Lindor på hopptävling (cr)
Ska/måste man tejpa då?
Vilken tejp?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Jag tror att du inte behöver.
Men det kan vara bra att göra det(?) .. eller använd sånna här (länk)
http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Small/690081/690081_01.jpg
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
äsch kör med skydd istället :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Nej, du måste inte tejpa, men det kan ju vara bra.
Dumt om de skulle gå upp.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#2 Ja, kör med skydd ;)
man använder väll bara tejp för att dom inte ska gå upp under hopptävlingen. Blir jobbigt då :P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Kör med senskydd (exempel) så att den känner då den slår i och lyfter på benen. Så den blir försiktigare.
Alma

Jag skulle välja att ha senskydd, då hästen kan slå i rejält om man "bara" har benlindor.
// Cathie @ www.cathie.se
sak du tejpa så köp eltejp som matchar lindornas färg. Finns i standardfärgerna vitt, gult, grönt, rött och svart iaf.
Om man lindar eller har benskydd är upp till var och en. Personligen så tycker jag att det kvittar lika vilken typ av skydd man har på hästens ben sålänge de är skyddade.
och sen så känns det nästan som om vissa uppmanar till barrering…. men det är nog min standard-paranoia….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
lite svårt att hitta eltejp i vinrött ;D
#9 då får du sikta på något som ser bra ut ihopa :D
a ;D
#6 senskydd är tillför att skydda senorna så att hästen inte ska skada sig om den "sparkar" sig själv med bakbenen(!) de är alltså till för att skydda hästen från smärta inte tvärtom…
jag använder senskydd vid all ridning. slår hon i sig så visst rättar hon sig men det har ju inte med skydden att göra vettu =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#6 senskydd är tillför att skydda senorna så att hästen inte ska skada sig om den "sparkar" sig själv med bakbenen(!) de är alltså till för att skydda hästen från smärta inte tvärtom…
jag använder senskydd vid all ridning. slår hon i sig så visst rättar hon sig men det har ju inte med skydden att göra vettu =)
// Alexandra
#13 Jag menar att de känner slaget på framsidan av benen, men inte på senorna som är så känsliga.
#14 Att använda ett skydd för att skydda en del (senorna) men bifoga smärta med en annan del är rätt (rent ut sagt) vidrigt.
För att OM din häst slår i framsidan av underbenen där senskydden inte skyddar och inte hovarna i bommen när du hoppar så bör du kanske sänka höjden på dina hinder så hästen faktiskt kommer över. Eller så kanske man kan börja undra om du faktiskt förespråkar barrering med käpp även om hästen kommer över så kan man ju rappa till honom med käppen där senskydden inte skyddar så han tar i litet mer nästa gång…. o.O
För i 98% av fallen så är det en HOV som petar ner bommen, inte framsidan av hästens ben!
#15 HAHAHAHA VAR DUMMASTE JAG HÖRT SKULLE ALDRIG I HELA LIVET SKADA MIN PONNY! Rider inte ens med spö, fy f*n vad är det du säger? Är du helt borta eller?
Att ens säga att det låter som att jag barrerar min ponny är helt sjukt oförskämt, säger bara fy f*n.
Man tappar JÄ***GT mycket lust att tillbringa tid här när det finns otrevligt folk som inte kan föra bra ordval, överväger att sluta här helt nu, aldrig att jag ska ta imot sånt här.
Trodde du var vuxen? Kanske över medelåldern iallafall? Jag är undom, och förlåt, förlåt så jä*ligt mycket om jag inte kan uttrycka mig rätt. FÖRLÅT! OM DET ÄR DET DU VILL HÖRA.
Jag älskar min ponny och skulle aldrig i hela jvla mitt liv skada honom.
Förlåt för ordspråket.
#16 Det må vara det dummaste du hört men det ligger ett rejält mått sanning i det. Slår din ponny i sina framben och inte hovarna vid hoppning så… *rycker på axlarna* … då kanske du ska börja överväga din träningstaktik.
Jag är inte det minsta borta, är bara väldigt trött på alla "ungdomar" som är tanklösa och uttrycker sig illa, vilket du i detta fallet gjort så pass att man undrar om du förespråkar barrering. Var tydligare med vad det är du menar. Andra barn och ungdomar som läser här kanske också hade tolkat det hela som en sorts barrering som är helt okej.
Din ursäkt är inte något jag bryr mig om, du kan be om ursäkt tills du är blå för det ger mig inget. Sen har inte min ålder något med vad jag skriver att göra.
Jag har sett ett antal ponnyryttare barrera sina hästar genom att rida på för höga hinder med senskydd så hästarna slår i, det är reell erfarenhet från min sida.
Väldigt synd att du tar åt dig på det här viset, svär och har dig om det jag säger ändå inte är sant. Istället för att lugnt och sansat förklarat vad det var du menade.
Jag hör också till den gruppen som tycker "senskydd" är helt förkastligt. Och varför ska man bara ha kotskydd i bak?
Jag kör med damasker som täcker hela benet - både fram och bak. Även jag ser vanliga senskydd som en form av barrering. "Lämna en bit i fram öppet så kästen känner att den slår i bomen"… Tänk er själva hur jäkla ont det skulle göra att slå der en bom från ett stöd med era egna smalben, och då är det inte putta utan slå ner.
Men detta är inte menat till någon utan gererellt. Inne på hoppning i fokus blev jag dumförlarad av samma åsikt.
Dom gånger senskydd (hellre en heltäckande skydd) är befogat är om man har en häst som är klockren på hinder men hoppar så jäkla höga hinder att de lätt slår i sina egna framben.
Men som 95% av alla som använder senskydd säger så används de för att skydda men så att hänsten känner någgot i fram…
Själv har jag funderat på att köpa ett par senskydd men att lägga tillen bit skydd i fram med hjälp av detta "ilägg" som finns att köpa. Har doock inte haft råd att köpa ett par ordentliga senskydd ännu så fortsätter med mina damasker (då jag i.af inte hoppar något för tillfället med mina hästar), men vore ju bra i.af ut i skogen ifall de snubblar.
Hakuna matata!
oj så har jag aldrig tänk, iaf inte med den lilla öppna delen fram.. *tur att mina hästar är rädda om sina ben* men då kan man ju undra varför de är det, kanske för att de har fått ont någon gång? usch fick lite dåligt samvete nu…
#18 Dom där paddarna är helt kassa ;) sjukt tunna och funkar bara om man vill förebygga skav
#20 Lär väll vara bättre än ingenting xD Men jo jag såg idag (var på hööks) att de var ganska så små och tunna. Funderade på att klippa sönder ett par gamla skydd i neoprené och sy i lämplig form och storlek ^^
Men jag har nu hittat det jag letat efter så länge hos globus (finns på hööks med). "Dressyrskydd" - Dom har plastskenan precis som senskydden, men de går runt hela vägen och täcker även fram på benet =) Enda ev nackedeln jag kunde se är att det bara är enkla kardborrar, men jag har då i.af aldrig haft problem med någon kardborre i hela mitt liv hittils så då tror jag nog att jag "chansar". ^^
Hakuna matata!
#21 om du vill ha sånna som sitter frampå senskydden och skyddar kan du klippa ut i mjukt liggunderlag (den varianten som är jättetät i strukturen och inte bubblig) i lämplig form och sätta innanför :)

