Vägrar på träningstävling?
Det har verkligen gått super bra för mig och Aurora, inte vägrat något i hoppningen det senaste och verkligen älskat det. Men igår va vi på clear round, och hon vägrade jätte mkt på två oxrar, och hon hoppar alltid oxrar annars, va inte ens ngt titt-hinder utan en vanlig oxer som hon annars älskar.
Men det värsta är ju att hon int stannar innan hindret, utan att hon stannar typ 10 meter ifrån och bara ställer sig och kolla på ALLT annat? :o
va gör man i en sån situation? Dom fick lägga ner hindret så vi kunde gå över nästan.
Samma sak som för mig nästan, men lite tvärtom! Min ponny hoppar hemma osv, men på framhoppning och tävling totaldör hon och bara skiter i mig.. men i onsdags hoppade hon jättefint inne på framhoppningen! Och fyra steg i på banan.. börjar hon backa!
Det gäller väl att träna rätt mycket på oxrar, kanske hon slagit i hårt någon gång och förknippar det med just oxrar..?
Hoppas du löser det! :)
Prova att starta jätte lågt typ 40 cm då kan du gå över om du vill. Bara du får över hästen :P trappa långsamt uppåt :) läste i en annan tråd att du tävlar 70 - 80 cm. Tycker du ska tävla lägre om h*n bara stannar till att böja me
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jag började hoppa på 30 cm och gått väldigt sakta uppåt,
Hon gillar inte låga hinder, det vägrar hon mer på än höjder, är absolut inte höjden det är ngt fel på, för dom andra hindrena hoppade hon grymt på och träningen innan hoppade jag oxrar på 80 cm och då flög hon över och vägrade eller rev inget.
men det är väl som sagt bara att träna då :)
Blir hon kanske osäker eller stressad på tävling?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#4 hon verkar inte vara stressad, kolugn i alla situationer, men kanske inte visar att hon blir stressad eller osäker.
du kan julåta en osteopat kolla igenom henne. på hälsa & helhet finns en som vi använder oss av en gång per halvår ungefär bara för att checka så att allt är bra med hästarna. Aurora kanske har ont någonstans utan att visa det? eller så kanske hon är brunstig? ston är ju trots allt ston =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#6 hon va brunstig då, har jag för mig iaf, hon brunstade dagen innan iaf.
Jag har haft ute massör och såndär kiropraktor och dom återställde "felen" på henne :) men ska till kiropraktorn i oktober igen, men hon hoppar ju oxrar hemma, men inte på tävlingen :/
Om hon har hoppat innan så kanske det kan vara så att hon har lite ont i någon muskel eller är lite fastlåst någon stans. Ett tips är att ta en kiropraktor som kan känna igenom henne. Det kan vara ett tips speciellt om hon stanar på oxrar för då måste hon ju ta i lite extra och sträka. Lycka tilll hoppas att det löser sig.
Fredrika Fritiofsson
bara ett tips. gå till hälsa helhet med henne. de inte bara återställer med att knäcka och sådant de behandlar med schockvåg(stavning??) vilket hjälper nästan direkt och håller i sig länge =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Nu har jag inte läst allt, men om det bara var vid ett tillfälle och om hon var brunstig då, så skulle jag tro att det beror på det. Stoet i vårt stall blev lite halvtokig i våras när hon brunstade, började sparka bakut och massa konstiga grejer som hon inte brukar göra i vanliga fall. Hon ville liksom inte framåt heller.
Så jag skulle nog tippa att det är det. Sen kan det ju hända att hon hade en mindre bra dag bara, så är det ju för alla hästar. 
Har haft samma problem hela vintern med min ponny. Men nu har jag bytt tränare osv och vi har kommit fram till att det beror på mig. Jag blir nervös omedvetet och rider annorlunda inne på banan än hemma. Vi stannar ut oss på första eller andra hindret. Nu går hon som en klocka :D
Det är inte alltid som det beror på ryttaren, men OFTA!
Lycka till :)