Era bäst tips när man ska hoppa bana
Hej
vad tänker ni alltid på när ni hoppar bana.. träning eller tävling?
Jag håller typ andan tills jag e vid 5e hindret. haha. sen går pulsen på 180 ungefär så jag tänker mycket på att rida ett hinder i taget, vägen, andas hela tiden.
Vad brukar ni alltid få träna lite extra på?
/ Veronica
bild från dagens träning
haha, jag håller typ andan genom hela banan, och sen så andas jag ut.
Det brukar gå redigt fort för mig också, så brukar försöka tänka på att verkligen ta ut vägen och så :p
Jag tänker: förhållning, sitt snyggt, vänta in hindret, ännu mer förhållningar, ta ut vägen, ANDAS, långsammare! Mer eftergift, få bakbenen under, sitsen, låg hand, förållning det går fort, ANDAS!
Det är det bästa som finns, allt annat försvinner adrenalinet pumpar i kroppen och jag är världens vinnarskalle 
Det berömda efteråt: "Fantastiskt!", eller "hästen var bra, men inte jag", ALLT gick åt h*lvete!
Medans vissa tävlingar är det mer tomt i huvudet och jag bara rider.. :) Det är så olika från gång till gång.

Jag tänker att jag ska rida så att både hästen och jag får ut något utav min träning och att inte ta ut hästen för mkt t.ex. jag hoppar aldrig högre än 1.00m hemma. för att "spara" på energin till tävling, och då kan man hoppa högt.
sen får man ju aldrig sitta och nöta samma sak om och om igen, utan man måste variera övningar, annars kan en sak väldigt lätt bli tråkigt för hästen..

Jag tänker hela tiden på att rama in min häst mellan hand och skänkel så att hon inte ska vägra :P Men annars tänker jag mycket på sitsen och på att hänga med i sprången

ah! inte bara jag som håller andan då hihi. På en träning fick jag o min kompis sjunga högt haha.. bara för då kan man inte hålla andan. Lite fånig kände man sig men d funka =)

Ni kan sjunga tyst för er själva så andas ni automatiskt.
Skynda långsamt så går det fortare.
är sâ himla koncentrerad sâ jag glömmer faktist att tänka pâ nâgotXD jag glömmer ochsâ att andas, sâ ner jag A¨r klar är jag helt röd:P
jag försöker se til att hästen går i rätt galopp hela tiden =) Wilma är världsbäst på att landa och fortsätta i korsgalopp. sen måste jag få kontroll över min nervositet när jag tävlar.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Jag tänker inte så mycket men försöker hålla ut vägen, hålla bra tempo och hålla balansen. Sen brukar jag ofta tänka: vad händer om jag stannar med mening?

Jag tänker:
halvhalter; låt inte hästen rusa iväg
hoppa inte före hästen utan vänta på språnget
Lugna händer, speciellt de sista sprången innan hindret, för att inte störa hästen.
Var beredd att följa med i hoppet om det blir en tidigare avsprångspunkt än du tänkt.
Försöker också tänka på att andas, men ibland glöms det bort 
Det grundläggande oavsett vilken häst man sitter på är rytmen/takten och att ha hästen framför sig. Det har varit mitt fokus vid hoppning oavsett om det är banhoppning eller teknikövningar. Sen ger sig det andra "av sig självt". Visst låter det enkelt?
Men vi vet ju att det inte är så enkelt i verkligheten…
Några saker jag brukar ha som hörnstenar vid just banhoppning är:
* Rytmen "rabblar" jag tyst för mig själv…bam-bam-bam-bam. Då tar jag lite fokus från hindret och "kravet" att få rätt avsprångspunkt och språnget brukar bli bättre. Andningen kommer på köpet!
* Att alltid fokusera på ett hinder i taget! De gånger jag enbart har fokuserat på det hinder som gäller för stunden så har de rundorna blivit bäst. Först hinder nr 1, sen fokus på hinder nr 2 och glöm vad som hände på 1an osv. Försöker aldrig tänka "Nu ska jag hoppa 9 språng och hinder nr 5 är läääskigt". Inte alltid jag lyckas, men det är mitt mål.
* Att "känna" bakbenen. Då får jag mycket lättare bakbenen under hästen och får upp hästen framför mig och anridningen blir sjukt mycket lättare.
Att hoppa bana är en konst, men med hårt arbete och att man hittar sin egen "melodi" för att få det att fungera.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#11 Det där med "bam, bam" i galopprytmen så man både får rätt rytm och kan andas var det bästa tipset jag fått (även om det inte var riktat till mig) då ponnyn gärna bara springer och jag förlorar både andning och rytm imellanåt. TACK! 
på träning räknar jag galoppsteg :) några meter innan hindret. det brukar funka för mig :P
Jag brukar inte tänka något speciellt, fast precis innan söker jag med blicken långt framåt och sedan gradvis mot det hållet jag ska sedan och över när vi är på väg mot landningen tänker jag typ "okej, var är nästa hinder?"
Ibland tänker jag även det jag gör, typ "okej, samla upp, nästa hiner, ut med svängen, fånga upp RAKTSÄLL" och ja.. annars försvinner allt annat i stort sett :p
Kommer jag ihåg kan kan tänka omedvetet på att andas också, annars brukar det komma någonstans mellan några hinder och då blir det ett himla stort andetag :p
Brukar egentligen inte tänka så mycket, förutom på vissa speciellt grejjer som man har tänkt på när man gått banan t.ex. här MÅSTE jag ligga på lite så hon inte stannar, kombinationen är trång, jag MÅSTE hålla ihop och sånna grejjer som tränarn har förmanat om.
Annars är brukar jag bara fokusera på att få till avstånden och sprången och försöka landa i rätt galopp :D och allt går av bara farten (A)
Förr när jag började tävla hoppning, så alltid när jag hoppade tävling (inte träning) så måste jag ha hållit andan hela tiden för när jag var klar elr på näst sista hindret började jag få typ kräkreflexer som var jätteobehagligt :/ Menmen, nu när man börjat få lite rutin är man inte lika stressad och kan komma ner och slappna av och faktiskt börja tänka mellan hindren :D Riktigt skönt!

