Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettövningar
Läst 3250 ggr
Punkity
0

Efterlyser inspiration! Gymnastikhoppning

Jag behöver lite tankehjälp och inspiration inför kommande markarbetspass med stallkompisarna. Jag anser mig vara relativt påhittig när det gäller hoppövningar á la gymnastikhoppning, men just nu vill det sig inte alls. Problemet ligger delvis i att det är så stor skillnad på ekipagen, kanske främst hästarna då.

Häst 1) 6 år, Ca 170 cm i mankhöjd. Endast lätt grundutbildad, klarar inte hoppa på volt, har svårt att vara elastisk och hålla sig rak in mot hindren. Hoppad max 60-70 cm enkelhinder under ryttare.

Häst 2) 6 år, Ca 160 cm i mankhöjd. Har hoppat banor på upp till 90 cm med annan ryttare. Är taggad och suger tag i hindren. Håller ett ganska högt tempo och länger sig gärna.

Häst 3) 17 år, Ca 152 cm i mankhöjd. Tävlad upp till 1,10 m tidigare, sen sviker hästens självförtroende. Taggar som tusan, älskar att hoppa och det gärna i högsta möjliga fart. God elasticitet och löser de mesta avstånd på ett eller annat sätt.

Häst 4) 18 år, Ca 145 cm i mankhöjd. Tävlad upp till 1,00 m för några år sedan, det senaste knappt hoppad alls. Suger tag i hindren relativt bra själv, kan korta och länga sig ganska bra. Stannar hellre än kommer fel över hinder.

Tyvärr finns det ingen "markpersonal" med. Så kruxet är att hitta övningar som passar alla hästarna ganska bra, som går att variera svårighetsgraden på och som inte behöver ändras alltför mycket. Höjden behöver alls inte komma över 70 cm, tanken är som sagt att det ska vara gymnastikhoppning.

Punkity
0

Där ja, det blev änna en hel uppsats =P