Pruta ner priset?
Är det oförskämt att pruta på en häst som redan är väldigt billig att köpa?
Jag har fått en förfrågan av min foderhäst Starlights ägare, hon undrar om jag vill köpa Starlight av henne. Hon vill ha 10.000 kr för honom, vilket är ingenting för en häst egentligen.
Han har tävlat 1,25 m, han har världens bästa hopphuvud, inställning, är ambitiös, väldigt hinderklok, och positiv och schysst, och bara en jättetrevlig häst. Jag vill ju jättegärna ha kvar honom!
Jag har ju lite dåligt med pengar med tanke på att jag ska köpa en sadel till honom imorgon, och fy vad det kostar mkt, så jag tänkte att jag skulle kunna säga att jag köper honom för 8.000 kr, för han är ju faktiskt:
18 år 50% travare, vilket gör att han inte har så hög ridbarhet för hans gångarter är rätt dåliga Han har Keratit i vänster öga (Dock inget farligt)
Många undrar säkert varför jag har kvar honom för det är så många "små fel" med honom, men hans positiva egenskaper överväger ju dom negativa, för annars skulle jag ju aldrig ha kvar honom.
Men som sagt, är det oförskämt att säga att jag köper honom direkt för 8.000 kr? Jag kommer ju kunna tävla honom i några år till och han kan gå upp till 1,20 m.
Jag skulle nog känna mig lite dum som prutar på ett så billigt pris, men som sagt, jag är ju inte rik direkt.

Visst känns det alltid lite dumt att pruta. Men jag tycker absolut du ska ge det ett försök! Eftersom du har varit medryttare på honom antar jag att du känner hans nuvarande ägare ganska bra?
Du skulle ju kunna lägga upp det typ att du kollar lite på sadlar och undrar om du skulle kunna få honom lite billigare, kanske 8´ så har du mer pengar att lägga på sadeln. Eftersom den är så viktig vill du inte snåla med den :)
Säljer man sin häst för den endå, värt att nämna, låga summan är man ju inte pengargalen. Hon vet ju att han kommer få det bra hos dig och att ni redan känner varanda. Det är ju det viktiga när man säljer häst.
Vill hon inte det är det ju bara att acceptera och endå vara nöjd med väl investerade pengar! Kanske föröka spara in på något annat så du får råd till sadeln endå :)
LYCKA TILL!
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Håller med Jossan, det är inget fel med att pruta.
Det gör de flesta som köper häst.
Kalle var till salu för 45 och jag fick honom för 15, haha.
Lycka till nu!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#3 oj! hur lyckades du med det?