ryttaren litar på varandra. Jag är helt klart för väst, det skyddar så mycket.

Faidra
0

Jag rider alltid med väst, oavsett om det är hoppning eller dressyr, och jag har alltid gjort det. Jag ska ju inte säga att jag aldrig har suttit på en häst utan väst, för det har jag ju, men 95 % av gångerna har jag väst. Det varmin mamma som tvingade mej att börja rida med väst efter att hon hade sett min lillasysters kompis mamma som hade ramlat av sin häst och sen blivit sparkad. Hon var blålila över hela kroppen och hade ihopsydd käke, och hon sa att om hon inte hade haft sin säkerhetsväst på sigså hade hon troligtvis varit död nu. Samma kväll åkte mamma och köpte säkerhetsvästar åt mej och mina 2 syskon.

Jag tycker inte alls att det är obekvämt att rida med väst, sålänge man har en som passar. Det är dessutom en billig livsförsäkring, för jag har ju själv sett hur det kan gå annars.

SSAA
0

Rider ALLTID med väst, har trillat av och blivit trampad i magen, det gjorde ont utan väst och skulle nog ha kunnat bryta revbe utan! desdsutom är jag junior och då är det västkrav på tävlingar

MLphoto
0

#20, Självklart. Jag sa inte att jag inte kan ramla av, jag sa att jag har lättare för att sitta kvar utan västen, och jag känner mig 110% säker på hästryggen utan väst. Det är inte riktigt samma sak.
Sen föredrar jag att ramla av utan väst, men jag är inte som alla andra. :-)

pimkarlstrom
0

#23: Föredrar att ramla av utan väst? Det var något nytt! Jag är livrädd för att skada mig och aldrig kunna rida igen, trots det sitter jag upp på galna hästar och åker av gång på gång och det är för att jag känner mig så säker i västen samt att jag aldrig har gjort illa mig, den dagen jag gör det blir det någon inga fler galna ridturer.

MLphoto
0

#24, Alla är vi olika, tack och lov. Tänk vad enformig världen skulle vara om alla tyckte likadant. :-)

Fiona
0

Jag rider alltid med väst vilken slags ridning det än är. Sen är hoppning oftast riskablare än tex. dressyr skademässigt då det finns en massa material (hinder, stöd osv) att åka in i så ja alltid väst på!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

JTphoto
1

Jag tycker att många, inte alla, men många, behöver tänka till. Det händer en hel del inom hästvärlden och inte minst sagt inom hoppning. Dödsfallen inom hästsporten har blivit skrämmande många.

Västen stör min ridning? Dags att köpa ny väst isf^^ En väst är till för att minska risken för skador. Men västen är också utformad så ryttaren ska få stöd. Om du skyller på att västen stör så tänk om. Om västen stör dej, köp en ny. Västarna finns i olika storlekar, olika former, färger, längd, bredd, de har olika knäppen m.m. Allt för att du ska hitta en väst som passar dej.

Väsen skyddar dej inte alltid, men 99 % av de gånger du trillar av eller annat gör den de. Varför chansa?? 

Jag anser att det blivit en trend och ett moe att inte bära väst. Det betyder alltså att det är modernt att utsätta sig för större skadderisk. Coolt??

Jag själv är absolut inte perfekt och bär inte alltid väst. Vid hoppning har jag ALLTID ALLTID väst. Min häst är som en hund och skulle aldrig skada mej eller slänga av mej men det betyder inte att jag struntar i att bära väst.
Men i dressyr har jag den inte på grund av att jag måste köpa en NY väst för den jag har NU stör min sits och ridning. Jusst därför ska jag köpa en som passar mej.

BILDEN: Olyckor händer!

MVH Julia Tingström - www.juliatingstrom.fotoexpress.se

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Clarissa
0

Jag rider alltid med väst. Oavsett vid hoppning eller dressyr. Red utan väst på ett par lektioner på mitt ridläger förra året och ramlade av just då också, när jag inte hade västen på mig. Som tur var så skadade jag mig inte men kunde ju ha hänt något.  Min väst är väldigt klumpig och obekväm men hellre obekvämt än att få någon skada som kanske förstör ens liv..

Splachfotografen
0

det är olika, ibland när jag hopptränar och det är många titthinder så brukar jag använda då jag rider en väldigt tittig häst. På tävling ofc då jag är under 18.