Det är bra att tänka att man ska komma i lite högre fart i svängarna mot hinderna för att kunna reglera med avstånd och sånt i anridningen, för om man kommer i ett lugnt tempo och behöver ta tillbaks hästen för att avståndet ska passa så måste man ju minska tempot, och då är det kanske för låt tempo för att hästen ska orka hoppa upp så mycket som behövs.
:)
#11 bra tips Thea ! 

Tja, Svårt att säga men jag hopper ofta såå här är det jag brukar tänka på när jag hoppar eller ska hoppa
:
Lektion och hemmaridning:
Fokusera på banan eller hindret och vart du rider.
Ha kontroll på den häst. Låt det inte gå så fort så du inte har någon kontroll.
Ha rättutrustning och tränare.. (Om du inte har någon tränare såå be en kompis eller mamma/pappa/släkting titta och bedömma)
Ha rätt häst för dig. (Ofc)
Sammarbeta med din häst ienom banan eller bara lektionen.
Ha kul. 
Säkert mer..
Tävling:
Konentration på banan och vad DU och din hät gör.
Vägarna och kontroll.
Tänk inte på att det är en tävling.
Rid det bästa du kan.
Var inte för nervös för det behöver man inte vara.
Vinna är inte allt.
Ha kul..
Och har säkert glömmt en massa.. 
VÄGEN! Det finns alltid i mitt huvud.
Sedan upp med hästens huvud (har en långtradare i hoppningen x/) Lugnare tempo, inte rusa mot hindren Ta ut vägen & ge eftergift över hindren. Lätt i sitsen, axlarna framför.
Det är nog allt jag tänker på. Vet inte om jag andas när jag tävlar xD Men i en omhoppning tänker man ju på andra saker :)
Vägen ligger i bakhuvudet, precis som sits, vrida på huvudet efter nästa hinder, håll in, halvhalt och själva ridningen liksom.
Men med 'framhuvudet' tänker jag inte så mycket, mest saker som "herregud vilken härlig häst", "gaah, det går för snabbt!" och liknande som bara flyger förbi i huvudet.
Ibland, i alla fall på träning, tänker jag på helt andra saker också, som något som hänt i skolan, eller som en gång när jag hoppade ute (i paddock då) så reflekterade jag över vilket snyggt flugpannband en häst i hagen bredvid hade 
jag blir lite arg på mig själv ibland, iland när jag tävlar kan jag sitta och tänka på helt konstiga grejer, ibland typ mot en kombination, undra va de är för mat när vi kommer hem'' eller '' fan vad kul de var när vi va i kreta'' oh massa onödigt så när jag ser hindret kommer ja på mig själv …
Vi (min ponny och jag)
har supersvårt med banor. Malou blir väldigt dominant och säger åt mig att "hålla i mig så kör vi". Jag får inte bestämma mer än med tygeltagen om vart vi ska gå, och det går riktigt fort!
lite läskigt, och nu när jag tänker efter så håller jag alltid andan när vi ska hoppa bana :O
har aldrig tävlat, men vi brukar göra det på träningen.
Någon som har något tips? :(

Sakta av efter varje hinder, travbommar mellan hinder mm så hon måste lyssna på dig.
Sjukt bra tips Thea :)
Undrar; om man ställer sig upp för tidigt, hoppar hästen för tidigt då också? För min ponny har varit värsta hoppisen en gång i tiden, men hon hoppar av för tidigt, och många problem vi har haft har legat hos mig. 

Hur tidigt då? Du ska ju kunna ställa dig upp några meter innan hindret, Det enda som händer är att du kommer före hästen och stör den lite.
Du får träna på relaterade avstånd, alltså tex kombinationer med låga hinder där hon måste få plats med tex två galoppsprång.
#26 Det kan boror på det. Min ponny hoppar inte de högre höjderna ifall jag ställer mig upp innan de hindrena. Antagligen för att han kommer i obalans.
#27: Det tidigaste hon har hoppat av var igår när hon missade ett helt galoppsprång men endå hoppade. Det blev väldigt tokigt då, jag tappade balansen, stupade framåt och blev hängandes på halsen. xD haha, När jag sedan fått stopp på henne och satte mig upp satt jag på manken hur länge som helst och försökte komma tillbaks upp i sadeln xd
Men kan det ha berott på mig? Eller gick det bara för snabbt kanske? :S
Har hänt flera gånger att hon hoppat av för tidigt, men inte såååå tidigt, det var första gången.
#29 Sitt kvar i sadeln ända fram till hinderet och använd magen. Håll kvar ett stadigt tag i tyglarna också.
Sen kanske ta hjälp av tränare är det bästa?:)
Ja tänker inte på så mycket alls, såklart att man ser till av avstånden stämmer & att man ligger rätt men det är väl lika självklart som en galoppfattning?
ja vet inte o ja fattade frågan rätt, ser att klockan är 02.15 nu. Hjärnan är inte riktigt med.
Ja tänker inte på så mycket alls, såklart att man ser till av avstånden stämmer & att man ligger rätt men det är väl lika självklart som en galoppfattning?
ja vet inte o ja fattade frågan rätt, ser att klockan är 02.15 nu. Hjärnan är inte riktigt med.