Meningen?
Vad är meningen med alla dessa huvor som man trär över hästens öron och under pannbandet?
Jag ser absolut ingen mening med det och tycker det är oerhört fult, men jag måste fråga - varför denna huva?
Jag skulle knappast kalla den utrustning (snarare "bling bling" som jag också tycker är oerhört fult samt onödigt) men lägger den där ändå under katogorier.
Hoppas på bra svar! =)
Denna fråga har funnits länge länge hos mig.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Den är ljuddämpande. Vissa hästar som är ljudkänsliga och spännda fungerar den jättebra, har iallafall fungerat bra för mig och mina hästar. Dessutom är det snyggt om man har matchande schabrak och luva.

Den funkar som skydd mot insekter också, vissa hästar blir ju irriterade av insekter som surrar och kryper i öronen :)
#3, ja :) och ibland för vinden som vissa hästar inte tkr om? :)
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

#4 Ah det med :)
- Ljuddämpande
- Insektskydd
- "Vindskydd"
- Accesoar
Jag brukar även ha mössa som regnskydd.. ?*
Mina hästar hatar regn i öronen 
Ah, tackar för svaren!
Har inte tänkt på detta eftersom jag tycker tyget är så tunt och det enda jag fått höra är att det är snyggt.
Jag har haft aningar om det men som sagt, har tyckt tyget är för tunt! Men nu vet jag =)
Haha, för mig är det jätte styggt oavsett hur matchande allt är =P.
#7 Nemen, hon tnker antagligen för mycket för att bry sig på tävlingarna medans hemma är mer "lat" =)
#8, lat är de minsta man kan säga om henne ;) men hon älskar så mkt o hoppa och de är de enda hon tävlat i, så de hade väl de bara som reserv ifall hon inte tyckte om ljudet :)

Haha, min förra häst klarade inte heller av att ha luva, hon blev aggresiv när hon inte kunde ha koll på precis allting som hände ;)
Förresten, vad heter det egentligen?
Huva, luva eller mössa ? xd
haha, min blir bara att hon inte kan hålla huvudet still utan skakar på de hela tiden, vilket blir ganska frustrerande :)
de heter Huva ;) fast man får väl kalla de lite vad man vill:)
Man har luvan för matching alltså schabrak + luva i samma färg.
För dressyren har man ju benlindor + Schabrak i samma färg.
(dock får man ju inte ha benlindor inne på tävlingsbanan, men oftast på framridningen)
Sen kan man ha den för som dom andra säger Ljuddämpning, oftast lägger man först i Bomull i öronen och sen på med Luvan för att bomullen inte ska synas/ramla ur :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Tyckre överlag att ridhästluvorna är snyggare än travluvorna ^^
Förr tyckte jag att luvor vart så skitfula att hälften vore nog, nu går jag istället och letar efter en som ska passa Harry ^^ Matcha benlindor, schabrak o luva för träning och tävling i framtiden. Brunt eller skogsgrönt…
Vet inte vad det är som gjort att jag ändrat min åsikt faktiskt….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#13 Travhuvorna är inte ens menade att vara snygga.
Desssa sitter enbart på för att döva hästen (speciellt i början av loppen) och kan sedan ryckas av t.ex. på upploppet för att få en extra växel på hästen.
#14 jag vet, me ndet gör inte huvorna mer snygga för det ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#15 Nä, det gör det inte. Men det är lätt att glömma det estetiska när saker ska vara praktiska.
De "vanliga" huvorna dämpar inget ljud i sig, men de kan däremot dölja den annars inte allt för snygga bommulen man har i hästens öron (som den dämpar ljudet).
De fungerar givetvis mot insekter, men något ljud dämpar de inte!
Hakuna matata!
Jag rider med det för att den faktist håller lite ljud ute, utan bomull i. Speciellt nu när han har fått mange sjuka.
har det när jag rider och det blåser mkt min häst gillar inte när de blåser och det funkar utmärkt. men även när det är mkt insekter.