Fiaa2
0

Jag rider ALLTID med väst, oavsett ridgren och häst! ;)

Papaya
0

Jag bär alltid väst, för min egen skull. :) Oavsett hur gamla, lydiga, välutbildade hästarna är så får dem fnatt ibland och då kan det vara skönt att veta att åker jag av så har jag i alla fall skyddat mig så gott jag kunnat. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Peppe
0

har hört om ett fall där en ryttare som inte red med väst flög av och skadade sig och fick åka till sjukhuset. läkarna sa där att det var tur att hon inte hade väst, då hade hon dött av trycket. det är ju säkert ovanligare åt det hållet men det förekommer, västen är ingen gudagåva som alltid räddar ens liv. som många sagt så kan stelheten göra så man ramlar av lättare när man inte kan ta upp stötarna fullt ut i ryggen, och man flyger av som en liten badboll =)

Thea
0

#32: Det DÄR tror jag är en ren skröna som hittats på av dom som vägrar bära väst pga sin fåfänga!!! Jag tror inte ett shitt på det! Tyst De vill bara få ett "legitimt" arrgument för att slippa västen! HUR ska läkaren kunna bedömma om ryttaren klarat sig sämre med västen när denne INTE sett olyckan???? Rent skitprat! Flört

RYGGEN ska inte TA UPP stötar när du ramlar av! Det håller inte ligament och diskar för! De krafterna som uppkommer där du åker i backen är alldeles för stora för att ryggen ska fungera som stötdämpare. Västen är till för att jämna ut trycket vid ett fall och stötta upp dig så att du inte punktbelastar delar av ryggen/bålen. Möjligen kan jag köpa att om man är skicklig på fallteknik så KAN västen ev störa en ihoprullning. Men för att kunna använda det som argument för att INTE bära väst ska man vara grymt skicklig på fallteknik i de flesta situationer! Jag tror ingen på den här sidan har fått en sådan utbildning!

H. Thea

WhoCares-01
0

#33 håler helt med dej(!) min pojkvän har tränat fallteknik å inte ens då (om man är skicklig på det) så är det än säkerhet. Använd väst allihopa så slipper ni förhoppningsvis skada er

// Alexandra

Mollsz
0

Jag rider ALLTID med väst, både i hoppning och dressyr. Även om min häst är snäll så litar jag inte fullt ut på honom, litar inte till 100% på någon häst. Jag har ramlat av ca 10 ggr nu och alltid ramlat på ryggen/svanskotan, så har jag inte min väst i stallet rider jag inte den dagen. Men min väst är lätt och jättebekväm, har en såndär med rutor som rör sig åt varje håll. Ni som inte tycker det är bekvämt med vanliga västar borde testa en sådan :)

WhoCares-01
0

#35 sånna västar e ju jättebra =D har en från riders company. den e godkänd säkerhetsväst vilket är snäppet bätre än godkänd som ridväst =)

// Alexandra

Mollsz
0

#36 Och sköna är dom med :) Min är godkänd som säkerhetsväst, lägger upp en bild så kan du se hur min ser ut :)

WhoCares-01
0

#37 va e de för märke? =) ser ut som min

// Alexandra

WhoCares-01
0

haha oj dom e nog samma ^^

// Alexandra

Mollsz
0

Jag vet inte vad det är för märke, men jag köpte den på Jump-In i eskilstuna, den kostade runt 1900 tror jag :)

WhoCares-01
0

står det inget på den? ser ut som en riders company =)

// Alexandra

SSAA
0

jag har en som ser nästan likadan ut och det är en Racesafe

Mollsz
0

#41 Jo, men den är ute i stallet hos hästen nu, så jag vet inte, haha :P Men tror det står ngt med rider typ..

[MajaWrangstadh]
0

Jag har en Racesafe som jag köpte för lite mer än ett år sedan på mässan i Scandinavium. Jättebekväm men den börjar bli lite för liten… Så det används mindre och mindre, tyvärr :$ Annars använder jag väst vid hoppträningar + tävlingar, och jag borde nog använda det vid uteritt också iom att jag ramlade av och slog mig rätt rejält sist…

SSAA
0

racesafe är sjukt bekväma :))

Peppe
0

#33 ryggen ska inte ta upp stötar när du ramlar av nej, det har jag heller inte skrivit. däremot om hästen hoppar till kan du ta stöten i ryggen istället för att sitta stel som en pinne och trilla av.

du får tro vad du vill, det var en artikel i nån tidning. (ridsport eller hästfocus, för några år sedan). rid med väst du, jag tänker inte göra det =)

Mollsz
0

#46 Om hästen hoppar till kan man sitta kvar, även ifall man har väst eller ej. Beror ju helt på ryttarens balans.

