Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikett: hopptävling
Läst 3433 ggr
elli-kleo
0

Hur lång åker ni till tävlingar?

Hur långt kan ni tänka er att åka som max till en tävling?

Hur långt brukar ni åka för att tävla?

Skriv gärna vilken nivå ni tävlar på och om ni är juniorer eller seniorer ;)

Diskutera gärna fritt kring ämnet!!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Alma-G
0

Ska börja tävla nu, köpte min ponny i sommras. Denna vintern blir det ca en timma, men nästa år / sommar när vi kommer igång kan jag tänka mig upp till ungefär tre timmar och även meetings ännu längre bort ifall det är en större tävling.

Alma

idaavictoriaa
0

Brukar inte behöva åka så långt, det finns så mycket häromkring Göteborg. På alla nivåer. Men det blir väl oftast mellan 1 och 2 timmar :)

WhoCares-01
0

jag skulle kunna tänka mig ungefär 1-2 timmar… jag är 19 år och när jag tävlar så är det min lilla häst (153 cm) som åker med mig =)

min moster därimot som tävlar nationelt på elitnivå har som längst åkt 4 timmar för en klass. =) åkte med den gången. vi var på tävlingsplatsen i ungefär 2,5 timmar innan vi åkte hem igen.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

WhoCares-01
0

nej nu skrev jag fel. två klasser men med bara en häst… så va de =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

joooossan
0

Jag har inte tävlat hästarna än, de är under träning nu :)

Däremot tävlade jag ponnyerna innan i ponnytrav, då åkte vi som längst 4 timmar. Men oftast låg det på ca 1,5-2 timmar :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

elli-kleo
0

Åker själv inte så långt .. har nära till tre ridklubbar och ganska nära (ca 30 minuter) till en fjärde klubb så jag vill inte åka längre än 1 timme ;) Är junior (tävlar min storhäst) i klubbtävlingar och liknande tävlar på 70 - 80 cm än så länge ;) Har inte ambitioner att tävla högre än 110 så kommer nog inte bli så långa resor för min del. Skönt tycker jag :D

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Thea
0

Nu tävlar jag iofs inte längre eftersom jag är hästlös, men jag kan dela med mig hur jag resonerade när jag valde tävlingar.

När det gällde en-dagstävlingar var smärtgränsen 10-12 mil enkel resa och var det två likvärdiga tävlingar på samma helg där en låg nära och en längre bort var det inte självklart att välja den närmaste. Jag var väldigt noga med att välja tävlingar där banbyggaren kan sin sak och en tävlingsplats med bra organisation. Vi har ett par banbyggare i närområdet som jag tycker bygger lite för orytmiskt för att det ska ge mig och hästen en bra känsla. Rytmen är ju A och O vid banhoppning! Jag ville ge mig och min häst de bästa förutsättningar att få åka hem med en bra känsla och stärkt självförtroende.

Det hände mer än en gång att jag valde bort en tävling i närområdet pga att det lite längre bort fanns en annan med en bättre banbyggare eller bättre tävlingsplats.

När det gällde meeting åkte jag längre bort än så. Kunde för ett bra meeting åka en 25-30 mil enkel resa.

Jag är senior och tävlade nästan uteslutande på regional nivå.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Alma-G
0

#2 Nu är det ju ingenting, tyvärr.. ;)

Minetta
0

Har som max åkt 2 h till en tävling, men kan tänka mig att åka ca 3 h, kanske lite mer.

Är junior och tävlar regionalt.

moaaj
0

Med Min ungponny åker vi kanskde bara uppåt 1h tävlar lokalt-regionalt.
Med storhästen tävlar jag regionalt -nationellt, där kan vi tänkas åka på det mesta, men om vi åker långt vill vi vara säkra på att tävlingen är bra arrangerad. :)

Mixiafalkas
0

Jag har som max åkt i 13 tim till en tävling men det var jobbit jag skulle önska att alla tävlingar var ca.3 tim bara jag är en junior och tävlar runt 1,10 - 1,40cm ;)

komkoma
0

försöker hålla mig runt 2 timmar.

Sen beror det på vad det är för tävling, Skall jag hoppa en 90klass med En unghäst åker man ju helt till klubbarna runtomkring.

niare
0

i hoppning och dressyr åker jag 15 min ungefär tävlar bara klubbis än sålänge på storhäst.

men i körning kan vi åka upp till 3 tim då det inte finns så mkt här

Tusen
0

I hoppning och dressyr, som vi själva inte kan tävla i utan lånar ryttare, åker vi kanske max två timmar enkel resa. Då vi startar i ponnytrav kan vi åka upp till 60 mil enkel resa. Tungan ute När vi sen också ska tävla i körning så lär vi få åka en hel del också.

J-Parnebo
0

Jag tävlar bara på klubbnivå och clear round änsålänge, och då brukar de inte bli långt, det längsta var nog 1 timma från mig.
Brukar bli cirka 30 min resväg:)