Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästar
Läst 3789 ggr
greggan
0

Köpa eller inte köpa?

Hej! Nu är det så att jag har hittat ett jättefint sto som gått LA hoppning med kapacitet för mer.
Jag vill ha en tävlingsponny men har inte råd med någon dyr då min mamma är ensamstående osvosv.
Men nu har jag hittat en häst med kapacitet för inte så mycket men självklart ligger det ju en anledning bakom det låga priset.
Och det är att hon bara har ett öga. Vet att det inte är någon nackdel dock, sen åldern. (16år). Sen är hon bredåkare så man kan inte köra två hästar med henne. Och hon kan vara en riktig primadonna som gör lite som hon vill. Stegrar och bockar vid uteritt bl.a.  Men jag tror att får hon komma till nån som är riktigt bestämd med henne (hon som har henne nu säger själv att hon är för mesig) så tror jag att det kommer funka..

Hon står dock nere i Skåne och jag bor i Östersund så det blir isf en flygresa ner för provridning..

Hjälp, hur skulle ni ha resonerat?

halludu
0

Den hade nog inte jag valt, jag tycker nackdelarna väger mer än fördelarna. Ta ett papper och skriv alla för/-nackdelar med att köpa hästen..

Det finns så många andra bra också! :)

greggan
0

Har gjort det, och visst, nackdelarna var flera men känns ändå som det är värt ett försök, men samtidigt inte…
Blir allt som planerat ska jag iaf åka ner till Skåne och bo där några dagar med dom och känna efter. Så får vi se sen :)

Linnea
0

Ang att hon bara har ett öga så brukar det inte spela så stor roll. Quite easy har bara ett öga, jag kände en galopphäst en gång som bara hade ett öga och i stallet där min ponny står finns där en dressyrhäst med bara ett öga.

Det är isåfall beteendet du borde fundera på men för mig låter det som bristande ledarsakp och då kan vilken häst som helst bli sån.

Skynda långsamt så går det fortare.

halloonsodaa
0

Asså allt går ju att "fixa" eller vad man ska säga men det är som du själv skriver, det måste vara rätt person. Jag skulle aldrig ens ha kommit på tanken att åka ner och provrida men jag är lite mesig av mig så det är svårt att sätta mig in i din situation. Men om du känner att du skulle kunna hantera hästen är det ju alltid värt ett försök:)

Annars kanske du kan ta en häst på foder istället om det är pengarna som är problemet? Om du verkligen vill ha en bra tävlingsponny/häst så är det nog bättre om du tar en på foder och sen försöker spara ihop pengar till en ny häst senare.

Eller så får du göra som de flesta toppryttarna har gjort, arbetat sig upp. De köpte en ponny som kanske inte var drömponnyn (bockar, seg osvosv), red till den ordentligt, sålde för mer pengar och köpte en lite bättre häst och sen fortsatte de så:)

Det är svårt att få sin drömhäst vid första köpet:)

Rynkel
0

Är det sin första ponny? Då kanske det inte är jätte kul om den bockar och håller på ute.. men känner du att du är tuff nog så funkar det ju.

Håller med halloonsoda här ovanför, det är svårt att få sin drömponny vid första köpet men klart det går! Att den har ett öga är nog inte några problem heller.

Jag tycker nog du ska åka ner och provrida hästen, du kan ju prova på markarbetet och hoppningen på samma gång och sedan kanske du kan skritta och trava ute? Du måste ju inte rida jätte hårt och då får du ju så mycket som möjligt med dig vid en provridning och sedan kan du tänka över det. Kanske klickar det direkt, eller så känner du bara "nej.. detta var inget för mig.."

Tycker det är värt en koll, att man provar betyder ju inte alltid köp, och du blir en erfarenhet visare! Flört

stockholmsponnyn
0

Jag tycker du kan hitta ponnyer nere i skåne som du kan provrida samtidigt! Det finns gott om fina och många hästar nere i skåne :) Så om inte hon passar dig kanske du hittar någon annan?
eftersom att hon är 16 år så kanske hon inte är så billig ändå? det kanske är ett normalt pris för en sån häst? en 16 åring kanske inte har så mycket kapacitet kvar? De flesta säger kapacitet kvar. De tar ju tid för er att jobba upp er Tillsammans till LA, detta kanske tar ca 1 år. Ska du inte satsa på en lite yngre ponny som du kan utbilda och när den är 6,7 år komma ut på tävlingar? Har du tid att vänta? 3,4 åringar är oftast billigare och du kan fortfarande provrida dem och se om de känns bra.

Nackdelar:

Opålitlig utomhus
ett öga
16 år

Fördelar:
Går LA

vad tycker du är värt mest?

stockholmsponnyn
0

Juste att hyra är jättebra!