Denna kommentar har tagits bort.
HannaT
0

Nu har jag rensat i tråden. Självklart får ni tycka olika, men inga personliga påhopp tack!  Alla måste få ha sin åsikt, men snälla respektera också andras.

Mollsz
0

#49 Men jag skrev ju min egna åsikt om att jag tyckte det var idiotiskt att rida utan?

Pandy
0

Jag hoppar och rider ut med väst, om jag har en sprallig och lite fjollig häst där chansen är att jag trillar av har jag ju självklart väst, men det där med att västen stör…Då passar ju inte väst till ens kropp.
Det är den känslan jag får, visst, man känner ju när man skrittar och inte använder huvudet när man rider att den är där, men jag glömmer bort den efter ett tag.

HannaT
0

#50 Ja, men du skrev det riktat till en person, vilket inte är okej.

Thea
0

#46: Jag tolkar "man ramlar av lättare när man inte kan ta upp stötarna fullt ut i ryggen" som att du anser att ryggen ska ta upp stötar, men strunt samma! Vi lämnar det därhän. Flört

Att du tror att man sitter stel som en pinne med väst visar bara att du inte har en susning om vad du pratar om för att du aldrig provat väst ELLER provat FEL väst! Den jag har gör def inte att jag sitter stel som en pinne. Flört Jag har aldrig, än så länge, ramlat av pga västen!!! Jag har mycket svårt att tro att så kommer att hända också. Ramlar jag av beror det på att jag tappar BALANSEN!

Om du aldrig kommer att använda väst spelar inte mig någon roll eg! Det är helt upp till dig och din familj vilka risker NI vill ta.

H. Thea

Lagerquist
0

Nu har jag inte läst hela tråden men jag började rida med väst några år efter att jag började rida och fortsatte med det ända tills jag började rida på RJ, då hämmade västen mina rörelser såpass att det blev ett hinder för ridningen, var på väg att köpa en Racesafe väst för ett par år sedan men det blev inget av det tyvärr, ska dock börja hoppa mer i höst och då tror jag västen åker på, känns säkrast så Flört

Mellliie
0

Jag använder jämt väst när jag hoppar. Det gör jag efter en olycka, där jag säkert hade skadat ryggen om jag ridit utan väst.

[MajaWrangstadh]
1

Alltså, såhär enkelt är det…

Hindrar säkerhetsvästen dina rörelser på hästryggen så är den fel anpassad.

End of story

Och om vi säger såhär; med dagens teknologi och med dagens nya sjukt bra anpassade västar så går det nästan inte att säga att ridvästen hindrar vad du gör i sadeln… För om du säger att det är så, så har du fel väst :)

starcatcher
0

Jag rider nästan alltid med väst. När jag tränar dressyr för tränare rider jag ibland utan, för att hon ska kunna se tydligare om jag spänner mig fel (är sned i ryggen). När jag hoppar bär jag ALLTID väst. Tror faktiskt inte att jag hoppat utan en enda gång? :O

Har flugit av och skadat svankryggen när jag red utan väst, och det är inget jag vill förvärra, det är illa nog som det är!

JenniferH
0

Jag hoppar bara med väst. Jag vågar faktiskt inte hoppa utan den, haha. Jag har ramlat av hästen för ofta, åkt in i hindrena osv. Det känns bättre med den på :)

SSAA
0

på mina hopplektioner kommer vi inte upp på hästen utan väst. instruktören blir skitsur då och det är en bra grej :) själv skulle jag aldrig upp på en häst utan väst ><

Miranda96
0

Jag använder alltid väst. Man vet aldrig när hästen skyggar bockar m.m. Jag ser det som en självklarhet att använda det, visst på sommaren en het dag är det oftast varmt och svettigt men jag tar ingen riskGlad

Linnea
0

min mamma köpte en väst till mig när jag var typ 11-12. den använde jag 5 ggr, stel som tusan var den. på gymnasiet var vi tvungna att ha väst vid hoppning och uteitt vilket jag ansåg vara en mardröm, de västarna passade inte ett dugg bättre. så när jag började rida galopphästar igen var jag tvungen att ha väst hos den tränaren så då tänkte jag "nej inte väst!". men det var en racesafe och jag ka säga att den glömde jag nästan ta av när jag hade ridit för den märktes inte! har ingen själv, dom är ju ganska dyra men när jag köper en väst så ska jag ha en sån.

