Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästar
Läst 3700 ggr
J-Parnebo
0

Unghäst-frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!
Har inte vart så aktiv här på länge, men har fullt upp med hästar.
Jag rider just nu ett halvblod på 170 cm, 3 år. Det är endast jag som ridit honom, jag har ridit honom i cirka 2 månader, skrittat ,travat , galopperat och även ridit ut själva. Vi har även skrittat över bommar,har dock inte ställt några krav på honom. Han är helt underbart snäll och har aldrig gjort några "dumheter".
Nu till mina frågor:
1. När kan jag börja ställa mera krav på honom,och vilka krav kan jag då ställa på honom?
2. Han ska bli hopphäst,och har löshoppats, när kan jag börja hoppa småhöjder med honom?
3. Jag har låtit honom trava och galopperat i hans egna tempo, när kan jag börja reglera traven och galoppen?

tacksam för svar, och ge massor av tips. Ha det bra ! Skrattande

Thea
0

Detta är jättesvårt att svara på utan att ser er irl, men ett lite generellt svar ska jag försöka ge mig på:

1. Att gas och broms fungerar OM du vet att han kan det. Du kan däremot ställa frågor till honom ang ställning på volt tex. Gör han som du ber är det massor med beröm, 100 % eftergift och sen gör ni något annat. Gör han inte som du ber, kan du absolut fråga igen eller så låtsas du bara som det regnar och struntar i det hela. Tänk dock på att en sån ung häst inte förstått att den ska lyssna på skänkel och tygel samtidigt. Renodla hjälperna! En sak i taget och korta, korta pass. Rider du rakt fram i skogen kan du rida längre stunder.

2. Börja hoppa honom när han är i någorlunda balans i alla tre gångarterna och styrbar.

3. Direkt! Men du måste ställa mycket lägre krav än på en vuxen, stark, utbildad häst. Det viktiga, viktiga är att du alltid känner att du fortfarande har bjudning framåt. Märker du att hästen tappar bjudning kräver du för mycket. Då är det bättre att han får rulla på i sitt eget tempo.

Den unghäst (dock 6 år men oriden) jag red in i våras ställde följande krav på; Gas och broms ska fungera. När jag visste att hästen förstod hjälpen kunde kraven öka. Dock lärde hon mig att det räckte med att räta upp mig i sadeln för att hon skulle sakta av. Tog jag i tygeln blev det halt, även från traven.
I traven märkte jag ibland att hon ville rusa iväg för att hon var pigg och glad, men här reglerade jag henne så att hon höll en bra trav med bjudning, men att hon "stannade" hos mig. Hon fick alltså INTE springa som hon ville.
Samma i galoppen. Bjudning framåt, men inte springa på för kung och fosterland.
Hade dock inga som helst krav på form och liknande, men hon sökte sig ändå framåt neråt i skritten mot en mjuk stödjande hand. Nu red jag tyvärr bara i ca 3 månader pga graviditet. Tanken är att vi ska fortsätta under vårvintern efter att jag återhämtat mig från förlossningen, så det blir nog till att börja om.

Ridningen ska vara rolig och en positiv upplevelse för unghästar! Man får ha lite "fingertoppskänsla" och känna sig fram. Alla hästar utvecklas olika och man får känna sig lite för hur fort man vågar gå fram. Av de filmer jag sett på dig vet jag att du har känsla så lita på den! Flört

Ett annat tips är att unghästar vilar man i form! Kunskap har en jäkla förmåga att falla på plats under vila!

Lycka till! Det är sjukt roligt och givande att jobba med unghästar! Man lär sig massor om sin egen ridning!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

J-Parnebo
0

#1 tack för alla tips verkligen ! :D

Thea
0

Varesgo´! Glad Du har inte fler bilder på skönheten? Vad är det för stam på herr´n?

Hur går det med ponnytjejen? Ni hade en rätt bra utveckling om jag inte minns helt galet.

Ja, jag ÄR nyfiken!!! Skäms

H. Thea

HannaT
0

Han är så fin Jennifer! Hoppas det går jättebra för er. Skrattande

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

J-Parnebo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 han är efter corlensky och jasper om jag inte minns helt fel :)
Menar du den skimmeln jag red eller min bruna häst? :p

har massvis med bilder på honom, slänger upp en till och så kan jag visa mer senare :)

Thea
0

Corlensky-Jasper…mmm…det var ingen en dålig stam! Ser ut att vara en riktig sötnos men kanske med en räv bakom örat! Flört

Jag menar den lilla bruna, den du visat i flera filmer!

H. Thea

J-Parnebo
0

#6 han är världens sötnos, och helt otroligt snäll :)
då menar du min häst,det går jätte bra med henne, vi har kommit jätte långt och allt flyter  på jätte bra i hoppningen och även dressyren, vi är helt enkelt på topp just nu :)