Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 4330 ggr
ebengtssson
0

Hur ofta kan man löshoppa en häst?

Funderar på att börja löshoppa min häst ist för att hoppa med ryttare då han har svårt för hoppning.

Kan man löshoppa en gång i veckan? Då hade jag tänk att hoppa max 50 cm, några få skutt på gång.

Vad tror ni? :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

elli-kleo
0

Ja, det kan du, enligt mej.

Så länge det inte blir för ofta (kanske max en gång i veckan) och att hästen tycker det är kul och väl anpassad höjd (inte för högt) osv tycker jag att det är bra med löshoppning.

Jag brukar löshoppa min häst kanske en gång i månaden under sommarhalvåret :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

ebengtssson
0

okej :) hade tänkt löshoppa max 50 cm vilket inte är några höjder :) Men akn man löshoppa i studs?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

emeliekarlssoonn
0

#2 Självklart. :)

Thea
0

Du kan absolut löshoppa en gång/vecka! Du kan använda dig av galoppbommar, studs, relaterat avstånd (1 språng mellan hinder), dvs serier. Men tänk på att alltid hjälpa hästen in i serien med ett hjälphinder!

Löshoppning ska vara en självförtroendestärkare och därför är det viktigt, precis som du är inne på, att man inte ställer för stora krav på hästen. Ofta är inte höjden något problem utan mer att man ger taskiga avstånd, missar hjälphinder, markbom mmm.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

WhoCares-01
0

se bara till att ha någon kunnig med dig… någon som är van med löshoppning

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

ebengtssson
0

finns ingen som är speciellt van vid löshoppning, därför har ajg inte löshoppat honom…

satilaryttaren.se

WhoCares-01
0

du kan ju kanske kolla upp om det finns någon i området du bor som kan det… det är väldigt bra att ha någon kunnig med sig =)

men man kan ju göra det själv med… så länge det går lungt till =) var noga med att kolla vad hästen kan behöva hjälp med. den kanske tvekar och försöker vända. då kan det vara bra att ha en långpisk att vifta lite med så hästen springer åt rätt håll. behöver man kanske lägga en bom mellan hindren för att hjälpa hästen att stampa av rätt? den kanske behöver en galoppbom innan hindren?

har gjort en liten bild i paint som visar på hur vi i stallet brukar göra när vi löshoppar unghästarna och hästar som ska lära sig hoppa.

Beskrivning:

avstånden ser du på bilden… de är för hästar med kort steg och c-d-ponnys med stort steg.

vi brukar ha räcke, ett steg, oxer, med eventuella markbommar.

det är bra om ni är minst tre personer tycker jag.

• personerna 1 och 2 står som infångare. när hästen har hoppat går de båda in i "fållan" och hindrar hästen från att springa vidare eller springa tillbaka medans person 3 höjer hindren.

• person 2 kan till hjälp att fånga in hästen ha en liten gottaburk. den här personen är även den som släpper iväg hästen igen när höjningen är klar och ingen är ivägen för hästen. person 3 kan hjälpa hästen om den tvekar inför hindren.

• Börja med att leda hästen ett varv med alla bommar på marken (inga markbommar, bara hindrens bommar) efter det kan den få springa ohindrad två varv över bommarna innan man sätter upp de båda hindren på kanske 40-50 cm (ingen bakbom på oxern än)

• efter det kan du höja 5-15 cm per varv (bakbom på oxern + eventuella markbommar)

hoppas det här kan vara till lite hjälp =)

// Alexandra

ebengtssson
0

fick ingen bild ;)

satilaryttaren.se

WhoCares-01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oj den glömde jag xP   här är den =)

// Alexandra

WhoCares-01
0

såg också att du måste byta plats på 2 och 3 i bilden…..  flummiga jag(!)

// Alexandra