Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettoff-topic
Läst 4182 ggr
Lottzki
2010-11-07 12:49
0

Bandagera?

Hej!
Tänkte bara höra mig för lite om bandagering.
Är väldigt osäker på hur, när, varför så skulle vara väldigt tacksam ifall ni som vet kan skriva lite. Vad är det bra för? Varför? När? Sånna saker :)

Tack!

Zahara
2010-11-07 17:19
0

Som i att lägga bandage vid sår eller som stöd?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lottzki
2010-11-09 18:11
0

Inte sår, mer stöd typ på nätter, i hagen m.m. :) Hjälper det att förhindra t.ex. inflammationer eller liknande??

WhoCares-01
2010-11-10 00:54
0

du menar att linda benen??

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Zahara
2010-11-10 09:27
0

inte inflammationer, men har du en häst som svullnar på natten kan det hjälpa mot det, eller en häst som ofta vrickar sig i hagen.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
2010-11-10 12:03
0

Som träningsbandage så ger det stöd åt senor och ligament, men ska du lära dig linda ben så ska du be någon som KAN om hjälp för det är mycket att tänka på. Man ska inte dra åt när man är på baksidan avbenet över senorna tex.

tex:

fleecelindor kan man använda utan padd, dessa används förekommande som nattbandage men även som träningsbandage. JAg bland många föredrar att använda fleece med padd på nattbandage för att inte riskera att det mor förmodan ska bränna hästens ben.

Acryllindor ska ALDRIG lindas direkt mot benet då friktionen kan ge brännskador på benet. Dessa används alltid med padd under.

bomullsbandage används också alltid med padd och är väldigt oelastiska, används oftast som träningsbandage eller bandage på skador.

Sen finns det kombilindor, första halvan är fleece och resterande är av acryl, sådana behöver man ingen padd till.

Sen har vi vet-wrap lindor och liknande, används ofta till sår, men kan även användas som arbetsbandage men med en padd under. Andas sällan och stänger in benet.

Det var bara några varianter… och det krävs en del teknik att linda ben. Be någon som kan att lära dig. Blir nog bäst så :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lottzki
2010-11-10 18:27
0

Ja jag menade linda ben och tack så mkt :D

Så eftersom det kan motverka skador pga vrickningar i hage t.ex. så är det bra att linda med padd och fleecelindor på natten? Har jag förstått rätt då? :)

LinaN
2010-11-10 19:42
0

#6 ska du ha dem i hage hade jag hellre satsat på combo-boots, rätt vanligt inom western om jag förstått det rätt, hööks har sånna, det är heltäckande benskydd som skyddar senor, sidan av benet, framsidan av benet och kronrand/ballar.

Nackdelen med lindor ute är 1) De blir väääldigt  tunga om de blir blöta och leriga. 2) Om en linda släpper kan hästen skada sig på dem, antingen genom att trampa på den med ett bakben och stupa i backen och i värsta fall knäcka nacken, eller så drar den åt lindan hårdare så att den kan få senskador pga det istället.

Personligen avråder jag till lindor i hagen. Då är det bättre med medic/comboboots som skyddar och stödjer.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Punkity
2010-11-10 21:20
0

JAg vet att det finns olika skolor men måste ändå bara påpeka:

Jag tycker att man ska tänka på att använda padd under ALLA slags lindor, även fleece- och kombilindor. Padden är till för att fördela trycket från lindan, och det går inte komma ifrån skarvarna oavsett material på lindan.

Lottzki
2010-11-10 21:53
0

#7 Jo jag tänkte linda på natten eftersom min ponny är så uppfinningsrik att hon lindar av sig sina lindor i hagen ;)

#8 Ja, jag har lärt mig att man ska linda med padd, och det känns mer rätt på något sätt :)

Elshira
2010-11-10 21:59
0

En regel är att aldrig bandagera hästen i onödan (så som stall/nattbandage). Hästarna blir lätt "beroende" av dem och blir tjocka om man slutar använda dem igen.

Så bandage har man endast om hästen är skadad eller behöver tillfälligt skydd/stöd så som vid ridning och transport. Eller givetvis om hästen är tjock i benen efter natten och det inte går bort efter 5 min skitt i hagen (som det nästan alltid gör annars).

Hakuna matata!

WhoCares-01
2010-11-10 22:52
0

jag skulle aldrig få för mig att linda benen på en häst som ska stå i hage eller ha det på över natten(!) går det upp så kan det få fruktansvärda följder… helre då combo-boots som någon här nämnde tidigre

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Em--ma
2010-11-11 10:58
0

#5 acryl är inte rätta ordet för ridlindor.
  Acryl är en innelinda som används på natten.

Sen vid ridning används Elastiska lindor, för bästa stöd.
Och dom MÅSTE man ha padd under. Rider man med dom utan paddi 10 min så har man garanterat gjort brännskador på sin häst!Flört

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !