Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikett: allmänt-om-hoppning
Läst 3164 ggr
Alma-G
0

Går inte in här igen... tills vidare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tar minst ta en paus, lite åsikter får man tåla men denna kommentar plus alla kommentarer irl av alla "trevliga" häst-besserwissers får mig att må jäkligt dåligt.

Min första ponny, och alla dessa åsikter, jag kanske inte vill göra fel?

Allt undebart trevligt folk här inne, tack för era lärdommar och hoppas jag känner mig stark nog att komma tillbaka.

Hejdå, Mvh Alma och hennes älskade "Lasse".

En bild från när vi busade på en äng i sommras..

[Tovab]
0

vilka kommentarer? D:

elli-kleo
0

#1 Tror hon menar i tråden "Lindor på hopptävling (cr)"

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

WhoCares-01
0

jag hoppas verkligen inte att det här har med min kommentar att göra =( har nu läst igenom hela tråden och jag har en känsla av att det inte har helt med mig att göra men om jag är delaktig så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Jag menade inget illa alls och tycker det är jättetråkigt när det blir så här =(

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

LinaN
0

En del människor tål inte att man säger vad man tycker och tänker. Och som jag skrev i ett pm till den här tjejen är att jag kan be om ursäkt för att hon tog illa vara men jag tänker inte be om ursäkt för att jag sa det.

Det finns många väldigt unga som läser här på forumet och om de då "får för sig" att det är ok att hoppa med senskydd för att lära hästen lyfta på benen så kan man ju börja undra. Unga tar så lätt efter och MISSTOLKAR ofta det som sägs speciellt på forum.

Så med det i åtanke så tänker inte jag be om ursäkt, och jag är knappast en sån bitch som förföljer folk från forum till forum för att racka ner på dem. Sånt har jag aldrig sysslat med och kommer inte heller att göra. Så antydningarna till att jag skulle på något vis vara "ute efter" den här tjejen ifråga är bara bizarrt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

NettanLindholm
0

får jag bara fråga: hur många är det inte som hoppar med senskydd ? huur många som helst av alla toppryttare gör det, på ridskolorna gör man det, privatpersoner gör. Har hittills inte sett något problem med att göra det ?
Enligt mig var det att ta i liiite för mycket och säga att hon "barrerar" sin ponny.

Visst är det inte schysst att "man ser till" att hästarna slår i genom att sätta upp hindret högre, men asså. Det kan vara en sån häst som "kommer på" att: lyfter jag inte på benen så behöver jag inte ta i, bommen åker ner. Har man ett par senskdd så kan det hjälpa till att inte komma till det stadiet. Sen är det väl en sak om hästen slår i gång på gång, på gång. Då kan man börja diskutera vad som är felet. Jag skulle iallafall inte vilja att min häst lärde sig att den kunde putta ner bommar hur som helst och bli oförsiktiga. Det vill man inte inom hoppningen.
Min åsikt

LinaN
0

#6 det är många, och om någon av dem hade uttryckt samma åsikt på samma sätt så hade jag reagerat och svarat likadant. Det spelar ingen roll om det är Stina-Lisa 16 år eller Hugo Hugosson 56år och elitryttare.

Mycket handlar om attityden och varför man använder benskydden och framförallt HUR man använder dem. Vad är syftet?

Om hästen kommit så långt att den struntar i sina ben och inte lyfter dem så bör ju hoppträningen någonstans gått väldigt fel som inte bibehållit hästens kapacitet och vilja att hoppa.

Och jag vidhåller om hästen "petar ner" en bom ovanför sin kotled så är det något som inte stämmer. antingen hoppar den av fullständigt fel och drar i frambenen, för nära eller för långt ifrån, eller så är hindrena för höga. Det är enda gångerna jag sett hästar "peta ner" hinder med sina skenben. Annars är det nästan uteslutande hovarna som går i.

lugn
0

#6 Håller helt med dig.

halludu
0

Håller med #6,

tråkigt att du inte orkar vara kvar! Hoppas du kommer tillbaka!

Elshira
0

Om en häst "lär" sig att bli lat så gör den ju det av en anledning, antagligen att den inte tycker det är kul att hoppa eller så är hindret för högt och det blir för jobbigt för hästen.