Håller med LinaN, slår hästen i frambenen när den hoppar så klarar den inte av den träningen eller kanske ryttarens ridning och det behöver ändras då.
#22 Smart! =)
Hakuna matata!
#24 jag har mina stunder ^^

men hallå hallå vad är detta för skitsnack i denna tråden! det var det dummaste jag någonsin hört och jag har ändå varit här i många år, jämföra senskydd med barrering? SKÄRP ER! kallar ni det barrering så får ni klä in HELA hästen i bomull, för tänk om den snubblar och slår huvudet i bommen? barrering?? nä tvi vale. blir faktiskt riktigt sur här nu.
#16 använd du dina senskydd med gott samvete, för du har i alla fall vett att ta på lämpliga skydd som inte hindrar hästen i språnget!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#26 jag jämförde inte senskydd med barrering, bara sättet man använder dem på.
Jag hoppar min häst utan benskydd alls, för han behöver det inte och jag har inget behov att linda in min häst i bomull heller.
Det må vara det dummaste du hört, men jag står för min åsikt. Det finns säkerligen de som använder senskydden som ursäkt för att barrera för om hästen slår i så är den ju lat med sina framben. Eller kanske inte ursäkt, utan man får det på köpet utan att barrera och slipper på så sätt det dåliga samvetet att man faktiskt gör hästen illa.
För om hindret är liiite för stort och hästen slår i så är det ju hästens fel för den lyfter ju inte på benen…. då är det ju inte barrering….