Skynda långsamt så går det fortare.

Magster
0

Jag rider alltid med väst när jag hoppar och rider ut sen också om jag inte litar på hästen till 100% eller om det är en ny häst jag inte ridit förut/så mycket.
Så Ja, jag hoppar med väst.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

oliviaoakilles
0

Jag är ponnyryttare och måste ha väst när jag hoppar. Men jag tror inte jag kommer ta av mig västen förns några år efter jag fyllt 18 heller.

Jag har upplevt några skräckexempel.. här senast när jag var hästskötare åt min kompis när hon vart kickad mot bröstet av sin ponny för att ponnyn vart rädd.

Västen är en riktigt bra grej! Det är som en extra livsförsäkring. Till er som inte rider/hoppar med väst kan jag bara föreslå att ni provar en Racesafe eller Riderscompany/Danrider dom är jättesköna och stör framförallt inte när man rider.

Dressyr rider jag inte med väst för att jag tycker det är bekvämast att rida dressyr utan. Vid uteritt har jag däremot också alltid väst på mig. Då jag rider en pigg ponny som kan hitta på bus när man minst anar!

:)

[agnesstalhane]
0

Jag rider oftast med väst, alltid vid hoppning dock. Har en SUPERBRA Racesafe och den är lätt, och som sagt super bra ;) Ramlade av igår och hamnade med ryggen mitt på en bom, men det gjorde inte alls ont, trots att jag föll ganska hårt :p så Racesafe är att rekommendera! Tycker jag iaf.

NettanLindholm
0

nej, rider aldrig med väst.

Tycker det är ful för det första, ingen egentligen anledning dock. Men rider mycket sämre med väst då det blir stelare och jag känner mig obekväm i den.
Jag får mycket bättre känsla och sits när jag rider utan, så därför gör jag det. :)
dock tycker jag det är väldigt bra av dem som använder väst !

IdaSH
0

DETTA hände på vår klubb i höstas.

Hoppar alltid med väst.

Mvh Ida

www.krusfoto.se

my-real-life
0

Jag har tyvär varit rätt så slarvig med västen med det är endast för att jag inte hade ramlat av på 4 år och att min väst är så sliten och skyddar inte allsidigt så .. men nu har jag ramalat av 2 hästar på mindre än ett halvår och gjort mig ganska illa första gången så gjorde jag illa ryggen ORDENTLIGT på en hopptävling när hästen bara hoppade rakt in i hindret och gick omkull.

först kunde jag inte känna mina ben och kunde inte röra mig men till sist kunde jag stå upp (efter 20 min)  men så dum som jag var så åkte jag inte till sjukhuset. detta var för ett halvår sen men jag kan fortfarande känna att det gör lite ont i ryggen någon gång ibland.

andra händelsen var för bara någon vecka sen.

då jag red en travar hingst . en tjej som jag känner skulle följa med på ridturen och hon tog sin sadel (som jag brukade rida travaren i) och jag fick ta en annan som bara legat och skräpat men som ägaren hade köpt och då antog jag att den passade.

men när vi kom ut och skulle trava fick hästen spel och satte av i världens fart och gjorde 7 st bocksprång  ''som en jävla rodeo häst'' sa sandra till mig (hon som följde med) jag satt kvar alla språng med tillsist tvärstannade hästen oh jag flög. sen minns jag att jag såg folk runt omkring mig och hästen stod en bit bort sandra berättade för mig att jag varit avsvimmad i 10 min och jag hade en fruktansvärd huvudvärk och jag hade ont i fingrarna och armbågen . denna gång åkte jag tillsjukhuset och jag hade fått en skada i armbågen och hjärnskakning. (trots att jag använde hjälm) (tänk då vad som hänt med min skalle om jag inte hade haft hjälm)

så hedanefter använder jag både hjälm och  säkerhets väst av högsta kvalitet. (racesafe väst + back on track hjälm)

WhoCares-01
0

alltid! känner flera som har ramlat av och skadat sig ordentligt, så enda tllfället jag inte har väst på mig är på dressyrträningen om hästen är lugn.

min moster ramlade av min häst när den reds in och skadade sig ordentligt. hon hade inte väst. min syster ramlade av när hon var ute och red på vår ponny. hon flög rätt ner på en stenmur och bröt et utskott från ryggraden.