Men då säger jag som #7 hur många river med själva benen (och inte bara touchar i med hoven) av ren lathet? Inte många, då är tekniken fel eller något annat knas. Slarviga hästar slår oftast bara i hoven.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

tycker Alma-G blev otrevligt bemöt . Och den personen brukar inte svara på ett säskilt trevligt sät vid diskution. Värkar nästan som att h*n blir arg om man utväklar svar på annat sätt och råkar skriva fel

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
0

Lina N detta är inte passande dena tråd handlar inte om att diskutera om den skydd de kan du göra i lindor på hopptävling tråden :)

_Mvh kaka
_

WhoCares-01
0

kan inte folk snälla bara släppa det här nu så att sajten kan få tillbaka sin trevliga stämning??????????!

// Alexandra

LinaN
0

#11 vilken person är det du syftar på? Vem är det som svarar otrevligt vid diskussion?

kaka1234567
0

#13. Håller med #14. skrev jag en person ursäkta de va fler.

Men släpp de nu

_Mvh kaka
_

Peppe
0

#13 bra idé, att sopa problemet under mattan. inte får vi tillbaka Alma-G på det viset…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kaka1234567
0

#16. Vissa att du är vuxen och slutta läga sådana onödiga kommentarer

_Mvh kaka
_

WhoCares-01
0

#16 det behöver ju inte vara något probem!!! jag ser iaf inget problem i det hela. Senskydd är inte en form av barrering… ingen gör det man själv anser fel… en person har praktiskt taget blivit bortkörd från den här sajten… men visst. vi kan fortsätta hacka på varandra och vara otrevliga. är det det du vill så fine(!) va sån. jag kan inte bestämma hur du ska bete dig… det enda jag säger är att bråk inte löser något! att därimot visa förståellse och att uppmuntra och även att lära av sina egna och andras misstag… då kan man bygga förtroende inom sajten och ha en ömsesidig respekt för varandra.

hade folk bara släppt det här som skedde lite tidigare så kanske vi inte hade förlorat en seriös medlem som var med i många diskussioner och delade med sig av sina egna kunskaper och lärde sig samtidigt av andra… jag tycker faktiskt inte att det är ett dugg konstigt att hon stack! jag lämnade själv en sajt för ett tag sedan då jag blev väldigt otrevligt bemött för att jag hade mina åsikter om något… då var det ingen som försvarade mig och det kändes väldigt jobbigt. Jag håller till viss del med Alma-G om senkydd. sedan att hon uttrykte sig konstigt… det kan vi alla göra!

därför säger jag nu ifrån… lämna den här diskussionen nu innan den spårar ut totalt… först då kanske sajten kan bli en trevlig plats igen…

// Alexandra

liljegren
0

Ska man kolla på valet av ord, vilket jag personligen tror gjorde hela saken värre, så tycker jag att vederbörande kanske ska be om ursäkt istället. Åsikter har man rätt att ha, men när man börjar fråga folk om de "är helt borta" osv tycker jag att man gått för långt. Man har olika åsikter, så är det, jag trodde att man kunde diskutera utan att förolämpa varandra…

Inte frågar jag folk om de är "dumma i huvudet" om jag tycker att de gör fel i det riktiga livet, så vad får människor att tro att det är helt ok att göra det via internet? Man kan tydligt visa att man är av en annan åsikt genom att berätta sin del och motivera varför.

Jag är även less på sarkastiska ursäkter i stil med "ursäkta att jag är ung och dum" samt påhoppet "du är äldre och borde veta bättre".

Ålder har ABSOLUT INGENTING med kunskap att göra, kom ihåg det!

Peppe
0

#18 uppenbarligen är det ju ett problem eftersom en medlem lämnade sajten… och det var INTE pga mig. tycker inte att man ska acceptera sådant som förekom i den tråden, det var allt annat än uppmuntran och förståelse. visst att det inte ska ältas i all evighet, MEN i den tråden var det ingen som sa ifrån och jag tål inte att se sådant.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

#19 kan inte mer än hålla med, jag valde att se mellan fingrarna ang det påhoppet för att inte göra saken värre. Dock tog jag personligen illa vid mig att bli kallad medelålders när man inte ens har fyllt 26 ännu.

Jag har skrivit ett pm till tjejen ifråga där jag bett om ursäkt för hur jag sa det men jag tänker inte be om ursäkt för att jag sa det. Det har jag ju inte fått något svar på.

Jag vet att jag kan bli skarp i diskussioner, och lade redan till en början band på mig själv men inte fick jag en diskussion för det utan mest en massa skit flängt i nyllet. Men jag väljer att vara vuxen i detta och har gjort vad jag kunnat nu.

