Bedömning - HJÄLP!!!!
Vi ska på vår allra första riktiga hopptävliing på annan ort och är lite osäkra på hur bedömningen sker. Enligt propen är bedömningen:
hoppn. 2 faser A:0-A:0/A Vad betyder det?
Förklara för oss som är nybörjare inom detta. Jag har läst på denna länk men förstår ändå inte riktigt vad som menas.

Grundomgång med omhoppning direkt efter, där den med snabbast tid och minst fel vinner. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Och när klockar de tiden? I grundomgången eller i omhoppningen?
Tycker det står så konstigt i länken
A0 betyder väl att de som är felfria ska hoppa om?
Och A betyder väl att alla med samma antal fel likaplaceras?

Jag missade att det stod ett A där på slutet, men det är väl dem som tävlar som clear round, tex unghästarna?
För resterande borde A:0/A:0 gälla? Om jag har fel får någon gärna rätta mig.
#3 Då måste jag fråga dig igen..
Om det är A:0 som gäller både i grundomgång och omhoppning så betyder det väl att det ska hoppas på tid i både grundomgång och omhoppning. Alltså, jag fattar ingenting. Tycker det ser helt obegripligt ut.
Varför skriver man A:0 två gånger? Och sen dessutom ett A?

#4 Jag vet faktiskt inte, men jag antar att A:0 står för att det finns en maxtid i grunden? Hmm… måste iväg nu men kan kolla upp när jag kommer hem.
Tid tas väl även i grundomgången så att man kan utse en vinnare om ingen går vidare till omhoppning? Det extra Aet står ofta med för just unghästar/ponnyer.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#6 Fast betyder inte A:0 att det är omhoppning direkt utan startsignal?
Och varför skriver man det två gånger?
Nu på söndag går tävlingen och vi börjar bli lite nervösa för att vi ska göra fel. Ingen som VET med säkerhet vad det betyder?
Tacksam om någon hinner svara senast lördagkväll.
#7 ring arrangörerna och fråga?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#8 Vi fick svaret då vi kom fram. Det var bara bara en vanlig A:0 med omhoppning på tid direkt efter felfri grundomgång. Inte svårare än så men jag tycker fortfarandedet är konstigt att man skriver det två gånger. En gång borde ha räckt tycker jag.
Att de skriver det två gånger är ju för att klassen är i två faser, Grundomgång & omhoppning. Båda är ju A:0, därför skriver de så.
Nej det var bara omhoppningen som var på tid. Grundomgången kunde man rida lugnt bara man höll maxtiden och nollan. Då startade man direkt efter grundomgången. A:0 betyder ju att det är omhoppning efter grundomgången om man är felfri i grundomgången. Lite onödigt att skriva det två gånger.
Vad skulle annars vara en passande benämning på grundomgången?
Ja men hela A:0 står väl för att det är en grundomgång med omhoppning direkt. A:1 står ju för att man har omhoppning med de som har minsta (lika) antal fel efter avslutat grundomgång och A:2 för att man skiljer ryttare med lika antal fel i grundomgången, åt med en eller flera omhoppningar tills man fått fram den som har minst antal fel totalt.
Man förstår ju direkt att det är en grundomgång med omhoppning (på lite olika vis) efter avslutad grundomgång. Det behövs väl knappast skrivas två gånger. Det var ju ingen omhoppning i grundomgången (utan efter nollad grundomgång)