Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästens-träning
Läst 3354 ggr
Zaphix
2010-09-07 19:41
0

Inte riva?

Har en ny häst sedan typ 2 månader tillbaka, kommer väl aldrig bli en hopphäst, men hade ju varit praktiskt att kunna använda hinder för muskeluppbyggnad och hoppa på skoj.

Problemet är att han inte hoppar så bra.. Hoppar han så river han nästan alltid, hindren är allt ifrån 20-40 cm.. Även upphöjda cavalettibommar river han och ser lika glad ut för det. Han försöker lyfta på benen, men hamnar fel..

Hur får jag honom att inte riva?

Tips?

Tränar mest hoppningen från marken, hoppar uppsuttet ett par gånger, men fungerar inte så bra.. :)
Han är rätt framtung i typen, men lägger vikten jämnt när man rider (jobbar inte med samlingen alls än då han håller på att musklas och utbildas), men även en felkonstruerad kropp för hoppning borde kunna kravla sig över 40 cm utan att riva kan jag tycka..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lindbygarden
2010-09-08 12:40
0

Har du markbom så att han får hjälp?

Du skriver att du hoppar honom från marken, hur gör du då?

Zaphix
2010-09-08 13:35
0

#1: Japp, har markbom. Använder sockerbitar och vanliga bommar. Han river små kryss också..

Använder repgrimman och långrep och låter honom gå på volt runt mig, men funderar på om jag ska löshoppa på traditionellt sätt någon dag och se vad som händer.
Fungerar bra i med andra saker när han går på volt runt mig, cavaletti på marken, trängselövningar och liknande saker. Han hoppar bra när jag satt upp flera sockerbitar på rad så de blir som en mur, då river han inte.
Men vanliga bommar river han.. Känns som han insett att det inte spelar någon roll om han river, händer inget ändå och själva hoppandet är han inte så intresserad av. Inget driv till att inte riva typ.

När jag hoppar uppsuttet så känner jag att han har driv emot hindret, men vägrar hoppa om det är högre än 40 cm, inte en chans att jag får över honom då. Eller ja, jag ber honom gå framåt även om han vägrat, för småhinder kan han skritta över bara han lyfter på benen. Och skrittar över går bra, men river då.
Och låga hinder river han som sagt, om de inte ser ut som om de är fasta hinder, sockerbitarna till exempel.
Men han är väl antagligen osäker på hindren eftersom han vägrar, eller osäker på mig. Men känns också som ren lathet, att han får inte ut något av att hoppa och inte riva, så då ser han inte riktigt varför han ska göra det.

Han är en bekväm häst som helst inte gör saker som han tycker är jobbiga, men han har blivit mycket bättre nu innan han kom, har framåtbjudning och verkar gilla att bli riden nu och gillar inte bara körningen längre.

Om du förstår vad jag menar..

Min och Dackes blogg

Lindbygarden
2010-09-08 14:16
0

Jag förstår precis hur du menar.

Jag skulle rekomendera att du löshoppar honom på traditionellt vis så att han får hitta rätt själv och där han inte går på böjt spår.

Finns nog trådar om löshoppning här ute.

Sen är inte alla hästar så intresserade av att hoppa men se om det hjälper att han får öva med löshoppningGlad

Zaphix
2010-09-08 14:26
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Jag använder motivation när jag tränar honom, motivation i form av vila och godis. Sidvärtsrörelser från marken till sockerbitar med havre, ryggningsövningar med hvre på sockerbit i slutet o.s.v. Tränar hoppningen med motivation också, ber honom hoppa, sedan får han godis och vila länge vid hindret för att se hindret som positivt och få belöning för att han hoppat. Men vill inte vänta med vilan tills han hoppat utan att riva, då jag inte riktigt är säker på att han förstår att han får belöning för att han inte rev.
Men med den träningen så kommer han nog gilla att hoppa snart. :)

Men löshoppning är jag osäker på om det kommer fungera då han inte riktigt uppskattar att springa runt utan blir bara sur om man driver på honom till det. Men får väl göra upp en löshoppningsring på ridplanen och sedan ställa en sockerbit med havre i slutet så kanske det fungerar.. :)

Min och Dackes blogg

Rafflan
2010-09-08 14:39
0

Provat höja?

