Träna galoppombyten?
Jag har haft min D-ponny i ca. 2 månader nu och allt känns bra hittills. Men vi har lite problem med galoppombytena…
Jag vet inte riktigt hur mycket tjejen som har henne innan mig jobbade med det, men jag får inte till det iaf.
Hästen är 11 år och vi tävlar hoppning, så det känns ganska viktigt att få ordning på det.
Är det någon som har tips och övningar där man kan träna på det? Och någon som kan beskriva exakt hur man gör, känner att jag inte har superkoll på det då hästarna jag har ridit ridigare har varit sånna som gjort det det av sig själva liksom.
Skulle vara super ifall ni kunde hjälpa mig! :D

ursäkta den fula skissen jag gjort men men jag hoppas du förstår.
lite förklaring på skissen
galoppera i en volt .. när du känner dej "redo" rider du en åtta i mitten ligger ett litet hinder på kanske 50 cm som du byter över. sen kan du gå in på en volt och sakta av och fatta rätt galopp om det blev fel. om det blev rätt är det bara att fortsätta åttan.
när det funkar bra så du kan rida på åttan utan att bryta och fatta rätt galopp kan du byta ut hindret mot en bom osv
lycka till
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Det räcker egentligen att sätta upp ett litet räcke i mitten som går längs med medellinjen - alltså vågrätt om du står på långsidan mitt framför hindret. -
Behöver inte vara speciellt högt, ca. 30-40 cm så hästen höjer galoppsprånget/hoppar över den.
Galoppera på en volt i t ex. högervarv, när du sedan vänder upp mot hindret så fokusera på en punkt (kan vara ett träd/stolpe/bokstav på ridbanan) till vänster efter hindret, och i hästens avsprång trampar du ner i vänster stigbygel. Byter hästen, ge beröm och forstätt övningen, om den inte byter så bryt av till trav, fatta rätt galopp och fortsätt sedan. :)
När hästen sedan byter över hindret så lägg ner det till en bom på backen, och när det fungerar där så är det bara börja träna utan.
Hur man gör det vet jag inte då jag aldrig lärt mig galoppombyten, men ta hjälp av en tränare om du är osäker. :)
#4 vad jag förstod i ditt exempel så skulle man börja i höger och sedan byta till vänster. Men om man ska byta till vänster ska man inte trampa ner i vänster stigbygel utan man ska trampa ner aningens i höger (det ska knappt synas) och ge en liten vänsterfattning.
#5 Det spelar ingen roll vilket varv man börjar i. :)
Var ett par år sen jag red övningen, men de gånger jag har gjort det har det varit rätt att man ska trampa ner i vänster stigbygel.
Beror ju på vad man känner sig bekväm med också.
#5/#6 det känns som om de skulle vara lättare att trampa ner i vänster (om man byter höger till vänster) då man "välter" över till den andra galoppen i luften? :p
#7 Man behöver ju inte trampa ner speciellt hårt, utan bara lägg över vikt i vänster stigbygel. Sen hur mycket som krävs beror på hur känslig hästen är för vikthjälper. :)
#8 haha ja självklart skall man inte hänga sig över hela hästen, menade självklart att bara hinta, men att det känns lättare än att stå i höger och göra vänsterfattning, ialf om man börjar med det så man kanske inte håller koll på sina ben osv :)
Jag har lärt mig att man ska trampa lite i t ex höger om man ska byta till vänster för då fick man fram bogen eller vad det var. Kommer inte ihåg riktigt varför men det var någon känd svensk hoppryttare som sa det på en teorifilm om hoppning. och det litar jag på
Först och främst borde du lära hästen enkelt byte. Galoppera på en volt i vänster varv och när du är på den öppna delen av volten bryter du av till skritt, skrittar 5-6 steg och sen fattar du höger galopp.
Rid som i en åtta och bryt av i mitten, skritta några steg och fatta galopp.
Sen minskar du skrittstegen, och sen kan du testa att hoppa över skritten och bara byta volt och lägga till ytter skänkeln. Ha inte för brottom och lycka till!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
en film som är typ som ettans ritnint :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)