Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettutrustning
Läst 5884 ggr
Alma-G
0

Boots vid broddar?

Den senaste tiden då min ponny har varit broddad fram dygnet runt har jag även använt boots fram dygnet runt.

Använde först ett par i neopren men han fick skav då de var på gränsen till för små och bytte till ett par i plast. Men nu har han fått ännu mera hår bortskavt sedan jag bytte (brännskador?).

Nu inatt står han utan boots, men vet inte hur jag ska göra imorgon. Han är inte alltid samarbetsvillig vid broddning så att göra det varje gång jag ska rida ute funkar inte och dessutom har vi en brant backe både upp och ner till hagen. Hur gör ni/skulle ni göra?

Tusen
0

Ta bort bootsen. Fram gör de ändå ingen "nytta" om du tror att han ska trampa på sig. Ska du skydda din ponny från broddtramp bör bootsen sitta bak. Men eftersom han inte trampat sig (då du haft dem på fel fötter) så kan han med all säkerhet gå utan.

Punkity
1

Varför skulle de inte göra nytta fram menar du?

Tusen
0

#2 Om hästen är oskodd bak lär han inte få boddtramp av bakhovarna och om hästen inte har en helt felaktig benställning fram så lär den heller inte få broddtramp fram. Hästar kliver sällan på sig i sidled. Vore däremot hästen broddad bak kan boot fram ha sin funktion då hästar (om de trampar på sig) ofta gör det då de springer och inte hinner undan med frambenen.

Står hästen i en transport (trångt utrymme) och dessutom ska hålla balansen, kan boot vara befogat men då på alla fyra benen.

Punkity
0

Ha ha, min måste vara ett undantag i så fall. Han är bara skodd fram. Jag vågar inte ha honom utan boots fram när han är broddad eftersom han springer en del åt alla håll i hagen, slänger sig runt på bakbenen och håller på. Kommer ofta nya märken i dem efter brodden.

Det var samma sak med den stora unghästen förra året, han gjorde av med boots på löpande band när han var broddad. (Också bara skodd fram).

Tusen
0

#4 Där ser man.  Ingen regel utan undantag. Skrattande

Alma-G
0

Han brukar iof trampa sig med höger bakhov på vänster bakhov bak ifall jag inte har boots (vid ridning). Så i sidleds kan han allt trampa sig.

Men tack för svaren :) Han går nu utan boots i hagen. Vill inte ha en helt ärrad häst. Så nu får jag väl bara hålla tummarna att det inte blir några trampskador..

Punkity
0

Det är inte alls omöjligt att det går fint utan boots. Ena hagkompisen till min går också barfota bak och är broddad fram. Han har inte boots i hagen eller vid ridning och har hittills inte fått ett enda märke efter brodden.

Tusen
0

Det kankse låter konstigt för er men alla våra hästar (totalt 9 st) går broddade runt om utan boots varken under ridning eller i hagen. Ingen har nå´nsin fått några trampskador av brodden.
Jag ahr haft egna hästar i snart 20 år och innan dess haft foderhästar eller varit medryttare.

Alma-G
0

#7 & #8 Okej det låter ju bra! Anledningen varför jag har det är nog för att min hagkompis har det. Men tack för era svar, superbra:)

Elshira
0

Om du inte har en väldigt slarvig häst så är det ganska onödigt med boots i hagen, det brukar främst vara o man har dom skodda med brodd i bak och de trampar sig på ballarna som man behöver boots.

Men här hemma har de funnits häst i 30 år och inte en häst har någonsin gått med skydd i hagen även om de är skodda.

Men vill du ändå använda boots och både neoprené och gummi skaver så kanske du ska testa dem i plast? Hård blank plast kan ändå inte ha särskillt mycket friktion. Annars finns det ju skydd från hööks med fårskinn på insidan - det kanske skulle kunna fungera om det inte är så att snön fastnar på sinsidan? Det vet jag faktiskt inte. Det kanske rent av är så att det är snön som kommer innanför bootsen hela tiden och hinner skava lite innan den smälter?

Men annars så ha hästen utan skydd om du inte har en väldigt stenig/ojämn hage (där de kan snubbla). Skulle du se att han rispat sig lite med en brodd så ta den dagen då! Skulle han trampa till jätte hårt med hela brodden så hjälper inte bootsen i.af.

Hakuna matata!

Alma-G
0

#10 Han trampar sig bara på bakhovarna (med bakhovarna) vid ridning vad jag vet. Han har inte alltid koll på vart benen är. Men eftersom han inte ens är skodd bak så borde det inte vara någon fara.

Hade han haft en väldigt ojämn hage hade han gått med skydd, men det har han inte.

Men som du säger, jag tar det den dagen om han trampar sig med brodden. Tack för svaret:)

WhoCares-01
0

Wilma har alltid boots i hagen men inte för att vi är rädda för broddtramp utan för att hon inte ska trampa av sig skorna. Vi tar dock av dem när hon kommer in så att hon inte ska få skav. Jag skulle aldrig få för mig att ha dem på henne på natten. det är bara onödigt att de ska sitta och skava när hon bara står i boxen. risken är minimal att de får broddtramp eller att de trampar av sig skorna  boxen/spiltan. Wilma har lyckats trampa av sig skon en gång i boxen på natten men då var hennes hovar bakterieangripna och av jättedåig kvatitet…

men som sagt. inga boots när hon står inne. de rör sig inte så mycket i boxen ändå.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Alma-G
0

#12 Problemet är att vi inte alltid släpper ut och har möjlighet att ta på dom, och tvärt om.

Tusen
0

#13 Hur har det gått hittillls?

Alma-G
0

#14 Bara bra, inga märken eller dylikt:)

Tusen
0
WhoCares-01
0

#13 i vårt stall har vi ett schema på ut och in så jag tar endast ut 1-2 gånger i veckan. men den som tar ut har som ansvar att sätta på skydd, boots och halstäcken på de hästar som behöver det just för att hästarna ska slippa skav och onödiga brännskador. du borde ta upp det med de andra i stallet. det finns säkert fler som vill ha hjälp när de själva inte har möjlighet att ta sig till stallet =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Alma-G
0

#17 Vi är bara två i våran grupp vilket innebär utsläpp upp till fyra dagar i veckan och insläpp. Då är det inte alltid man orkar stå och hålla på med sånt. Sen tror jag han får skav pga snön:(