Senskydd i hagen?
Jag funderar på att börja ha senskydd (fram) i hagen på min häst.
Han skadade sej i hagen på ena frambenet. Jag är 99 % säker på att han sparkat sej. Nu är han bra efter 3 veckors vila men vill ju förebygga att det häner igen.
Nu till frågorna
1. Finns det nackdelar med benskydd i hagen?
2. Tycker ni att jag ska ha benskydd i hagen?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Nackdelar med benskydd i hagen är att det kan komma in grus och lera inne i skydden vilket kan ge skav sår.
Det kan ju vara bra att ha på senskydd om han sparkar sig men köp ett par som sitter bra på din hästs ben som håller grus borta :D
Finns ju "heltäckande" senskydd/benskydd som kan fungera bättre än vanliga senskydd där grus o annat gärna kommer in.
Men ska hästen gå ute med benskydden så är det viktigt att borsta benen före påsättningen och sedan även ha ett annat par som inte sitter exakt likandant så man kan växla.
Sen är det också viktigt att hästens ben får minst lika många timmar utan benskydden (över natten i boxen tex) för att vädra så att det inte blir grogrund för svampinfektioner och fuktexem istället.
Det är mina råd.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
okej, tack så mycket för era råd :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Variera med olika sorters benskydd. Så många som möjligt för att minska risken för skav. Ta av dom på natten, i boxen om dom går in. Annars kan det ge brännskador och det har min häst fått och hade 3 veckors boxvila (han har det forfarande) ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !