Hjälp!!
Hej Hej jag har en lite C-ponny som heter Maxima men som inte har hoppat så mycket men har en grym hopp teckning är der någon som har några bra hoppövningar som hjäper hästen att byta glaopp i sponget och istääet för att bara springa i full fart mit hindrarr att anpassa sig och komma bra inn. (Hon älskar att hoppa och tvekar alldrig) SÅ SNÄLLA HJÄLP !!!
Hälsningar Hanna Ek och Maxima <33

Detta med att hästen ska byta galopp i språnget, det är ju du som ryttare som hjälper hästen och visar. Det bästa är nog att ta hjälp av en tränare som visar dig och hästen. Eftersom hästen inte så mycket hoppad är det ju lika bra att ni hoppar in den riktigt så den får en bra grund att stå på :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Denna övningen hjälpte mig och min ponny väldigt mycket. Jag fick den av min tränare och säger som ovan: ta kontakt med en erfaren tränare!
- Ställ två hinder på två diagonaler. Svarta sträck på bilden är hinder.
- Sen rider du som en åtta över hindrena. Bestäm själv beroende på om hästen är het eller inte ifall du vill ha lång eller kort anridning.
- Hoppa väldigt snett över hindrena. Ifall du kommer från höger galopp och ska byta till vänster ska du hoppa åt höger.
- Över hindret leder du ett stort tygeltag åt vänster (i detta fallet) och trycker till med högerskänkeln.
- Över nästa hinder när du ska byta från vänster till höger gör du tvärt om.
Jag hade som max hinder på 50cm under denna övningen. Men avände också bommar på marken.