Jag har skrivit i trådarna och förklarat min intention, jag har Pmat och bett om ursäkt.

WhoCares-01
0

#19 ålder har visst med kunskap att göra! Jag är 19 år och även om jag kan mycket om hästar så kan jag inte i närhet lika mycket som min mamma eller min moster. och hur skulle jag kunna ha lika mycket kunskap som dem om jag inte har lika många år av erfarenhet?Jag anser inte heller att det bör förekomma svordommar och påhopp… men att anknyta till sin ålder är helt ok eftersom där ligger det en sanning bakom! hon visste sitt misstag och hon förklarade sig… sen vuxen som ungdom som barn.. blir man intryckt i ett hörn så tar man ibland till svordommar och otrevligt språk bara för att kunna försvara sig.

#20 jo ok. jag uttrykta mig konstigt… det var dumt av mig… jag har heller inte sagt att det var på grund av dig som Alma-g lämnade sajten… Jag kan själv ha haft del i det då jag också kommenterade hennes kommentar… men när hon förklarade vad hon menade så släppte jag det för då fanns det ingen anledning att rätta till det som hon redan rättat till. och nu ska jag förklara vad jag menade… jag menade att det inte borde ha behövt bli ett problem om folk inte va så inspunna i sina egna åsikter… ska inte vuxna människor kunna acceptera när någon gjort ett misstag? Alla gör vi misstag och i det flesta fall blir vi förlåtna.

// Alexandra

LinaN
0

#22 fast om man har haft hästar och ridit sen man i princip kan sitta på en häst, och har kunnigt folk omkring sig så kan man mycket väl ha mer kunskap när man är 14 än någon som har haft häst i 40 år.

Jag har ett sånt skräckexempel från när jag själv hade inackorderingsstall där man hade eget foder. Hade en kvinna på 58 år år som alltid haft häst, men hon kunde inte förstå varför hennes galoppörer presterade så dåligt och var hostiga jämt och ständigt. Det visade sig att hennes hö vart fullt med mögel och knappt ens dög att eldas upp. Men hon ansåg mig vara okunnig för jag var vid tillfället bara 19 år och hade inte samma kunskap som henne.

Så det finns inga garantier för något angående ålder. Det finns mågna unga som harmycket mer kunskap än de gamla, men de värsta är de som anser sig kunna allt och vägrar lära eller lyssna på de som är äldre eller de som har kunskap överlag.

liljegren
0

#22 Ålder har ingenting med kunskap att göra. En som börjat med hästar i barnåldern och alltid haft egen häst kan mer än någon som börjat i tonåren och rider på ridskola. Ålder och erfarenheter är sammankopplat men inte självklart, det finns inget som säger att man kan/vet mer om ett område bara för att man är äldre.

WhoCares-01
0

#23 jag tycker då att det är minst lika illa om inte värre när en äldre person vägrar lyssna på dom som är yngre…

#24 nu säger du väl ändå emot dig själv???? först säger du att ålder och kunskap inte har med varandra att göra och sedan skriver du att ålder och erfarenhet är sammankopplat.

visst självklart finns det inga garantier! det har jag heller inte sagt. men säg att det är en mamma och en dotter, som i mitt fall, vi har båda börjat med hästar i ungefär samma ålder… vi har lärt oss på samma sätt, jag har lärt mig av henne… men hur ska jag kunna ha samma nivå på in kunskap som hon?

// Alexandra

liljegren
0

#25 erfarenheter och kunskap är inte samma sak. och det behöver inte vara sammankopplat.. Det beror på hur mkt du hunnit vara med om..

Är du äldre har du hunnit se mer av livet, men kanske inte av tex hästlivet. Du har mer erfarenhet av livet men inte mera kunskap av hästar.

WhoCares-01
0

#26 som jag skrev i mitt förra inlägg så jämförde jag mig och min mamma… så jag menar självklart folk som är på samma villkor.

sen en sak till… är det konstigt att en 14 åring inte kan lika mycket som t.ex en som är 30 år??? tycker du/ni det? jag ser det som helt normalt iaf. och jag står för det jag skrev. två personer som har börjat i samma ålder men som är olika gamla och har lärt sig på samma sätt kan olika mycket.. den äldre har haft längre erfarenhet och alltså lärt sig mer.

