Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettövningar
Läst 1806 ggr
Odinn
0

"Hoppa in" hästen?

Jag har en islänning som aldrig har hoppat någon gång. Jag har provat två gånger men han springer bara över det. Har ni några tips på hur man "hoppar in" en häst?

Jag har ingen tillgång till paddock eller liknande. Så jag brukar lägga upp bommar på en liten väg och rida fram och tillbaka över den. Ganska tråkigt men.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Gudris
0

Det smidigaste är väl att löshoppa så hästen får testa lite. Om man har möjlighet naturligtvis.

joooossan
0

Håller med föregående talare. Löshoppning är perfekt att börja med!Har du inte tillgång till att kunna löshoppa så kanske du har en äng eller liknande där du kan longera lite över hinder. Hästen får själv träna och lära sig hur den ska taxera emot hindret :)

Annars så bör du använda hjälpbommar. Lägg en bom en bit innan hindret, ungefär ett galoppsprång långt. Men, galoppera absolut inte emot hindret!

Långsam trav emot hindret och när du travat över hjälpbommen gör du en smackning så hästen får tanken typ *nu kommer något som jag ska ta mig över*

Tack vare den långsamma traven lär hästen sig att hoppa upp sig :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Odinn
0

Okej, tack så mycket! :)
Om ca en månad klipper dom på ängen så jag kan rida där. Nu är det 1m hög gräs. Så vi får se hur det går. :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"