Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3515 ggr
joooossan
2010-07-19 09:17
0

Sommarvila

Nä nu måste vi komma igång här nu va! ;)

Hur har era hästar det med sommarvila i år? Går de på bete eller hur har dom det?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

joooossan
2010-07-19 09:20
0

Dite Foffe går på bete, dite har haft ca 2 veckors vila nu men ska rida igång henne idag eftersom jag har spekulanter som kommer och kollar på henne imorgon. Foffe fick en veckas vila när han kom, han ska få mer när vi lärt känna varandra lite bättre och han har börjat komma igång lite mer :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

emeliekarlssoonn
2010-07-19 14:51
0

Rappe har haft sammanlagt 2 veckors vila skulle jag tro.
En vecka när jag var hos pappa i början av sommaren (Har ca. 5 mil till stallet därifrån så det kändes inte så aktuellt att åka ut då.) och när jag var iväg till en polare utanför Tingsryd (kom hem måndag förra veckan).
 Men nu måste vi komma igång och bränna lite sommarmage till kursen vi ska på den 6-8 augusti. ;)

Rynkel
2010-07-19 15:25
0

Den "vila" ponnyn får är lättare arbete, inga träningar nu under två veckor när jag är i Mollösund i vårt nya sommarhus! Vanliga ridpass helt enkelt, och går på gräs på dagarna :)

Alma-G
2010-07-19 23:41
0

Min har hitils gått hela sommaren men åker på bete i tre veckor från lördag, då ska han nog stå hela tiden i iaf två veckor, sedan ska jag rida han cirka tre gånger kanske. Haha, men det är bra med lite hästledigt så att man inte tröttnar :) Sen ska han gå upp lite så vi har något att bygga muskler av.

J-Parnebo
2010-07-22 01:13
0

Aurora har semester, har haft det cirka en månad och har det fram tills på tisdag, sen är vi igång igen. Hon går barfota på gräs och bara har det gött. det förtjänar hon :)

elli-kleo
2010-07-22 22:44
0

Min går på bete men rider ca 5 dagar i veckan. Dock har han haft en veckas "vila" :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Rynkel
2010-07-23 10:15
0

ponnyn har tre dagars "vila" pga att hon har en brusten biceps men o övermorgon börjar jag rida igen :)

Em--ma
2010-07-23 14:02
0

Min går på bete . Skulle rida varannan dag hela sommaren. Men sen blev han svullen i fram. han har varit till och från på dom andra benen. Så då har ja inte kunnat rida sen tre veckor tbx. Han ska in på klinik och kollas den 2 augusti . och förhoppningsvis så kan ja sätta igång hnom då. då har han inte stått såå länge ändå Oskyldig

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Fritiofsson
2010-08-15 00:31
0

Mina hästar har inte sommarvila jag tycker det är på sommaren man vill rida och vara ute i naturen, så mina hästar har vintervila istället när det ändå bara är kallt och blåsigt väder ute :D

Fredrika Fritiofsson

WhoCares-01
2010-08-16 22:02
0

Wilma har vilat 2 veckor och ska vila tre veckor till. de närmsta dagarna lär hon få ha boxvila om det dåliga vädret håller i sig.

vet att det inte är någon normal sommarvila men det var inte direkt planerat. hon tappade en sko för två veckor sedan och eftersom hon har så himla dåliga hovar var vi tvugna att åka till klinik för att få på skorna. hon fick vila en vecka då i väntan på att få komma till kliniken. väl där skar de bort allt sjukt från hovarna, satte på specialskor och gipsade alla fyra hovarna för att skorna ska sitta kvar. hon får bara gå ute i tort väder på plant gräsunderlag. hon får inte springa eller busa… jättejobbigt men det blir en vila iaf… ska tillbaka till kliniken om tre veckor och förhoppningsvis kan jag sätta igång henne efter det =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

snailmilla
2010-09-12 12:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har egen sommarhage/bete hemma på gården, men sköter om/rider mm ca 5-6dagar i veckan ändå.

Jag ser ingen anledning till att ställa av mitt sto hon tappar bara kondition och blir allmänt grinig. Dock tycker jag ledighet i kortare perioder 2-3v är helt okej.

De dagar jag är trött och försöker smyga förbi hagen får hon syn på mig gnäggar och kommer travande, så jag tror nog hon uppskattar våra stunder tillsammans :)

idaavictoriaa
2010-09-24 11:09
0

Brukar ge min ponny vila de värsta veckorna på vintern när det inte är så mycket tävlingar istället. När det är mörkt och kallt istället för på sommaren när det är härligt väder och fullt utav tävlingar :)

HannaT
2010-09-26 17:48
0

#11 Underbar bild!

Det har gått långsamt med Kalle hela sommaren. Jag har jobbar mycket, och har inte haft tid och ork att rida som jag vill, helt enkelt. Nu på hösten har Kalle dragit av sig en massa skor, haft ett svullet ben och nu senast ett trasigt öra. Förvånad När han slutar gå på smärtstillande får jag börja rida som vanligt igen, och jag hoppas att vi kan komma igång ordentligt snart. Det börjar bli dags!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

snailmilla
2010-09-26 19:54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Tack så mycket, hon är mitt allt <3.

Man har väl en starkare rutin på höst-vinterhalvåret, speciellt om man har hästen uppstallad, då måste man mocka och fixa varje dag. Jag rider själv mycker mer vintertid än sommartid.

Isa var iväg på betäckning i sommras och fick då stå på bete/fribetäckning i hela 3månader. Men det var bara bra för henne det här året då hon hade en skada i benet som fick vila och nu är hon jätte bra.

Hoppas Kalle frisknar till fint, och att olyckskorpen flyger bort! Så ni kan komma igång!