// Alexandra

halloonsodaa
0

#66 Usch vilken hemsk olycka!

Jag rider ALLTID med väst i hoppningen, även om jag bara hoppar låga hinder på 40-50 cm. Tyvärr så rider jag inte med väst i dressyr eller uteritt. Red med väst vid uteritter förut men slutade med det, varför vet jag inte. Jag har själv ramlat av och fått en kotkompression i ländryggen som jag säkert hade klarat mig ifrån om västen hade varit på, detta var i dressyr. Men har fortfarande ingen väst på mig. Jag har egentligen ingen bra anledning. Jag tänker inte sitta och skriva att jag inte rider med väst för att det är obekvämt för jag tycker det är en dålig bortförklaring.

Har dock provat många säkerhetsvästar men tycker alla är lika obekväma, har provat racesafe med! Men fortfarande ingen ursäkt och som det är nu så är jag arbetslös och har inga pengar att köpa en ny väst för. Sist jag ramlade av var på en tävling och där smällde jag i bakhuvudet rätt så ordentligt och jag tänker ibland på vad som hade hänt om hjälmen inte va på. I bakhuvudet sitter nämligen både tal och syn (tror det var det) och mycket annat. I ryggen sitter förmågan att gå! Det ska man tänka på! Även fast jag stöder säkerhetsvästen och tycker det är dumt att jag inte använder väst vid dressyr så kommer jag nog aldrig göra det.

Elshira
0

Jag rider alltid med väst, såväl på dressyrbanan som ut i skogen och vi hoppning =) För mig är det en självklarhet vid all ridning, och har man en bra väst är den absolut inte i vägen på något vis!

Hakuna matata!

Rynkel
0

Jag brukade ha västen på mig ute i skogen då min ponny varit rätt vild sedan en hälta i vintras, men några gånger tänkte jag inte på den och sedan har det bara blivit att jag inte använder den vid uteritt.

På hoppträning används den varje gång, det är inte ens något som passerar mina tankar. Dels för att jag ändå är tvungen att tävla med den, och dels för att det nog kan gå vilt till Tungan ute

Hemma, när jag rider dressyr i paddocken osv rider jag aldrig med den, inte heller om jag tar några småskutt.

Använder den helt enkelt nästan bara på tävling och hoppträning

liljegren
0

Jag blåvägrade ha väst förut då den västen jag hade gjorde mig orörlig, tog i bakvalvet och det var nästan så att västen GJORDE så att jag ramlade av..

Men i vintras köpte Thomas en väst i samma modell som racesafe västen med orden att jag inte fick röra hästarna utan den.. Jag var lite skeptisk, men jag tänkte att prova skadar väl inte och den är kanonbra!

Vet inte hur börjes variant sitter, men granngården har ju en variant och den är jätteskön (tycker jag) speciellt i jämförelse med rustningen som hänger på kroken brevid..

Roligaste var nu för några dagar sen, när mamma skulle rida med, då fick jag henne att prova min gamla väst som de bokstavligen tvingade mig att använda.. Hon ville inte ha den på sig fler gånger..

Neiah
0

Använder i stort sett alltid väst. En Racesafe (Sköldpaddan) Mest beror det på att jag får rida dom lite ostadigare hästar & som kan bli lätt srämda. Stör mej inte på att använda en :)

viktoria91
0

Jag använder aldrig väst, har skolios och västen gör att jag får riktiigt rejält ont efter en halvtimme. Min rygg klarar helt enkelt inte av det.

[Nesslan]
0

Jag använder säkerhetsväst vid hoppning och uteritt + all ridning av skolans hästar eftersom vi måste ha det när vi rider dem. Rider jag dressyr med min egen häst brukar jag inte ha den. Jag har också skolios och får värk efter att ha stått mkt i två/trepunktssits, tex vid hoppning.

elli-kleo
0

Kan börja med att berätta att jag har egen häst som jag hoppar regelbundet.