#27 då är ju du ännu värre som inte har benskydd öht så du ska nog inte uttala dig huruvida det är elakt med senskydd tycker jag. du skyddar ju inte ens de ömtåliga och utsatta senorna!
väldigt sällan du kommer upp på höjder som är för höga för att hästen ska klara det, och inte ens då lär hästen slå i med den delen av benet. för stor häst snackar vi 170 och uppåt för vilken medioker häst som helst. hur många hobbyryttare hoppar dom höjderna? för att hästen ska toucha så högt upp på benet så krävs ett teknikfel av hästen, ett teknikfel som dessutom kan vara farligt om det vill sig illa (travare använder ofta den tekniken, de tar inte upp frambenen mot hakan utan viker in dem under sig istället). ett teknikfel bör korrigeras för allas skull.
i annat fall krävs ett felläge, det är sånt som alltid kan hända. men då kan hästen lika gärna slå i någon annan oskyddad kroppsdel så jag köper inte det som argument.
#28 jag säger INTE att SENSKYDD ÄR ELAKA, utan HUR man använder dem som man kan diskutera attityden om.
Jag har inga benskydd på min när jag hoppar för att jag inte hittat några som skyddar på det vis jag önskar eller ens PASSAR min häst. Boots strl XXF-XXXF som finns på hööks är för små för min häst. Detsamma med de flesta senskydd. För som alla vet så kan ju inte kallblod hoppa *dryper av sarkasm*
Så jag lindar hellre när det är dags o hoppa något högre än 60-70 cm. Om jag känner mig orolig för underlag eller islag från bakhovarna. (inte bommen utan BAKHOVARNA) Men han brallar högre än han hoppar så jag känner miginte så bekymrad. Dock om jag ska på hoppträning så lindar jag, detär en annan miljö och mycket större påfrestning om jag tar ett par skutt i paddocken.
Du säger ju själv att det är teknikfel om hästen slår i så högt upp, och ska man då anse att det är ok att hästen gör sig illa på bommen bara för att den inte har rätt teknik? nej, det är det inte. Det säger du också….
Jag tror inte att du och jag Peppe kommer längre i diskussionen, vi har båda starka åsikter och jag köper att du inte tar mitt argument lika litet som jag tar hela ditt.
men herre gud kan inte alla bara släppa det här nu????! tjejen som fick skit från början fick det för att hon uttryckte sig konstigt… och hon har ju rätt. är hästen lat så kan den slå i annat än hovarna och en normal häst rättar sig efter det. sen visst… jag tycker också att det är en konstig andledning att använda senskydd för men det var ju hennes argument för att använda just senskydd och inte t.ex lindor. ingen människa i världen med något vett alls gör sånt som de tror är fel så sluta slänga skit på varandra! jag har också uttrykt mig konstigt ibland och det är jag säker på att alla här har gjort! jag blev förlåten…
tjejen det handlar om ville uppenbarligen inte skada sin ponny på något sett… PUNKT! bara låt det vara så vi kan få en trevlig stämning så kanske folk inte skräms iväg från sajten…
// Alexandra

#29 att hästen gör sig illa av att slå i bommen är väl att ta i kraftigt tycker jag. aldrig har jag sett en häst bli ens öm efteråt av att ha slagit i en bom… hållarna är ju flata för att bommen ska rulla av istället. sen brukar visserligen inte hästen slå inte så många gånger eftersom det brukar räcka med 1 gång för att hästen ska rätta sig och inte göra om misstaget, just för att den kan känna att den slog i…

Och hur ofta slår hästen i senorna vid hoppning? Har jag aldrig sett..
Skynda långsamt så går det fortare.

#33 risken är stor dels om den river med bakbenen och slår fram bommen, eller att den trampar sig själv i landningen.
Tror nog att det har blivit rätt många missförstånd i denna tråden! Har nu följt den ett tag och tänkte nu riskera att själv bli på hoppad. Senskydd tycker jag är bra att ha när man hoppar eller rider öht, själv lindar jag helst och tänker i framtiden investera i neoprenskydd till min blivande hopphäst. Då jag gärna vill ha lite stötdämpande med.
Tycker att både Lina och Alma har rätt, och fel! Tycker inte att man ska fortsätta med senskydd på en häst som ofta slår i med frambenen då det uppenbarligen är något annat som är fel, då får man ta tag i det problemet att bara skydda benen fram och fortsätta låta hästen slå i är precis lika fel! OM man här fortsätter och låter hästen slå i utan att ta tag i problemet tycker JAG att det är fel och kan nästan liknas lite med barrering…
Tror även att den sk diskussionen här är som den är pga åldersskillnad då man uttrycker sig olika i olika åldrar (har inget med kunskap att göra) Sen självklart hur man är på att ta kritik. Alla borde vi kanske läsa vad vi skriver en xtra gång innan vi skickar… inkl jag
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus