Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikett: fälttävlan
Läst 4419 ggr
idaavictoriaa
0

Hindrena från VM i Kentucky

Nu är ju VM i Kentucky igång. På tidningen ridsports hemsida kan man se bilder på några av terrängbanans 28 hinder.
VM Terrängbanan

Själv tycker jag att hindrena på debutant nivå är lagom :) Vad tycker ni om fälttävlan?

amanda-h
0

Riktigt snygga hinder! Tänk vad kul om man var så modig att man vågade hoppa de där.

Längtar tills VM börjar ju!

WhoCares-01
1

tycke att det är en jättedum sport som fastnat i det förflutna och inte gått frammåt alls(!)

att jag tycker så är för att det är farligt! särskillt för hästarna! förstår helt enkelt inte meningen med fasta hinder! varför kan de inte bara ha rivbara hinder? vatten och bankar och sådant kan man väl haändå? jag tycker att fälttävlan behöver moderniseras och göras mer säker så att fler vågar sig på det för det verkar ju vara riktigt kul. men jag skulle aldrig i livet vända upp min häst mot ett stort, fast hinder med en nerförsbacke direkt efter. det ser jag som ren idioti.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

idaavictoriaa
0

Smaken är som baken, tur är väl det. :)

idaavictoriaa
0

Oftast har inte hästarna några problem med hindrena i terrängen, det brukar vara ryttaren. Man ska ju aldrig gå ut och hoppa höjder man inte är redo för. Har man en häst som tycker om det så är det super kul! Blir något helt annat än att hoppa inne i ett litet ridhus. Jag håller med om att det skulle kännas säkrare med rivningsbara hinder, men det skulle inte vara riktig fälttävlan ;)

WhoCares-01
0

#4 även om man är redo för höjden så kan det lätt ske olyckor! hästen kan göra ett misstag och ryttaren kan göra ett misstag. tycker det är oansvarigt att som ryttare/ägare utsätta sin häst för den risken som finns inom fälttävlan. alla hästar kan snubbla. går hindret inte att riva så tar det antingen stopp eller så fallr hästen över hindret. det sker inte alls lika lätt inom banhoppningen.

och varför skull det inte vara fälttävlan bara för att hindren går att riva? visst får man la byta ut ett par av hindren så som stora upp- och ner-vända ekor och stora trädstammar men vad är då mest värt? säkerhet eller utseende?

// Alexandra

Miniland
1

Tycker synd om hästarna som måste hoppa dom hindrerna,  som #5 säger så kan det lätt hända olyckor. Även dom bästa har otur ibland.
Det lär ju inte bli en liten skada heller om hästen fastnar eller tex slår i hindret och voltar.. Hur svårt kan det vara att bygga hindar som går att riva..

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

idaavictoriaa
0

Ja visst är det inte riskfritt, men det vet man ju om när man ställer upp. Varför är det synd om hästarna? De flesta hästarna tycker att det är super kul! Jag tycker synd om de dressyr hästar som aldrig lämnar manegen .FT hästar lever ofta ett väldigt  bra liv med varierad träning, lagom mycket tävlingar och är ofta friska och tävlar upp i hög ålder
Ryttarna rider ju på egen risk och det är upp till en själv om man vill ta den risken eller inte… Hela tiden så jobbar man på säkerheten inom FT och olycker kan ske närsom helst.

Det finns inget rätt eller fel, tycker man om FT så självklart ska man rida det, gör man det inte är det bara och låta bli! Men förstör inte för oss som tycker att det är roligt :)

Miniland
1

#7 varför kan man inte bara ha hinder som går att riva? x)

idaavictoriaa
0

Det finns ju banhoppning.. tycker man inte om att hindrena är fasta kan man ju hoppa vanlig banhoppning.. Sen finns det ju även derby hoppning och terräng hoppning, där är det ju ute på fält oså, fast med rivningsbara hinder :)

Miniland
0

#9 Jo men man kan ju bygga mer naturliknande hinder som går att riva, dom kan ju fortfarande se ut som fälttävlans hinder. Tycker det är synd om alla hästar som skadar sig, kan tänka mig att skaderisken ökar mycket på grund av dom fast hindrena.
Jag tycker för övrigt att fälttävlan verkar jätte roligt och har testat en gång typ. Men det är dom fasta hinderna som avskräcker mig. Men det är väl att hindrerna är fasta som är grejen med fälttävlan och blir nog svårt att ändra på. :)

idaavictoriaa
0

När en olycka sker i FT så blir det jätte uppmärksammat, men man får ju tänka på att det är många tävlingar på ett år… och så ofta hör man inte om olyckor. Tur att det finns en gren för alla inom ridsport :D

Elshira
1

Jag säger som jag har sgat förut, FT är skitkul! Men tills den dagen dom inte kan ta sig i kragen och göra säkra hinder så kommer jag alddrig någonsin beträda en sådan bara.

Det går att göra hinder i säker form, så varför vara så konservativ och skita i det bara för att det alltid varit så?

Hakuna matata!

WhoCares-01
0

#12 precis!

visst fasen ska man kunna hoppa naturhinder men skam på dom som är emot en säkrare fälttävlan! jag hade lätt velat hålla på med det om bara hindrerna gick att riva…

// Alexandra

amanda-h
0

Håller med idaavictoriaa till punkt och pricka.

jossan39
0

De flesta häster tycker som sagt det är superkul! Min ponny vägrar alltid på hoppbanan, men när han hoppar fälttävlan så blir han en helt annan häst, och ja, men ger sig ju inte ut på höjder man inte klarar av.

marinelady
0

Gud vilken härlig bana :) själv hoppar jag bättre på fasta hinder än lösa bommar och känner mig säkrare i terräng än på banhoppningen.. kanske för att hästarna jag rider är mer van att hoppa allt möjligt utomhus än inomhus.