Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3710 ggr
ElinJL
2010-11-22 08:55
0

Stark häst

1. Jag rider en irlänsk import som är väldigt stark, När vi galopperar kan han få för sig att bara dra iväg och då har jag inte så mycket att säga till om och sen när vi är på ridbanan och ska hoppa så kutar han som en tok och typ bockar och är galen (inte alltid bara ibland)! Varför gör han så och hur kan jag få honom att sluta?

2. Sen brukar han vägra på hindrena när vi hoppar och jag vill tävla med honom men han vägrar jämt 2-3 ggr sen hoppar han över… Hur ska jag träna bort det?

Tacksam för svar! :)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Linnea
2010-11-23 10:21
0

Kollat så han inte har ont i ryggen eller nån annanstans? Annars är det ledarskapet som brister, han ser ingen anledning att lyda dig.

Lydnadsövningar behöver du nog. Kolla först så all utrustning passar. Trivs han med bettet?

Du kan lägga ut bommar och små krysshinder. Mellan dessa ska du då växla mellan trav och galopp så att han måste lyssna på dig.

Skynda långsamt så går det fortare.

ElinJL
2010-11-24 07:46
0

Vi har kollat om han har ont men han har inte ont någonstans, Han är bara glad! xD  Och utrustningen har han inge problam med heller! ;)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

[Medelone]
2011-02-28 11:29
0

1. Om du har en häst som är stark så råder jag dig att inte använda tyglarna så mycket som du kanske gör nu när du försöker få stopp på honom. Vad gör du när han drar iväg? Drar du och håller kvar i tyglarna och spänner hela kroppen?

Jag har själv en ponny som kan sticka iväg och bocka när han blir rädd eller glad och det jag har gjort är att träna på att han ska stanna när jag sätter mig tyngre, låtsas som att jag inte har några tyglar alls, om han inte lyssnar tar jag lite i tygeln och släpper, du vet, ta lätta ta lätta. För att få lite kontakt. Men aldrig bara ta tag i båda tyglarna och dra bakåt för glatta livet, för det triggar bara att de drar tillbaka.

Man kan också träna mycket på marken, jag brukar både innan och efter träning se till att han lyssnar på om jag drar bakåt med båda tyglarna att han ska backa, först med lite tryck och sedan ökande om inget händer.

Kom ihåg att så fort han gör det du vill så slutar du med allt du gjort så att du inte fortsätter att hålla när han gör rätt.

2. Hur beter han sig när han vägrar? Går han framåt mot hindrena eller känner du redan långt innan att han kommer stanna? Känns det som att du inte har något att säga till om utan du bara sitter och bankar på ett stycke dött kött?

Min ponny hade det problemet att han kunde vägra och det gick inte att få fram honom, jag kunde ha använt ett grillspett och han skulle inte gå över det hindret. Det var då jag insåg att han behöver mer förtroende för mig och hoppningen. Så jag började med nh och hoppar ungefär bara en gång i veckan och lägger kanske fram en bom då och då. Nu varje gång vi ska hoppa så blir han så glad och lägger öronen framåt och gör allt jag vill bara för att han ska få hoppa.

Hur ofta hoppar du i veckan? Vissa hästar tappar suget om man hoppar för ofta och är för hård med dem.

Linnea
2011-02-28 11:34
0

Vad tränar du på i hoppningen? Det är inte så att han tycker det är samma-samma hela tiden?

De flesta hästar gillar att bli släppta i ridhuset, driv på lite lugnt med pisk eller "skrammelburk" så brukar det komma både galopp och bocksprång. Det gäller inte minst om hästen går i en liten hage på vintern. Dom behöver röra på sig lite fritt ibland.

Skynda långsamt så går det fortare.

niare
2011-03-03 18:55
0

många har intställningen nu kommer han stanna det gör han alltid för man själv är så invan med det beteendet. försök bryta det och tänk jag ska över och ha som mål att tex ta dig till trädet på andra sidan vägen.

finns ju många bra lydnadsövningar i hoppning där du tränar lågt men försöker få hästen i en kontrollerad form.

är det bara så i hoppningen ofta är dressyren en lösning att man brukar ha lite småproblem där med. men kolla ponnyakuten med det är ju en tjej som har en häst som är jättepigg som inte kan stanna när hon väl hoppar mm.