Jag använder säkerhetsväst när jag hoppar naturhinder, titthinder eller lite högre hinder. När jag hoppar lågt brukar jag inte ha det.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Izan
0

Jag rider alltid med väst! Det var mamma som tyckte att jag skulle det efter att jag ramlat av första gången. Jag var 8, fick en väst som passade bra och nu, 4 år senare rider jag fortfarande med väst. Som tur var hade jag den på mig när jag ramlade av ganska illa en gång. Blev inbockad i ridhusväggen och svimmade. Jag hade ont i ryggen i ca 1 månad efteråt och hur illa hade det gått om jag inte haft väst?
Aldrig mer att jag rider utan väst!
Och ni som säger att ni känner er stela? Köp en väst som verkligen passar!

viktoria91
0

#77 hade en väst som passade perfekt men hade ändå djävulskt ont av att ha på den pga skolios. trillade av i ett hinder en gågn, en grind, med ryggen direkt på den spetsiga grinden. jag reste mig upp, skrattade åt min ponny som såg så otroligt stolt ut sen hoppade jag upp på henne och fortsatte hoppa. hade jag haft väst på  mig hade jag efter 30 minuters ridning legat rak lång över ponnyn och haft problem med att andas pga smärtan.

Izan
0

Har du skolios är det antagligen en annan sak =)

viktoria91
0

#79 borde ju ändå finnas västar till oss, väldigt diskriminerande faktiskt.

Izan
0

Hoppas du inte menar att jag är diskriminerande, isåfall ber jag om ursäkt då det inte var menat så!

viktoria91
0

#81 nej då! jag menar tillverkarna av västarna=)

Izan
0

Puh, sicken tur! Det lät så på ditt svar men man kan ju aldrig vara riktigt säker. Nu har jag ingen erfarenhet av hur lätt det är att hitta västar om man har skolios, men dock borde det ju finnas tycker man ju! Annars är det dåligt =/

viktoria91
0

#83 har inte hittat någon som passar, tyvärr. kanske ska prova att vira en madrass runt mig;) min höns mamma sulle iaf bli glad XD

halloonsodaa
0

Alltså jag har tänkt på det där med västar. Jag hittar INGEN som passar mig bra.. Så jag började diskutera det med mamma och vi kom fram till att det är svårt att hitta en bra väst när man är lite "större". Det känns lite som om västarna är gjorda för smala människor och om man då vill ha en större väst blir även ryggen på västen längre (då den ska vara till för en längre människa) och då kan man inte rida med den eftersom den slår i bakvalvet. Jag har hittat 1 väst som inte slår i bakvalvet på sadeln men bara när jag står i lätt sits om jag ska sitta i traven stöter den i bakvalvet direktvoch det är den jag rider med i hoppningen men aldrig att jag skulle kunna rida med den i dressyren. Den är sååååååå stel och obekväm och om man känner sig stel och obekväm ramlar man FAKTISKT lättare av om det skulle hända något!

Det här är vad jag och min mamma tror och dessa säkerhetsvästar och jag har inget emot dem! Jag önskar jag kunde ha en i dressyren men hittar helt enkelt inte någon som passar och jag har provat många. Ryggen är ALLTID för lång….

Neiah
0

Har du testat en Racesafe? (skölpaddan - många delar) På den är det snörning på sidan som man kan ställa in hur bred den ska vara :) Den är oxå smidig, den bästa jag har haft!

hoppis86
0

#85 Racesafen kan man beställa i en längre storlek.

Valkyrie
0

På ridskolan rider jag inte med väst men annars ibland beroende vad det är för häst.
När jag hoppar över 1 meter brukar jag ha väst, men när jag skulle hoppa ca 130 red jag utan en gång ^^

Tycker man får bättre sits utan, man blir så stel.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Gudris
0

Nu när jag läst hela (!) tråden känner jag att jag ska lägga mig i också. Jag har ridit med väst några enstaka gånger när jag ridit unghästar på gymnasiet. De västarna vi hade att låna där var sånna billigare standardvästar som känns som en tunna att ha på sig. Blev iaf aningen mjukare efter en stunds användning, men jag red helt klart helre utan iom att jag som gammal ponnyhoppryttare är ganska bra på att krulla ihop mig och inte ramla av. Inte för att det skulle ha hjälpt på den ena unghästen med tanke på att han hade lärt sig att sänka huvudet på ett sätt så hela framdelen försvann… Ingen sitter kvar då, man blir avskakad, inte avslängd :P

