börja tävla lokalt?
Jag tävlar min storhäst på klubbnivå, vi ska om en vecka starta 80 cm. Vårat mål är att i sommar starta vår första lokala på 90 cm. Hör högt tycker ni att vi ska ha startat på klubbtävling innan det? Just nu så tränar vi hemma på 90 cm men ska börja höja lite till våren ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jag tkr det räcker med att du har statat 90 innan :)
Något som sägs är ju att om du ska tex tävla 90cm så bör du kunna rida 100cm bana hemma, Det är väl mest för att man inte ska bli "höjdrädd" när man kommer ut på tävlingsbanan. Är man redan lite nervös kan hindrerna plötsligt se jättestora ut endå.
Sen blir det ju mkt svårare bansträckningar ju högre klasserna är, men det behöver du nog inte fundera på nu i vår/sommar 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med #2, jag brukar tänka så. Om man vill tävla en viss höjd ska man kunna hoppa bana på 10 cm högre på träning/hemma. Jag tycker att hindrena ser mycket större ut på tävling, så det är i allafall så jag brukar göra :)
Jag hoppar banor på 120-130 på träning, och tävlar på 100-110 höjd och det är jättebra för självförtroendet! Då känns tävlingarna busenkla och väldigt roliga, man kan fokusera mer på annat än på hindrenas höjd. Det är bra för mig då jag kan fokusera mer på att få min häst avslappnad, då han blir spänd på tävling.
Dock så finns det ju faktiskt lokaltävlingar som ibland har lägre än 90 cm, leta upp någon sån tävling så kan du ju komma ut och bara känna av känslan hur det är på en riktigt lokaltävling. Lycka till i sommar! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tävlat samma nivå på klubb om man har möjlighet men det viktigaste är väl att man tränar lite högre :) Men hindrena är inte särskillt ofta maxade, bara vissa.