Förebygga skador
Heej!
Skulle tycka det var intressant att höra hur alla ni förebygger skador på era hästar? Är det något speciellt ni gör, hur tänker ni vid träning/ tävling m.m.?
Brukar försöka skritta fram rätt länge så ponnyn blir varm och sedan jobba upp i den formen jag vill ha henne i t ex. Samma med avskrittningen, brukar försöka skritta rätt länge så hon hinner pusta ut osv. Det känns bättre för mig i alla fall!
Sedan använder jag BoT, oftast efter hoppträning och tävling men annars också om jag har tid.
Sedan har jag väl massa andra saker som att rida på varierat underlag, t ex på asfalt på väg till slingan, i skogen och lite sånt för att stärka senor osv. Det som känns bra helt enkelt :)
Bra och ordentlig uppvärmning tycker jag är viktit! Bra foder med bra hygien. Att tänka sig för när man rider är med lika viktit :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Utrustningen är ju också viktig. Se till så träns, bett och sadel sitter rätt och inte skaver (på sadlar brukar det av min erfarenhet mest vara bogen som åker på stryk om sadeln ligger fel eller har fel storlek). Använd senskydd eller dyligt om hästen ska ha det. Rid på vägar du vet är säkra så man inte rider ut i högt gräs där man aldrig varit och vipps så sitter det uråldrig taggtråd eller dyligt runt hästens ben.
Strecha hästen efter varje ridning/tävling, alltid viktigt.
Mycket varierad träning anser jag är viktigt. Både för att fåen hållbar häst samt för hästens stora nöjes skull.
Tack så mkt för alla tips! :) Vad anser ni om att rida i djupsnö?? Har det problemet just nu eftersom här i Norrland är det räätt så mkt snö just nu ;) Vet inte riktigt hur jag ska tänka :S
Ponnyn har varit halt nu dessutom och håller på att sättas igång…har börjat galoppera och så men funkar det att rida i lite djupare snö eller får man helt enkelt stå över och köra på vägar t.ex.?
Snöträning är det bästa. Mjukt men ändå jobbigt. Lätt att bygga muskler.

För mig är rätt sadel och rätt hovvård(!!!!!) superviktigt. Har själv en kompis varav hennes två hästar har blivit totalt förstörda i kropparna pga sadlarna (som hon endå varit och provat ut)
Jag har även en massör som är ute var 4e vecka som gör underverk!
Annars som många tagit upp, uppvärmningen och varierad träning är viktigt.
Josefinejumpforjoy.blogg.se