Benskydd problem!
Jag har sånna problem med vilka skydd jag ska välja!
Vad är bäst att ha när man hoppar? Senskydd, eller benskydd, som täcker hela benet?
Och bak, är det bäst att ha höga eller korta, eller är det individuellt?? Spelar det någon roll om man köper eskadron, eller ett billigare märke?
Vad har ni?
Nu har jag redan köpt ett par framskydd, de på min bild fast i svart. Men jag ksnkae ska lämna tillbaka dem om ni har något bättre förslag på vad som ger bäst stöd och skydd :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Ett annat dilemme är att de flesta skydden jag sett görs bara i ponny och full, och min ponny har mittemellan!
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Jag själv använder mig av senskydd+kotskydd. Har 1 set från Lamicell och ett ungefär likadant set från Jacson, bara att de bakskydden inte är teknikskydd.
Vad du ska ha för skydd beror ju på hur mycket du vill skydda. Oftast har man ju senskydd som är öppna fram, om hästen river känns det ju lite mer.
Att ha långa/korta skydd bak är individuellt. Har man en häst som kanske lyckas stryka sig högre upp än bara på kotan kan man ju ha högre skydd på.
De flesta skydd jag sett görs i 3 olika stl. S, M eller L eller motsvarande Ponny, Cob, Full.
Boots finns ofta i ännu fler storlekar.
Jag använder Senskydd Prestige Dinafit, de sitter super bra på hästen och är lätta att knäppa finns i färgerna svart och brun
/ fredrika fritiofsson
Jag har ett par senskydd med dålig passform.. Men nu får det vara så. Sen använder jag korta kotskydd där bak, detta vid hoppning & uteritt alltså. Dock just nu i dressyren också, senare ska jag lina & ha damasker i dressyren.
Jag tror inte att det är nödvändigt att köpa eskadron skydden det finns andra märken som duger bra som är snällare mot plånboken ;) Equi-Guard är ett märke som bl. a. hööks säljer. Dom verkar bra och jag känner folk som gillar dom. Har själv aldrig hart sånna men är lite sugen på att köpa sånna :P
Benskydden på bilden finns på hööks och i storlekarna XS, S, M och L. Tror att M skulle funka för dej. Jag har samma "problem" som dej. S (ponny) är för litet och L (full) är för stort men M som jag tror är cob brukar sitta bra. Har dock inte provad just dessa men tror dom verkar bra. I storlek M kostar dom 249 kr
Själv har jag Bakskydd från Showmaster och fram senskydd av något billigare märke (kommer inte ihåg) till hoppning Men tänkte eventuellt köpa dom som jag tipsade dej om :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Tack för alla svar :) Nu är jag nog bara ute efter bakskydd (till hoppning och uteritt.. tycker ni jag ska ha för kotan eller täcka hela senan? )
Sen ska jag köpa stryykkappor av något slag också, typ damask tror jag, om jag hittar någon bra..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#6 Damasker finns att köpa på Börjes. Billiga och bra. :)
Framskydden för 98;- paret och bak för 119;- paret :D

#7 aa såg dem faktiskt. Har du dem? Jag vill ha som täcker hela senan runt om och som är mer förstärkt än bara typ konstläder på insidan..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#8 Yes. :)
Det är ju hårdplast på insidan och skyddar ju mot strykningar och sådär. Krävs lite teknik för att få dom på rätt plats i början men när dom väl är formade efter hästens ben är dom toppen :)

Sedan är det ju beroende på hästen också. Dite exempelvis har mycket korrekta ben och slår aldrig i, henne har jag bara senskydd på i hoppning, "just in case" :) Foffe däremot är lite trång bak vilket gör att han kan slå i så honom har jag alltid skydd till, både fram och bak!
Jag har bara använt mig av PRO och Eskadrons benskydd och är otroligt nöjd med dem. Köpte Eskadronen bara för att jag visste 100 procent att jag kunde tävla unghäst med dom :)
Men som några andra har sagt har ju Hööks kommit med några varianter som ska vara likvärdiga för betydligt billigare pris. Kan själv inte säga något om dem för har aldrig provat men man kan ju in på Hööks hemsida så kanske det finns recentioner på dom :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Funderar på dessa ! http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610612&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Tror ni att dessa är värmande och täcker liksom hela benet, typ som ett fuskbandage!? Tänkte isådantfall köpa både fram och bak.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610305&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Kanske köper två st av dessa också, det är väll bra vid hoppning, är det inte? Om dem river med frambenen alltså. Eller kasnke en helt onödig pryl?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#12 Dom ska faktist känna lite att de river också..
#12 Dom där tror jag mest är för om hästen får skav eller liknande. Tänkte köpa sånna förut att ha på vid uteritter för att skydda lite mer men kände på dom på hööks .. Dom var jätte tunna! Nästan onödigt. Jag kan inte se stor skillnad på med/utan dom. Bara om man vill förebygga skav. Så det blev inget köp för mej trots att dom var billiga.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus