VDL vanvårdar sina hästar(!)
En bekant till en vän till familjen har nyss varit i Holland och besökt VDL-stallen. Där hittade hon Cardento undernärd, omusklad och full med kissfläckar och tovig päls.
jag kan knappt förstå hur detta gått till(!) Jag menar,VDL har ju ett bra rykte, de "producerar" fina kvalitetshästar och ändå kan de inte ta hand om äldre stjärnor! Ingen häst borde bli behandlad så. men VDL är bara en "fabrik". Ägarna vill inte annat än tjäna pengar och de skiter i hur djuren har det.
är det någon annan som hört talas om detta? eller är jag den enda här?
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

OMG.. Usch usch.. Kommer skriva mer imorgon, men är så trött så däckar nog snart.
ojdå, hopppas verkligen inte han ser ut som på bilden #2, förstår inte hur man bara kan tänka på pengar och skita i djuren.
Vad hemskt! stackars CArdento mâste jag säga:( jag blir verkligen ledsen ner jag ser hÄstar som ser ut som den i #2 bilden
Usch vad hemskt! Fina Cardento! :'(
jag får la säga att det inte helt säkert är sant men jag tror inte någon skulle htta på något sånt här. och om det är sant så är det ju inte bara Cardento det handlar om…
// Alexandra
Hoppas verkligen han inte är som hästen på #2!

kan inte tänka mig att det är som #2… folk överdriver så lätt! speciellt när det inte är direktinformation
sen kanske han inte är fullt musklad, men tror absolut inte det är i närheten av #2
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

PLUS varför låter man folk gå rundor för att kolla på hästarna, OM dom ser ut i det skicket?
Då hade nog just DET stallet varit strängt förbjudit att gå till.
Jag menar, de är väl ingenting som VDL vill att de ska komma ut i resten av världen?
så njae, tror nog heller inte rikrigt på bildjämförelsen..
ni har nog rätt. kanske inte som i #2 men jag tror inte de tar väl hand om sina hästar… det är bara en fabrik som går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt
// Alexandra

Herregud. Och även om inte Cardento ser ut så så ser faktiskt hästen i inlägg #2 ut så och den förtjänar knappast det heller så det tycker jag är lika hemskt det!
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#12 självklart är det minst lika synd om den =( men jag tror den blev omhändetagen och mår idag bra =) läste på någon amerikansk sida om det. några som tar hand om hästar som hamnat fel. som shv ungefär =)
// Alexandra

Va skönt :) Trodde det var en bild som blev tagen där :) Fattar inte hur folk tänker ibland, om de ens gör det?
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#14 de är förmodligen sådana som började med hästar. blev förälskade i livsstilen. fick jobb på nått stort stall och blev duktig. började med uppfödning, hade tur och fick ett par fina föl och upptäckte att: "OJ(!), det här kan man ju tjäna pengar på!" och gjorde det till en fabrik…
(inget illa mot någon alls, vill själv ha en liten uppfödning nån gång i framtiden)
// Alexandra
Man ska inte tro på allt som man hör. JAg tror inte ett så stort företag som VDL skulle vanvårda sina hästar hade det varit så hade det varit mycket mer skriverier i tex tidningar och på internet. VDL har många kunder och är väldigt måna om sina hästar då jag är släkt med Niklas Arvidsson som har haft VDL Empire och jag har sett hur de har hämtat och lämnat VDL hästar. Men sedan vet man aldrig klart att de kan dölja saker men en häst som cardento tror jag inte ser ut så då han går som avelshingst nu och är pappa till många fölisar. Om man skulle beteka sitt sto och kom ditt och en häst såg ut så så hade jag gensat ändrat mig och åkte hem igen. Så jag tror inte att VDL har råd att förlora sina kunder och sitt ryckte genom att varnvårda hästarna men som sagt man vet aldrig och är det sant så tycket jag att VDL har sjunkit väldigt lågt.
Jag tror på det när jag ser bild bevis. Jag vet själv hur det är att va utsedd för smutskastning!
Har svårt att tro något sådant och att de sen skulle ha stallarna öppna.
kan ju säga att det var Nicklas Arvidson som berättade för en jag känner om Cardentos fall…. pratade om det med den personen här om dagen igen… så jag tror på det.
inte riktigt som på bilden. men mager, urfallen och smutsig… Avelsanläggningar där det är just pensionerade hingstar som står är det inte helt ovanligt att hästarna står inne i boxen + liten grushage utan att motioneras…
// Alexandra

Förstahansinformation är av allra högsta vikt i sådana här fall. Jag har personligen väldigt svårt och tro att det är så illa som TS vill påskina, vad skulle VDL tjäna på att vanvårda sina hästar och hur i hela friden skulle man lyckas mörka det?
Det är viktigt att du får det bekräftat av NA innan du skriver det här ute. Alla kan hitta den informationen och jag är inte alls säker på att NA vill bli omnämnd att vara den som anklagar VDL för vanvård av Cardento..
aja.. jag lägger ner det här nu…. det var fel av mig att nämna namn men men… vill Sajtvärd ta bort tråden så gör det iaf inte mig något… alla tror vi olika och jag för min del tror på det jag har hört. Kanske var fel av mig för flera månader sedan att ta upp det här så för det ber jag om ursäkt… =)
// Alexandra