Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 2266 ggr
kaka1234567
0

Hoppsadel/magplatta !

Är de bra med en lätt syntet hoppsadel?? För När man dunsar ner i saden komer ju inte extra kilon av en sadel på. Eller är de bättre med en i läder ??

Och är de bättre med magplatta eller utan ovs om man hopar lågt eller högt??

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
0

PUtt

_Mvh kaka
_

joooossan
0

Anledningen till att man har magplatta är ju om hästen viker in ben/hovar så att den slår i magen. Då är ju själva magplattan där för att skydda hästen. Ett skydd helt enkelt.

En sadel ska ju inte lyfta i hoppet, dvs den ska ju inte dunsa ner i hästen utan ligga där den ska, följa med hästens rygg i hoppet. Det spelar ju därför ingen roll om det är en jättelätt syntetsadel, det är endast du som isåfall "dunsar" ner i sadeln. Men det ska man ju inte heller :) Utan mjukt sjunka ner i sadeln igen Flört

Josefinejumpforjoy.blogg.se

kaka1234567
0

Jag vet vad magplatan är till för men tack endå =)

Sen menade jag inte riktigt dunsa i men när man hoppar blir de ju ett vist tryck på hästen av ryttare och sadel. och tänkte om man har syntet sadel kanske de inte blir lika mycket då den e lättare

_Mvh kaka
_

joooossan
0

Ja men dåså, då vet du ju redan, hehe!

Nej det spelar ju alltså ingen roll om den sitter som den ska på hästen :)

kaka1234567
0

Ja typ men vad tycker ni om syntet sadlar ärde bättre och ha?? De känns som att de blir de eller ?? för de blir inte licka mycket tryck och värkar ju bättre på detta sätt.

_Mvh kaka
_

joooossan
0

Jag förstår inte alls vad du menar? De blir ju inte mer tryck för att det blir en sadel i läder? Sitter sadeln som det ska blir det, som sagt, ingen skillnad!

Sedan är det ju vad man själv föredrar, jag föredrar absolut läder, det är en smaksak..

liljegren
0

Syntet är ju lättare viktmässigt, men jag tycker personligen att lägersadlarna är bekvämare (av de jag suttit i)

Tryck och tyck.. som #6 sa, ligger sadeln bra spelar det ingen roll om du har syntet eller läder..

kaka1234567
0

Tja jag har väl fasnat för de där med att syntet sadeln är lättare att bära.

Jag tänkte bara den är litte lättare och kanske inte trycker licka mycket för läder vägger ju endå mer så menar jag. Men absolut som ni säger ligger de rätt så är de ju bra.

Men de trycker ju fortfarande och skulle man gämnföramed  läder och syntet sadel är ju den lättare och blir inte licka mycket som kommer på hästens rygg.

Aja jag är lite vimsig har bara hört att de inte är licka mycket att bära för hästen med syntet.

_Mvh kaka
_

liljegren
0

Lädersadeln väger ju inte SÅ mycket… Tror snarare ryttarens vikt spelar mer roll om vi nu bara pratar vikter..

josefijn
0

håller med de flesta, det är ju inget problem med vikten av en lädersadel precis, den väger ju inte så många kilon ;)

Och jag rider absolut helst i en lädersadel, dom är ju enligt mig 10 gånger skönare att rida i än syntet. Tycker personligen att syntet bara känns plastigt. :P

Peppe
0

angående trycket så är det ytan som avgör hur stort tryck. till exempel är det värre att låta en dam i högklackat gå på ett parkettgolv, än en elefant! damen  med klackskorna ger ett större punkttryck än elefanten, trots den stora viktskillnaden. med andra ord, en lädersadel som ligger bra utklassar en halvtaskig syntetsadel vad gäller tryck. vad kan det skilja i vikt mellan dom för övrigt? nåt kg bara, det är ingenting när det är så stor anläggningsyta, för en häst.

köp en sadel som passar och som du trivs med, sen om det är läder eller syntet spelar väl ingen roll för viktens skull. finns andra betydligt mer avgörande saker som gör att man oftast väljer det ena elelr det andra. skötseln av sadeln till exempel.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WhoCares-01
0

jag föredrar helt klart lädersadlar. de håller bättre, är ofta snyggare, de åldras bättre och det är naturmaterial. Den lilla viktskillnaden som blir gör som andra skrivit ingen skillnad för hästen.

vill man ha kvalité… ja då bör man välja en läder/skinn-sadel. har man inte rås så köper man en syntet-sadel. man får den kvaliten man betalar för =)

men men. alla tycker vi olika.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3