// Alexandra

kaka1234567
0

tycker inte alls ålder har med något att göra utan hur var man lärsig. Eller tar initsiativ och läser i böcker inter net mm. Min ridlärare är runt 20 hon kan inte mer en mig. Engång hade vi fråger om nosgrimor hon sa så här man har de för att hästen inte kommer undan invärkan av bettet. Spesielt remont. Då sa jag de va inte alls så utan för att stabilisera bettet mm ja såvidare och sa att de är fel att tro att de ska stänga munen pg häst gapar.

Då tog dem in mig till stall chefen och snacka med mig att de är så de använder nosgrimorna. Och de va visst så man använde nosgrimmor till.

H*n va mycket äldre en mig och sa massa fel grejer. Så ållder har inget med saken att gör

_Mvh kaka
_

WhoCares-01
0

#28 visst kan man veta mer även om man är yngre men man kan ju heller inte begära att någon annan (i det här fallet en yngre tjej) ska kunna lika mycket som man själv. sen självklart kanske den här personen i fråga kan lika mycket eller mer än den äldre men man ska inte uttgå ifrån det. ta en 8 åring och en tio åring. de har bara läst matte i skolan och har samma kursplan och lärare. självklart kan då 10 åringen mer om matte än den yngre om inte den yngre då är ett geni…

jag vet mer än många av föräldrarna till barnen i stallet och jag delar med mig av min kunskap till dom… vissa saker kan jag bättre än min mamma och min moster men i det mesta har de mer kunskap än mig… så är det bara.

sen visst är det jättebra att fler och fler läser böcker och kollar på internet… jag har själv lärt mig enormt mycket sedan jag blev medlem på iFokus… men jag kan inte acceptera tanken på att när vuxna människor med stor erfarenhet av hästar begär att en tonåring ska kunna lika mycket och ha samma åsikter som de själva. det är allt jag vill få fram…

// Alexandra

kaka1234567
0

#29 jo jag förstår vad du menar.

Håller med till viso

_Mvh kaka
_

emeliekarlssoonn
0

Senskydd är ju konstruerade för att skydda senor och skenben som är ömtåliga (som redan sagt otaliga gånger tidigare både i den här tråden samt den som orsakade diskussionen).
Hästen kanske kommer fel, klarar hindret med frambenen men slår i ordentligt med bakhovarna så bommen flyger in framåt under hästen och då riskerar att skada sig! Vilket jag sett hända flertal gånger både på träning och tävling på olika nivåer.

Ska man barrera en häst så lär man ju knappast använda sig av senskydd utan har hästen barbent eller i annat fall lindor/ andra sorts skydd med vassa föremål. **(FÖRESPRÅKAR INTE PÅ NÅGOT SÄTT BARRERING UTAN FÖRKLARAR BARA HUR DET ANTAGLIGEN GÅR TILL OM NÅGON DUM MÄNNISKA GÖR DET)
** Man lär ju dessutom märka om hindret är för högt för hästen/ponnyn. Den kanske provar att hoppa en gång, men river, sedan lär ju hästen protestera genom att vägra. Inser man då inte som ryttare att ponnyn/hästen inte klarar av det ska man helt enkelt inte hoppa för då kan man inte avgöra ponnyn/hästens kapacitet.

Denna tråd (som bygger på den ursprungliga) har orsakat extremt dålig stämmning på den här annars väldigt trevliga sajten där alla varit välkomna och alla accepterar att man tycker olika. Och det på grund av EN kommentar som blev lite illa formulerad. Det kan hända alla!

Elshira
0

Det är en sak att förstå vad skydden innebär, och en sak att göra något åt det =)

Själv var jag helt emot rakt bett för bara något år sedan - idag är det i princip det enda jag rider med! Allt för att folk tjatat om varför man ska ha det och hur det fungerar. Och jag kunde inte ha varit gladare!

Även jag använde senskydd förr, men efter att ha sett grannens häst med tydliga överben på frambenen, och efter att ha börjat löshoppa en 2-åring och jaf fick komentaren "ta av benlindorna så att hästen känner hindret" så har jag förstått hur och varför de används. De orsakar långt ifrån alla hästar någon smärta och de skyddar ju faktiskt benen. Men lite extra skadar ju inte. Tycker också att man ska ha höga skydd i bak vilket för många är helt orimligt.

Och jag vill bara påpeka till dig TS, att om jag låtit otrevlig (vilket jag vet att jag gjort) så har jag sbsolut inte menat dig något illa eller tyckt att du är elak mot din häst på något vis.

