Svansen blir förstörd!
Heej!
Min häst står och gnuggar svansen/svansroten väldigt ofta vilket gör att den blir sönderskavd och ful.
Någon som har något tips på hur man lyckas "rädda" svansen eller får stopp på det här beteendet??
Ett tips är bara att du kollar igenom svansen så att det inte sitter ngn älgfluga i svansen på hästen, :)

Håller med. Kolla igenom svansen. Kan vara att svansroten är torr och den kliar för det, eller att det är något slags exem. Att förhindra att hästen klia kan ju bli tortyr för hästen om det är så att det verkligen kliar!
Vi kan ju själva tänka oss ett myggbett som kliar. :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Jag har försökt göra det ;) Men får ta och kolla igenom den igen…
Vad är en älgfluga btw?
Jooo, jag vill ju hitta problemet annars kan det ju bli värre och värre och bli ännu svårare att fixa

Älgflugor är hemska! Ända sättet att ta död på dom är iprincip att "rulla" dom med fingrarna. Du kan inte slå ihjäl dom exempelvis..
Text från Wikipedia:
Älgfluga (Lipoptena cervi) är en art av lusflugor (familjen Hippoboscidae). Flugan är en blodsugande parasit som lever på stora hjortdjur såsom älg, hjort och rådjur, men kan också förekomma på hästar. Följaktligen kallas insekten även för älglus eller hjortfluga.
Älgflugan är cirka 5 millimeter lång och relativt ny i den nordiska faunan. De vuxna insekterna börjar söka värddjur efter kläckningen i augusti-oktober. Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i pälsen och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den brukar ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men de kan inte använda människoblod för sin utveckling. Betten är inte farliga eftersom flugorna inte tros bära med sig några farliga virussjukdomar, dock kan betten ge klåda och svullnad.
Älgflugan är svår att bli kvitt när den väl landat eftersom den är både flat, tjockhudad och försedd med rejäla klor på sina fötter som den kan hålla sig fast med. Den kilar snabbt in under kläderna och gömmer sig, och den är nästan omöjlig att slå ihjäl med handen. Hamnar den i håret kan det krävas en kam för att få bort den.
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Okej :) Taack!
Ta träckprov för att utesluta ngn form av mask
Håller med det dom andra har skrivit. Och så kan du spraya pälsglans i svansen, då går den inte av lika lätt utan glider bara. Så brukar jag göra på min exemhäst. :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Mjäll eller något annat som kliar kanske :)

Ska du täcka hästen i vinter kan du köpa ett täcke med svansskydd. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Tvätta svansen med hexocil hästschampo, följ instruktionerna, skölj med rikligt med vatten så allt schampo försvinner. Se om det blir bättre.
Kan vara så att din häst har något i svansen, älgflugor, knottbett från i somras som fortfarande bekymrar hästen, exem, mjäll, har hästen tjock svans? se om svansen är svampig under allt tagel, det kan vara början p fuktexem.
Min kliar sig nu när han kommit in från betet, men sakta me nsäkert så blir det mindre o mindre kliande. o honom har jag badat med hexocil från öron till svanstipp.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Testa att använda Hydrokortisonsalva, finns att köpa receptfritt på appoteket. Fungerar jättebra på min ponny som i princip har kliat av sig all man och svans.
Lycka till! :)

#11 Vilken bra idé. Ska prova på min pålla som gärna gnuggar svansen mot väggen. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.