MEN i framtiden när jag igen har möjlighet att ta upp ridningen kommer jag nog leta upp en sån racesafeväst eller liknande. Som skrivits här så är olyckan lätt framme med de snällaste hästar och även om jag inte skulle använda väst hela tiden känns det vettigare att ha det på hoppning och längre uteritter än att rida utan! Att vänja mig vid väst hela tiden vet jag inte om det skulle gå, men att välja att ha det vid hoppning t ex känns för mig som att använda bussbälte; visst hur ofta krockar bussen, men det kan ju hända!

(Har nog totalt hoppat med en sån där kass väst en gång eller så.)

halloonsodaa
0

#86 Jag har en racesafe! Jag och min syster köpte den tillsammans men det går inte heller. Både hon och jag provade den och hon som hjälpte oss sa att den strl var bäst till både henne och mig men jag KAN INTE rida i den, den slår i bakvalvet hela hela tiden…

#87 Ja men det var ju det som var problemet, jag vill ha den kortare i ryggen..

EelyCortez
0

Började rida med väst för ett halvârsen efter att jag blivit avkasstad av ett sto och inte kunde röra nacken pâ tvâ veckor…

Em--ma
0

rider med väst i hoppning och när jag rider ut.
Men inte i dressyr.
Vill kunna röra mig i dressyr och inte känna mig stel.

annars Alltid väst. =)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Kattapult
0

Vid hoppning eller när jag rider en häst jag inte känner använder jag väst.

Dock inte vid dressyr.

Alma-G
0

Vid hoppning och uteritt Ska jag använda det, och Vill jag använda det. Men den nya racesafe västen jag köpte (begagnat) var för lång! Så jag måste sälja den och köpa en ny *suck*
Så just nu har jag en låda till väst att rida i och det gör jag bara inte!

[japptravare]
0

Rider ALLTID med väst. Antingen om jag hoppar eller skrittar en runda eller rider dressyr.

Jag är inlärd med väst och har haft väst enda sen första gången jag red.

joooossan
0

Dålig på det, har en bra liggandes dock. Har resarverat en ny häst idag som jag ska hämta nästa vecka så då blir det väl väst i början :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Strul83
0

Jag har alltid väst OCH hjälm på mig när jag rider. På t.ex tävling i fälttävlan så är det obligatoriskt att ha väst. :) Så ni som tycker det är ''obekvämt'' hajar jag inget av. Västarna är lite ''klumpiga'' i början men är ett bra skydd för ryggen. Har hänt för några år sen så föll jag av en häst och slog i ryggen…läkaren sa att det var TUR att jag hade väst på mig. :) Sen detta med att många (EJ alla) rider UTAN hjälm allmänt tycker jag är HEMSKT!! (Har sett MÅNGA göra det) Jaja, ni får väl skylla er själva om ni slår ihjäl huvudet om ni åker i backen. -.-  ^^

Klasselover
0

Har en racersafe-kopia, billigare men samma utformning ;) Använder vid hoppning och uteritt i högre tempo. Har problem med ryggen och sitter mycket bättre med väst. Jättebekväm, känns inte att den sitter på..

Köpt på Mantorps travshop. (990kr)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

joooossan
0

Nu kommer ett litet trådkap. Men. I hoppning och uteritt, självklart är de det bästa att ha väst. Men, ska ni rida på en äng eller liknande så kan västen göra mer skada än nytta.. Min kompis ramlade av sin häst och bröt ryggen, den gick rakt av och hon föll på plan mark. Doktorn sa att om hon hade haft väst skulle hon brutit nacken vilket ofta resulterar till värre skador. Nu ett halvår efter rider hon igen, men hon hade en väldig tur. Ett tips bara :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

halloonsodaa
0

#99 Vi kan ju alltid göra en ny tråd om vad folk tycker:)

Fridaaaa
0

Har ALLTID väst när jag rider, oavsett om jag hoppar eller inte, av säkerhetsskäl. Skulle man trilla av och slå sig fördärvad för att man inte hade säkerhetsväst så ångrar man sig nog ganska mkt. Visste, det är inte snyggt med väst men hellre ha det än att kanske bli skadad i t.ex ryggen för livet och aldrig mera kunna rida?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.