Finns ett stall nära mig här i stockholms som heter Karlshems gård, har riktigt fina tävlingsponnier man kan hyra för ca 7000. Sen kan man få köpa dem. Hon är jätteseriös och bryr sig verkligen vart dem kommer. Vet dock inte om hon hyr ut ända till östersund :s

EelyCortez
0

Du skulle ju kunna provrida henne,  men du kan säkert hitta bra och billiga hästar i Skâne med;)

Alma-G
0

Att man inte kan få sin drömponny vid första köpet stämmer inte! Jag tycker du ska ge den en chans, man vet aldrig, men tänk på vad sommaren och år framåt kommer handla om.
Själv är man nästan ägare av sin drömponny man trodde skulle lämna en, det omöjliga kan hända!

Birke
0

Ett öga är inga som hälst problem. Hästar med ett öga lär sig att vrida huvudet lite för att få störresynfält, och det handlar mest om att få dom trygga för saker som "plötsligt" kan dyka upp, pga det begränsade synfältet.

JoyBysen
0

Jag vet vilken häst det är!

Corona vah? :)

Jag kan berätta om de erfarenheter jag har fått av henne om det är Corona.

Fin ponny är hon i alla fall! :)

WhoCares-01
0

om du tycker att det är värt ett försök så åk! provrid. visst du fölorar lite pengar till flygresan men tänk om du hittar DIN häst?? hade jag letat häst och viste att de fanns en som känns rätt på långt avstånd så hade jag inte tvekat. har man råd att köpa hästen så har man råd med flygresan!

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

halloonsodaa
0

#9 Jag skrev inte att det var omöjligt, jag skrev att det är svårt! Speciellt om man inte har jättemycket pengar att röra sig med. Det beror ju mycket på vilken sorts häst man vill ha:)

greggan
0

jag har letat en ponny att ta på foder men finns ju nästintill INGA som vill låna ut sina tävlingshästar.. Det mesta man ser är varmblod som lånas ut och det är inget jag vill ha just nu..

Och aa, det är Corona :)

Birke
0

#14 Varmblod kan vara fina tävlingshästar. Folk borde sluta lyssna på alla fördommar om denna härliga ras, för alla kanske inte har den mest lämpade exteriören (som "ridhästar" har), men psyket tar dom sig långt på. Gå in och kolla på ridtravare iFokus så får du se.

På vilken nivå vill du tävla?

Alma-G
0

#14 Många stora tävlingshästar har varmblod i sig, och visst är det fina hopphästar. Ifall de aldrig blivit körda & regelbundet tränade i hopp + dressyr så, varför inte? =)

Birke
0

#16 Så klart körda går skitbra, till och med hästar med en hel tävling karär bakom sig, bara att då krävs det en duktig ryttare att lära om från grunden och bygga ridmuskler.

Satt just på YouTube, o gud vad underbarat fina hästar jag hittar (just travare).

greggan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo jag vet att travare kan vara underbara, hjälper en kompis och rider hennes nu och ska ev. börja tävla henne lite smått i hoppning. Men det är inte det Jag söker och vill ha då jag vill satsa lite mer..

Det kommer inte bli min första. Hade en c-ponny på foder nyss och innan dess red jag två russ och innan dess ridskola. Vilket var ett X-antal år sen :)

halloonsodaa
0

Förstår om hon inte vill ha en travare, hon letar ju Ponny;) Lät det som i alla fall^^

greggan
0

Ja, har ju som sagt inte så många ponnyår kvar.. Men tror dock det blir stor häst nu. Ska åka och provrida imorgon så går det bra tar jag den på foder för ev. senare köpt. Tråkigt nog. Hade ju helst vilja haft ponny men känns inte som att jag kommer hitta den/det jag söker..

Valkyrie
0

20# ska du provrida i skåne imorgon? :)
Tycker du borde satsa på häst.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

greggan
0

Nej, skulle provrida en storhäst här i närheten. Som föröv. kommer på prov imorgon och två veckor framöver.. :)

J-Parnebo
0

#22 va kul! :)

greggan
0

Ja verkligen :)

Dålig bild från provridningen..

choko
0

#24 Fin häst

Alma-G
0

#24 Verkligen fin, berätta massor och ännu mer bilder :D

greggan
0

Har bara den där bilden på datan.. Men hon kommer ju som sagt imorgon så kanske blir några fler bilder då :D

Hon är född 01. e. Landlord ue. Ralmé Z.
bara motionsriden dom senaste typ 2 åren men har gått 1.10.

Alma-G
0

#27 Låter perfekt =)

greggan
0

Slänger in en bild från häromdagen. Har haft henne i en vecka nu och en vecka återstår innan jag ska bestämma mig. Känns bra just nu, ska bara hoppa nån gång till så är jag säker på hur det blir sen :)

halloonsodaa
0

#29 Gud vad fin hon är!:)

greggan
0

#30 Kan bara hålla med! :)

Birke
0

Jättefin:)

Alma-G
0

Ni ser jättefina ut :D

greggan
0

Tackar! :D

Den nyaste bilden jag la upp var dock fel. Skulle vara en annan som inte var sådär suddig. haha ;)

Valkyrie
0

En fråga bara, varför använder du graman? =)

Rest in peace Valkyrie!

greggan
0

#35 För hon behöver det. Ist för att longera henne innan jag rider använder jag graman. Ägarna brukade longera henne innan och min tränare sa att det gick lika bra att rida på graman. Så vi kom överrens om att jag skulle göra det så mycket jag kunde så hon skulle få upp ryggen mer då det är något med den..

