Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikett: utrustning
Läst 3205 ggr
HumlanochJuvel
0

Avklippt dressyrspö vid tävling?

Hej,

Får man ha ett avklippt dressyrspö på en hopptävling enligt TR? (Alltså ett dressyrspö som man klippt av så det inte är längre än 75 cm? Eller är det så att man måste ha ett rent hoppspö vid en hopptävling?)

Mvh. Isabelle - HumlanochJuvel :)

Minetta
0

Man får ha avklippt dressyrspö så länge det inte är längre än 75 cm Glad

HumlanochJuvel
0

#1 Okej.. Står detta i TR någonstans som jag missat eller vet du det säkert ändå? :) Tack så mycket för ditt svar förresten! :)

Elshira
0

Spöet får inte vara längre än 75 cm. Om det sedan är en "pinne", ett avklippt dressyrspö eller ett vanligt hoppspö hör inte till saken. Det står inte vart eller hur det ska vara tillverkat :)

Hakuna matata!

WhoCares-01
0

du får säkert ha det men du BÖR inte ha det. inte enligt mig iaf. när ett dreesyrspö går sönder eller klipps sönder så drar nylonöverdraget ihop sig. plast"röret" som är innuti blir då synligt och jag kan tala om för er att det är vasst som bara den(!) inget man med vett i skallen använder på sin häst. tacka vet jag då vanilga allroundspön. varför inte bara köpa det istället?

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

HumlanochJuvel
0

#3 Okej… :)

#4 Okej, nej, jag tänkte bara fråga av ren nyfikenhet men nu har jag fått svar på min fråga. (Har själv ett avklippt dressyrspö men det är inte ett duggt vasst där det är avklippt, men det kanske beror på vilket spö det är). Har själv haft väldigt många allroundspön men tycker inget har varit speciellt bra och mitt dressyrspö har varit väldigt bra, så mest därför jag undrade…  

Tack för alla svar. :)

WhoCares-01
0

ok.. ja det är ju lite beroende på materialet i spöt som gör det… =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

HumlanochJuvel
0

#6 Ja, det är nog så ^^

(Egentligen frågade jag väl därför att jag vid en clear round red in med mitt avklippta dressyr spö som inte är längre än 75 cm(jag har mätt det) och blev tillsagd att jag red med ett dressyrspö, så tänkte att det kanske hade med vilket typ av spö det var också och inte bara längden, så blev lite nyfiken och därför frågade här^^)

HannaT
0

Tja, all utrustning ska vara hel så jag är inte helt säker… Obestämd

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

HumlanochJuvel
0

#8 Okej, jag vet inte jag heller men det verkar som att det inte ska spela någon roll (enligt #3 svar) Tack för ditt svar, förresten =)

Minetta
0

#2 Jag tänkte bara som #3 skrev, det står ju inte precis att det måste vara ett hoppspö :) Har dessutom sett ekipage som ridit med spö som sett ut som avklippt dressyrspö utan att blivit tillsagda.

Elshira
0

Sakerna får ju givetvis inte kunna skada hässten, men mer än så kan de inte säga. Är de snorkiga och säger åt dig att du inte "får" ha det spöt så be dem slå upp det i TR och visa dig isf (där de knappast lär hitta något). Skillnaden på ett dressyr och ett hoppspö är ju egentligen bara namnet, inget säger hur de ska se ut eller vara utformade.

Hakuna matata!

HumlanochJuvel
0

#10 Okej, tack för ditt svar :)

#11 Givetvis använder jag inget spö som skadar min älskade ponny. Jag har varit på deras clear rounder under cirka två till tre års tid utan att blivit tillsagd (har använt samma spö) men nu blev jag det. Så tänkte bara fråga för jag tyckte det var lite märkligt ;)