Jag gör bara allt i min makt för att försöka få fler att förstå att de vanliga senskydden inte är det bästa alternativet, och efter som jag inte kommer någon vart på hoppning iFokus så har jag börjat här.

Men det är givetvis en sak att lyssna på saker, och ta dem till sig och en sak att skita i det :)

Och vad det gäller ålder kan jag inte annat än instämma (är 19), det finns många som ser ner på en!

Hakuna matata!

kaka1234567
0

#32. Så du tycker de är bettre med lindor vid hoppning ?? =)

_Mvh kaka
_

LinaN
0

#25 vilket var EXAKT det jag beskrev med kvinnan på 58 som matade sina hästar med mögligt hö. Jag var 19 vid tillfället. Men jag stod på mig och hon flyttade sina hästar från stallet när jag vägrade låta henne fodra med det mögliga höet. Plus en massa annat smått också.

Jag VET hur det är när vuxna eller äldre inte lyssnar. Jag försöker alltid lyssna men jag förösker också öppna till diskussioner även om det inte alltid är mainstream och framförallt så det jag STRÄVAR EFTER är att folk ska börja tänka själva och inte bara gå på allt de hört av ridinstruktörer, äldre och allt de läst på nätet.

Jag har varit stark motståndare till allt vad bett och annat heter, idag rider jag på alla sorters bett, men även bettlöst osv. För att folk ifrågasatte hur jag resonerade och jag bildade mig då en vettigare bild av vad jag vill uppnå med mitt liv med hästarna. Däribland var det Lorita på ridsport mfl sajter som gick på mig väldigt hårt emellanåt, så hon har viss förtjänst i att jag resonerar som jag gör idag :D

Elshira
0

#33 Med ordentlig padd under ja och om hästen inte är skodd (eller framför allt inte med brodd).

Hakuna matata!

kaka1234567
0

#35. Varför inte på en skodd häst ?? =)

_Mvh kaka
_

Elshira
0

#36 För att brodden är så vass och hård att den antagligen skulle gå igenom lindor.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

#37 bra att veta tack, men är de ok om man har lindor på en skodd häst eller kan de gå sönder endå?

_Mvh kaka
_

Elshira
0

#38 Om de inte har brodd så skulle jag använda lindor eller typ damasker som är lite tjockare (om man inte har några typ terrängskydd som är lite hårdare och går runt) =)

Hakuna matata!

kaka1234567
0

#39. Tack bra att veta =)

_Mvh kaka
_

[Tovab]
0

Men béte er!

Jag fattade inte vad som gick fel i förra tråden, läste man fattade fortfarande inte. Alla har får ha sina olika åsikter.

PUNKT SLUT

Rynkel
0

#41 Håller helt och hållet med..

Papaya
0

Man kan ju nästan få uppfattningen om att det är fasta hinder som används - det verkar ju som att vissa hästar här mår fruktansvärt dåligt över att slå i en bom. Har ni dem skyddade med benskydd alla timmar i hagen också?

Många nuförtiden använder ju någon typ av säkerhetsskålla som bommen får vila på som utlöser om hästen slår i/lägger tyngd på bommen, jag har provat dessa själv och inte har jag fått ont i några ben av att slå i. För övrigt så är alla vettiga hållare närapå flata --> bommen rullar av vid även lättare kontakt. Om hästen får ont av att hoppa så bör man kanske se över det hindermaterialet man använder istället för att sätta på hästen kraftigare och kraftigare skydd. Men som med nästan allting annat; så länge skyddet sitter bra och hästen är nöjd så är det väl så närapå rätt man kan komma.

Användningen av ett välanpassat senskydd kan ju knappast ses som barrering, och att höja för att hästen ska slå i kan man göra med vilka skydd som helst och med oskyddade ben också. Hur väl "barreringen" lyckas beror  inte på något annat än hur känslig hästen är för att slå i; snarare psykist än fysiskt skulle jag vilja påstå.

När det gäller fasta hinder så är det ju en helt annan sak och där kan jag förstå om man som ryttare vill proppa på så mycket skydd som möjligt, för ett fast hinder är ett fast hinder. Men Jag vill inte riktigt tro att en häst på hundratals kilo inte skulle kunna rå på en bom som ramlar i backen av tryck.

Jag kände att jag ville dela med mig av mina funderingar, läste bägge trådarna först idag. Så om detta inte längre är aktuellt kan ni ju överse detta inlägg. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner