Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 4172 ggr
Eriky
0

Tips till en bättre hoppsits?

När jag hoppar drar jag väldigt lätt bena bakåt och tappar nästan ballansen. Och i dom 8 åren som jag har ridit har jag hoppat väldigt låga hinder (40-60 cm) och det går alldeles utmärkt, men när jag var hos min sköthäst och hoppade 70 cm så flög jag verkligen upp ur sadeln (högt kändes det som) och tapade stigbygeln och slängde mig framåt och som tur var så ramlade jag inte av! Men nu har jag en liten fråga, Har ni några idéer/tips på hur jag kan göra för att hitta ballansen i hoppningen och så att jag inte drar bena långt backåt? 

Tacksam för svar! Glad

Sassenach
0

Jag gjorde något liknande när jag hoppade igår, tror att jag lutade överlivet för långt framåt. Men jag är inte hundra på att det var så.

Fillip
0

Försök tänka på att inte lägga tyngden för långt fram, utan faktiskt hålla tyngdpunkten bakåt/på stigbylarna. Kontrollera att du har hälarna neråt hela tiden, väntar på hoppet så att du inte hoppar av före hästen så att säga, och försök räta upp dig i hoppet.

Jag hade samma problem när jag började hoppa högre höjder, men det är något man, förr eller senare vänjer sig av med. Det tar viss tid, men ju mer man hoppar desto lättare blir det att sitta rätt. Allt som hjälper är att träna och testa sig fram.
För mig var det huvudsakliga problemet att jag blev framtung och därför inte alls hängde med i hoppen.

Eriky
0

okej! tack för tipset jag ska föröka tänka på det nästa gång jag hoppar :)

fridak
0

Jag skulle tro att det är för att du kniper med knäna. se till att ha stöd i stigbyglarna. det är iaf vad jag gör för fel och får typ samma resultat:)

Eriky
0

Okej;)

Eriky
0

Okej;)