:)

Bild från idag när vi tog fram lite bommar och ett litet hinder och skuttade över. Gick JÄTTEbra! :)

WhoCares-01
0

du rder väl inte med gramanen hela tiden?? i så fall borde du sluta med det och bara ha den någon gång då och då… hästen jobbar inte bättre med ryggen för att kröker på nacken. har man graman hela tden när man arbetar hästen så är det väldigt lätt att den lägger för mycket tyngd på fambenen och kan då få problem med kotlederna.

// Alexandra

greggan
0

#Jag har graman på 1 av 2 bilder. Säger inte det dig nånting? :S

Valkyrie
0

38# Men det är väl för att du ska hoppa?

Rest in peace Valkyrie!

greggan
0

Tanken var inte att vi skulle hoppa. Skulle bara ta fram lite bommar men kunde inte hålla mig så vi tog ett skutt.. ;)

Valkyrie
0

_ ''Så vi kom överrens om att jag skulle göra det så mycket jag kunde så hon skulle få upp ryggen mer då det är något med den.. ''
_

Rest in peace Valkyrie!

greggan
0

"göra det så mycket jag kunde". Vilket jag inte anser som hela tiden.
Sen kan man se klart och tydligt på bilden att gramanen inte ens är spänd..

halloonsodaa
0

Det var ju inte gramanen som var diskutionen här, eller? Tycker man kan hålla sig till tråden. Om man vill börja prata om användning av graman tycker jag att man kan öppna en egen tråd om det:)

greggan
0

#43 Håller med helt och hållet. Tänker inte diskutera det dä någe mera. När du inte vet nånting om hästen ifråga eller hur jag använder, vad människorna i hästens omgivnings osv. säger tycker jag att du kan hålla dina åsikter för dig själva en sån här gång. Men tack iaf :)

greggan
0

Delar av det där uppe var menat till dom ang. gramanen, Inte dig #43  ;)

halloonsodaa
0

#45 Haha jag tänkte väl! Jag ba: Va har jag gjort nu då?:P Men förstår hur du känner:) Jag tycker i alla fall att det ser ut att vara ett bra köp:)

WhoCares-01
0

aja… jag menade inget illa alls bara så alla vet. jag uppfattade "så ofta som möjligt" som att du skulle använda den vid så mycket markarbete som möjligt och trode helt enkelt att du skulle använda den var och varannan dag. jag ville bara för både dig och din hästs skull dela med mig av min kunskap och vad jag har fått höra om gramanen. försökte bara hjälpa till… hoppas du nte tog illa upp =)

// Alexandra

Valkyrie
0

Håller med 47# :)

Otroligt fin häst iaf, lycka till :)

Rest in peace Valkyrie!

greggan
0

#47-48Ne klart man vill tycka till om saker och ting och jag ska/tänker/vill självklart inte rida med den jämt. Då jag inte trivs med det heller. Och dom gånger jag väl använder den så behöver jag inte använda den mycket alls. knappt nånting, den bara finns där ifall att, som syns på bilderna också..

Tack :)

my-real-life
0

Hur mycket kostar hästen dåe ? ^^

hugoochip
0

Jättefin är hon!:*

greggan
0

#50 Det tänker jag inte gå ut med här.

#51 Ja visst är hon :')

Valkyrie
0

Ska du behålla henne? ni passar otroligt bra ihop =)

Rest in peace Valkyrie!

greggan
0

Jag är inte säker än.. Har hittat en ponny nu också.. Men blir det inget med den behåller jag henne nog :)

Tack =)

[Agilityvovven]
0

Hur har det gått? Glad

Lindbygarden
0

undrar jag också! Fin häst iallfall!

Peppe
0

Vad är det för häst, den gula? =) stam?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

hittade det visst i tråden =) väldigt fin!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ella99bella
0

under bar häst om man kollar på utseendet men det är ju ite det som spelar roll.iallafall vacker häst!Flört

Mvh/Ellen<3Glad

greggan
0

Fick reda på att hon inte skulle gå igenom besiktningen efter hon hade vart hos mig dom 2 veckorna så hon fick åka tillbaka igen, tyvärr.

Så om nån vet en d-ponny/häst som dom vill ha ut på foder så finns jag här ;)

Elshira
0

#60 Vad var det som hon inte gick igenom på?

Hakuna matata!

greggan
0

Det var ett bakben. Sen var det ju det där med ryggen också..

Valkyrie
0

Vad tråkigt.

Vart bor du??
Jag söker en fodervärd till juni ungefär :)
Fin D-ponny, maxad men vill helst att hon står kvar i sthlm.

Rest in peace Valkyrie!

joooossan
0

Va tråkigt. Men hoppas att du hittar dig en ny häst du trivs med! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

greggan
0

Ja jättetråkigt då jag verkligen gillade henne..

Jag bor i Östersund så lite långt kanske. :p