Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästens-träning
Läst 3598 ggr
Hermelina
2010-11-15 00:43
0

Rädd för hinder

Jag  har aldirg hopptävlat eller så med min foderponny, men skulle jättegärna vilja starta LD i hoppning med honom. Det är vad jag har förstått 80 cm, och jag tycker det är ganska högt :O Hur som helst, vi klarar ju lätt 80 cm på hemmaplan (hoppar upp till 1.05 ), men där är ju hindrena lite gråa, gamla och slitna och inte speciellt läskiga…

Vi har dock en mur här hemma som han är rädd för, han vägrar kanske 2-3 ggr och sen hoppar han, fast mycket tveksamt. Så jag antar att vi inte komme rkunna hoppa färgglada hinder på tävlingar.. Tips på hur man kan  jobba upp hans självförtroende?

joooossan
2010-11-15 00:47
0

Åk till ett ridhus och sätt upp lite färgglada hinder! Jag hade också blivit rädd om jag var ute och gick och alla träd var gråa, så kommer jag till en ny plats där alla träden är färgglada Flört

Det handlar ju om en vanesak, har du inte möjligheten till att åka iväg så kanske du kan göra dina hinder lite mer färgstarka? Linda om en tröja eller lakan eller något :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Hermelina
2010-11-15 01:32
0

#1 ja jag tänkte på det, men var rädd att det kanske var lite taskigt att göra något sånt, jag är nybörjare ppå det här med hoppning nämligen :P

Men är det dumt att tex. höja alla hindrena inne på vår ridvolt till 80 på en gång (kasnke hoppa fram ett 50 hinder först eller nåt) och samtidigt göra dom lite läskigare, med en tröja eller så?

niare
2010-11-17 16:22
0

löshoppa han på färg glada hinder innan du själv rider, bättre att han kanske får vänja sig utan ryttare först och lösa problemet lite på egen hand. iaf första gången du provar något nytt. går ju hänga jackor och allt möjligt på hinderna på hemmaplan

joooossan
2010-11-17 16:28
0

#2 Jag tänkte mer om du inte kunde åka till ridhus så kunde du göra hinderna lite mer färgglada med en tröja hemma ;)

Men jag hade nog, om du har möjlighet som #3 säger löshoppat honom så han vänjer sig vid färgerna. Å andra sidan bros det på vad man har för häst, han kanske känner sig mycket säkrare om du hoppar uppsuttet och då är det ju de du ska göra! :)

Jag tycker inte att du ska ha hinderna så pass höga, är han rädd för färgerna kanske det räcker att dy hoppar honom på ca 30-40 cm bara så han får ta ett litet skutt, så det inte blir för mycket på en gång.

När han känner sig säker på de kan du ju höja lite i taget :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

WhoCares-01
2010-11-18 12:46
0

kan det inte vara så att det är själva muren han är rädd för??? det behöver inte vara färgerna.. eller har han reagerat starkt på annat också? jag tycker nog bara att det är övning som gäller. som #1 sa, åk till ett ridhus och träna med fargade hinder =) tror inte att du behöver löshoppa… är hästen rädd för färgerna så blir det inte bätte av att den vägrar om och om igen eller rusar och nästan välter i kurvorna…

du kan ju istället börja med att leda honom för hand över kanske 20-30 cm… bara upphöjda bommar på marken i skritt. sedan skrittar du uppsuttet över samma höjder och efter det så kan du ta trav och galopp när han känner sig trygg =) lycka till!

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Linnea
2010-11-23 10:44
0

Många hästar är rädda för murar för att de inte ser vad som finns på andra sidan. Börja med att ha muren väldigt låg, ta halmbalar annars.

Skynda långsamt så går det fortare.

Hermelina
2010-11-23 10:57
0

#4 Kan inte åka till ridhus.. Men mamam kom med en glad nyhet häromdagen, jag ska få flytta till ett stall med ett nybyggt, fint ridhus med en komplett hinderpark :D

Han är rädd för det mesta, inte speciellt modig med andra ord.

elli-kleo
2010-11-23 19:14
0

Några tips när man börjar hoppa "nya" hinder

• Börja lågt! Gärna så att hästan kan skritta/kliva över
  • Led gärna hästen över "hindret"
  • Om hästen är rädd för en viss bom/färg så kan man börja med att bara gå över bommen
  • Var bestämd men lugn och trygg
  • Beröm efter hästen hoppat över
  • Börja i trav (ev. skritt)
  • Öka hästens självförtroende med olika övningar som t ex hoppa lågt
  • Nöj dej med små resultat i början! Skynda sakta
  • Använd ev. infångare för att lättare rama in hästen första gångerna, så att hästen kommer bra på och vågar hoppa, på så sätt kan man öka självförtroendet på hästen och den vågar hoppa.

OBS!! Jag har inte läst tråden men kommer iaf med några tankar :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Busangardens
2010-11-26 00:40
0

Färgglada cavaletti hinder eller enbart bommar är en bra start.

Hermelina
2010-11-26 17:26
0

Okey tack så mycket för tipsen! Kommer nog hoppträna med nya hinder och färger nästa vecka , då ska jag nog travhoppa lite / bommar  och tänka på era tips :D