Mitt vbl river små hinder då han inte bryr sig om att lyfta benen (70 cm kryss är för lågt enlgit honom) men lägger man upp en rak bom på 70 cm så han måste hoppa går han som en gud. Dock efter att ha hoppat endel 70-80 cm högt så har han lärt sig och hoppar även om man lägger kryss ;)

Zaphix
2010-09-08 15:06
0

#5: Jag vågar inte hoppa så högt.. :)

Men kan ju ha högre hinder när jag löshoppar. Ska höra mig för i stallet och se om nån annan vill löshoppa så blir det nog bra. Med godis då.. :)

Min och Dackes blogg

Rafflan
2010-09-08 15:08
0

#5 ja, det är bättre att löshoppa tills hästen är säker och sen hoppa upp i sadeln ;)

Lindbygarden
2010-09-08 15:35
0

Fast om du ber honom galoppera ska han kunna göra det. Om han är för omotiverad så kommer det ingen energi alls och då blir det snubbligt och massa rivningar.. då är det bättre att skippa hoppningen.

Zaphix
2010-09-08 16:23
0

#8: Fast det gör han, galopperar alltså, när jag ber honom om det. Men han gör det inte så glatt. Framåtbjudning har han i galoppen, definitivt, och han har energi. Men frågan är om det är rätt energi?

Från ryggen har vi precis börjat med att träna in galoppfattning, lite därför jag vill att han ska kunna hoppa också. Är en hjälp till att få galoppfattningen där man vill ha den.
Så har travhoppat och fått in galopp efter hindret. Och han har driv i traven om man livar upp honom lite först, annars går han gärna i sin bekväma mestrav.

Är väl jag som är lite fånig också och vill att han ska vara motiverad till att hoppa, inte bara göra det för att jag ber honom. Han blir så mycket mer positiv om han ser nyttan med övningen. Blir helt enkelt trevligare för båda då.

Min och Dackes blogg

Lindbygarden
2010-09-08 18:50
0

Japp det är sant. Kan vara så när han vet hur han ska göra då kommer glädjen också.

LinaN
2010-09-11 23:03
0

Har du fått join up och follow up på honom?

Prova att springa före och hoppa, hur går det då? Min häst hoppade som ett väggfast kylskåp vintern 08, men nu så flyger han över 110 hinder utan att blinka och det med god teknik.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
2010-09-11 23:33
0

#11: Använder inte join up och har inte börjat träna utan lina än. Vill få till ett par till saker innan vi börjar med liberty-träning. Skulle inte bli så bra som jag vill om vi tränar löst just nu. :)

Men springa framför och hoppa kan man ju göra med långrep också och det har vi lekt lite med på skoj. Fungerar bra med cavaletti, har lite mer framåtbjudning då än annars, men tyvärr klarar inte mina fotleder av att hoppa ens jättelågt. Skulle de det hade jag absolut testat. :)

Skulle träna på att hoppa på lina idag, men hann bara börja med det innan vi såg en sak som inte fungerade så bra som vi tränade på istället.
Men i veckan står löshoppning på agendan i alla fall, ska bli spännande att se hur det går.

Kul att din häst hoppar så bra nu, han har ju liknande kroppsbyggnad som Dacke, men känns skönt att höra att det inte är det som hindrar iaf. :)
Just nu tänker jag lite "Äh, han är körhäst, de behöver inte kunna hoppa." och det kanske är lite förödande för hans "hoppträning".. ;)

Min och Dackes blogg

LinaN
2010-09-12 11:56
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men kallblod kan ju inte hoppa! Är en väldigt vnalig attityd jag träffar på bland folk…..

I beg to differ! hindret 110. Hyfsad teknik om jag får säga det själv. En del hästar måste mogna in hopp-processen, iaf tror jag det gäller många kallblod. Har tyvärr ingen bild från när han hoppade löst första gången men det ser mer eller mindre ut som om hästen ska trilla över hindrena ^^

Ta det bara lugnt, låt honom hitta sig själv och om han river, ja det är inte hela världen det gjorde min med innan han kom på hur han skulle placera sig själv. jag vill att min häst tänker själv och taxerar själv så jag bara behöver styra när jag sitter på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.