Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 2763 ggr
Saiipz
0

Får man tävla?

någon som vet om man bara får tävla på en liten tävling med t-märkt häst? skulle gärna vilja pröva tävla lite, men vill bara med min fördetta elithopphäst :)

skulle vara kul, och träna lite markarbete, någon som har tips? :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

HannaT
0

Du får inte tävla "på riktigt" med t-märkt häst, men du får ställa upp i clear rounder och klubbtävlingar. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Saiipz
0

#1 åh tack :) behöver inte någon riktig tävling, men vill bara typ få en liten rosett, och upplevelsen om att jag vart med mä min älskling! :D<3

HannaT
0

Förstår det. Så länge hästen inte får ont av att hoppa är det bara att tuta och köra. Flört Lycka till!

Saiipz
0

#3 tackar :)

Neiah
0

#3 Gäller det även inom dressyr? (: Isåfall har jag nog oxå ett sug att testa min lilla medryttarponny på en liten tävling! :D

HannaT
0

#5 Det tror jag allt. Glad

Punkity
0

Tyvärr, man får inte ens starta små klubbtävlingar med T-märkt häst. Om jag minns rätt får man inte ens träna för tävling.

Neiah
0

#7 Hm.. Jag har faktikst sett t-märkta hästar på tävlingar. Det kanske beror på stället & allmänt vetande..

Tusen
0

#7 Träna kan ingen hindra dig från att göra. Men tävla får man inte göra officiellt. En liten inofficiell tävling tror jag sökert du kan vara med i. Det är bara att kolla i reglementet. Glad

Punkity
0

Vilket egentligen är ganska synd eftersom det inte är meningen med de T-märkta hästarna.

Faktum är att det kan man. Förbjuda träning alltså. Och inofficiella tävlingar går också bort om man har en T-märkt häst. Det har egentligen inte med reglementet (TR menar jag alltså). Det handlar om försäkringsbolagens villkor. Kollade snabbt i Agrias villkor till exempel:

"6.3.1 Delersättning

Du kan få ersättning med den del av försäkringsbeloppet som överstiger 10 000 kronor om hästen enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare. Hästen ska då triangelmärkas efter att vi lämnat besked om ersättning. Du måste skriftligen förbinda dig att varken du själv eller någon annan använder hästen i träning eller tävling. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om överenskommelsen med oss."

Punkity
0

Och bara för att försäkra mig om att det inte ändrats i TR heller blev jag tvungen att kolla upp. TR I sid 23 (Mom. 131 om jag inte minns fel)

"3. Triangelmärkning

Häst som av försäkringsbolag betalat ut ersättning för och som är triangelmärkt, får inte delta i tävling."

Så ligger det till :) Vi har kollat det ordentligt sen vi fick förfrågan om en av våra medlemmar i klubben fick tävla på klubbtävling. Med tanke på TR och framförallt försäkringsvillkoren har vi nekat.

Tusen
0

#11 Det var det jag menade. Fast jag tolkade det annorlunda.TR gällr ju endast under officiella tävlingar eller hur? Om jag "tävlar" mot grannen hemma i padocken tror jag inte att jag måste följa TR helt och hållet.Flört

#10 Hur kan man hindra någon att träna sin häst? Var går gränsen? Jag tror att det är en ganska svår gräns både att dra och kontrollera.Obestämd

Punkity
0

Nä, "tävlar" du mot grannen gäller ju inte TR utan det är då man vänder sig till försäkringsbolagets villkor. Jag vet inte var de drar gränsen, kanske beror på vad som står i överenskommelsen? Kan tänka mig att det varierar från fall till fall. Triangelmärkningen är ju egentligen till för att hästen inte ska användas till något som den inte håller för, så att försöka smita undan reglerna riskerar ju kanske hästens hälsa. Men faktum är att jag inte är så insatt i hur bolagen tolkar sina villkor, jag har låtit bli att skaffa mig triangelmärkta hästar än så länge så det har inte direkt varit aktuellt.

HannaT
0

Jag känner till t-märkta hästar som tävlats i hoppning på klubbnivå, men det kan ju hända att det varierar från klubb till klubb.

Elshira
0

Vad jag vet så får man tävla T-märkta hästar på små klubbtävlingar.

Jag själv har haft en T-märkt häst som blev utdömt pga kronisk hälta fram och spatt i bak. Men dåvarande ägarna hade inte tid att vänta ut hältan på frambenet (spatten märktes dock knappt), men man fann ingen anledning till hälta efter utredningen.

Men efter som vi är uppfödare till henne så fick vi köpa tillbaka henne mot slaktvärdet. Hon fick gå en hel vår och sommar på bete, och efter det har hon varit pigg som en nötkärna!

Jag hade henne i tävlingskondition, och gick på regelbundna hoppträningar (50-100 cm) och fanns inte ett spår av varken hälta eller spatt. Och inte heller den kroniska hostan som då fanns (hon kunde bara stå på tidningspapper, äta blötlagt foder, och gick på medecin) finns kvar idag, och hon fick stå på halm hos oss och nu står hon på torv.

Idag står hon på ridskola, och rids fullt ut där (och är en mest omtyckta i hela stallet!) och har inte heller där haft något spår av något som hon hade hos tidigare ägarna.

Det finns folk som antingen gör allt för att få sia hästar utdömda, eller bara inte har tid till att låda dem tillfriskna - de vill ju dessutom ha sina lättförtjänta pengar!

Så nog finns det gott om T-märkta hästar som går utmärkt att rida, men likväl så finns dem som absolut INTE ska ridas heller.

Hakuna matata!

Neiah
0

#15 Så är det ungefär för mej! Grodan går utmärkt som ridhäst, men bara för det försöker jag ju inte överanstränga hon då jag vet att hon är t-märkt. Men så länge hon visar att hon glad så rider jag ju på! :)

Tex. en dressyrtävling kan ju vara som ett helt vanligt ridpass..

Punkity
0

Som jag skrivit tidigare är det försäkringsbolagets villkor man bryter mot om man startar klubbtävling, inte klubbens tävlingsregler.

Punkity
0

Då är det en ridskola som inte är ansluten till Svenska Ridsportförbundet? Ridskolor anslutna till SvRF får/ska inte ha T-märkta hästar i verksamheten. Källa: SvRF om T-märkning