Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopptävling
Läst 2132 ggr
elli-kleo
0

travhoppa Pay in jump / clear round

Tänkte ställa upp i pay in jump / clear round.

Min häst har inte speciellt stora erharenheter av att tävla Flört så jag vill hoppa lågt tänkte mej runt 60 - 70 cm Oskyldig men kan man travhoppa banan då? :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

emeliekarlssoonn
0

Klarar hästen av att travhoppa 60-70 är det inga problem skulle jag tro :)

elli-kleo
0

#1 okej :)

om man vill vara med i två klasser (för visst kan man det?) kan man ta höjderna efter varandra t ex 60 och 70 cm? :)

emeliekarlssoonn
0

Brukar stå i ryttarmeddelandet hur många klasser man får tävla. (Tror jag, har ingen större koll då jag knappt tävlat själv xD).
 Men 2 st brukar gå bra. :)  Och står det inte i ryttarmed. så hör av dig till klubben så får du svar på det.

HumlanochJuvel
0

Säger precis som #1 att om hästen kan travhoppa 60-70 cm så får du det. Min ponny Juvel travhoppade en bana på 40 cm (vår allra första clear round, det var även första gången hon var ute på en clear round).
Dom Clear rounder jag har varit med på så har något ställe haft att man får starta max 3 gånger/häst och något annat ställe har haft att man får starta max 2 gånger/häst (så det har varit lite olika) men det brukar stå på proppen. Men på vissa Clear rounder har det inte stått och då har jag ringt/sms:at och frågat :) 
Ja, du kan hoppa 60 och 70 cm efter varandra :)

elli-kleo
0

#4 okej :) tänkte trav-hoppa 60 o galopp-hoppa 70 :)

HumlanochJuvel
0

#5 Japp, min ponny hade aldrig varit med på en clear round innan så det blev trav-hoppning men sedan övade mer och mer på att det skulle vara galopp hela banan såklart :) Så om du trav hoppar 60 cm och galopp - hoppar 70 cm funkar säkert jätte bra =)

moaaj
0

Från min sida skulle jag vilja säga att att travhoppa är väldgt bra, för man får tid att tänka och det är väldigt muskelbyggande för hästen, så så länge den klarar höjden på trav så :)
och det där med 2 klasser i rad, har jag aldrig hört att man inte får, jag tävlar nästan alltid 2 klasser, därimot om man vill hoppa en trejde gång ( med samma häst ) börjar det bli tveksamt skulle jag tro :)

elli-kleo
0

#7 okej, jag tycker också att travhoppning är bra. som du säger får man tid att tänka och det är bra för muskelbyggning m.m.