Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettutrustning
Läst 4074 ggr
Vilgot
0

Hackamore på B-ponny

Mitt gotlandsruss ska nog snart ut och tävla i hoppning. Han hoppar bäst med hackamore men har för mig att inte A- och B-ponnyer får tävla med det.

Försökte läsa i TR men allt jag hitta var detta:

_"På svenska ponnytävlingar får hackamore med skänkel som är max 20 cm användas till ponnyer över 7 år."

_
Tänkte bara kolla om någon här verkligen vet? Har aldrig sett någon A- eller B-ponny med hack på tävling.

J-Parnebo
0

Är eran ponny över 7 år, så tror jag att du får använda det.

Har inte heller sett ngn som har det på a/b ponnier.

HannaT
0

Har inte heller sett någon liten ponny med hack, men står det så i TR ska du ju få tävla med det. Om du vill vara 110% säker kan du ju innan din ritt gå och fråga överdomaren. Lycka till! Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

WhoCares-01
0

har för mig att man ska ha en påskrift av en legitemerad tränare. vet att jag hade det när jag tävlade min d-ponny med hack…

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

EelyCortez
0

Hmm, vet ju inte hur reglerna ga`r i Sverige, mend et sakll nog gâ att tÄvla men hackamore:)

Akerberg
0

Du har ju själv citerat svaret ur TR… det står inget om storleken på ponnyn, bara åldern. Så är den över 7 så är det ju fritt fram.

Vilgot
0

Okej =) tack så mkt =) då får det bli hack nästa gång =)

Linnea
0

Hittade denna tråden.. har också ett russ som jag vill testa hackamore på så jag kollade tr för att se vad det stod:

"Hackamore där skänklarna får ha en maximal längd av 17 cm. Får ej användas i kombination med något bett."

"För ponny 4 tom 6 år är endast, vanliga tränsbett, odelat, tvådelat eller tredelat bett med mittersta länken/länkarna rund/runda, tränsbett med parerstänger, tränsbett med fasta ringar och galoppbett, tillåtna."

Alltså, alla ponnyer oavsett kategori får ha hackamore sålänge de är minst 7 år. Dock är många hackamore längre än 17 cm så det gäller att mäta noga.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tusen
0

#7 Underliga regler det är i hoppning. Varför skulle en yngre ponny klara av olika bett sämre än en äldre eller en yngre häst? Jag tycker TR är så himla förlegat och ouppdaterat.

Linnea
0

Jo absolut, om hästen tex går bättre på hackamore varför ska man då ha bett på bara för att den är ung? Nu blir ju min 7 i år men räknas han som 7 i år eller från hans födelsedag?

Tusen
0

#9 Det året han blir 7 räknas han som 7 år.

Man säger ju att alla hästar fyller år 1 januari fast då menar man att de behandlas (åldersindelas)h som om de gjorde det oavsett när på året de är födda.

Linnea
0

Ok vilken tur, han är född i augusti..