Hackamore på B-ponny
Mitt gotlandsruss ska nog snart ut och tävla i hoppning. Han hoppar bäst med hackamore men har för mig att inte A- och B-ponnyer får tävla med det.
Försökte läsa i TR men allt jag hitta var detta:
_"På svenska ponnytävlingar får hackamore med skänkel som är max 20 cm användas till ponnyer över 7 år."
_
Tänkte bara kolla om någon här verkligen vet? Har aldrig sett någon A- eller B-ponny med hack på tävling.
Är eran ponny över 7 år, så tror jag att du får använda det.
Har inte heller sett ngn som har det på a/b ponnier.

Har inte heller sett någon liten ponny med hack, men står det så i TR ska du ju få tävla med det. Om du vill vara 110% säker kan du ju innan din ritt gå och fråga överdomaren. Lycka till! 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
har för mig att man ska ha en påskrift av en legitemerad tränare. vet att jag hade det när jag tävlade min d-ponny med hack…
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Hmm, vet ju inte hur reglerna ga`r i Sverige, mend et sakll nog gâ att tÄvla men hackamore:)

Du har ju själv citerat svaret ur TR… det står inget om storleken på ponnyn, bara åldern. Så är den över 7 så är det ju fritt fram.

Okej =) tack så mkt =) då får det bli hack nästa gång =)

Hittade denna tråden.. har också ett russ som jag vill testa hackamore på så jag kollade tr för att se vad det stod:
"Hackamore där skänklarna får ha en maximal längd av 17 cm. Får ej användas i kombination med något bett."
"För ponny 4 tom 6 år är endast, vanliga tränsbett, odelat, tvådelat eller tredelat bett med mittersta länken/länkarna rund/runda, tränsbett med parerstänger, tränsbett med fasta ringar och galoppbett, tillåtna."
Alltså, alla ponnyer oavsett kategori får ha hackamore sålänge de är minst 7 år. Dock är många hackamore längre än 17 cm så det gäller att mäta noga.
Skynda långsamt så går det fortare.
#7 Underliga regler det är i hoppning. Varför skulle en yngre ponny klara av olika bett sämre än en äldre eller en yngre häst? Jag tycker TR är så himla förlegat och ouppdaterat.

Jo absolut, om hästen tex går bättre på hackamore varför ska man då ha bett på bara för att den är ung? Nu blir ju min 7 i år men räknas han som 7 i år eller från hans födelsedag?
#9 Det året han blir 7 räknas han som 7 år.
Man säger ju att alla hästar fyller år 1 januari fast då menar man att de behandlas (åldersindelas)h som om de gjorde det oavsett när på året de är födda.

Ok vilken tur, han är född i augusti..