Vad kan man kräva..?
Vi har ett 6 årigt russ som ska tävla en clear round på lördag. Vi har anmält henne till 70 cm denna gång. Första gången hon hoppade clear round hoppade hon 50 cm, andra gången 60 cm. Båda höjderna har hon tagit enkelt. Detta kommer att bli hennes tredje start i livet på en clear round. Men nu undrar jag, går vi för fort fram med henne? Hon har en bra hoppteknik enligt 3 årstestet och är inte det minsta rädd för hinder. Hon hoppar kanonfint de få gånger vi tränar henne.
Men hur går man vidare? Hon kommer förmodligen få starta på 70 cm fler gånger om det går bra på lördag, men när och hur högt kan man gå med en 6-årig B-ponny? Hon rids av en duktig lätt tjej på 14 år så vi kan inte starta på några riktiga tävlingar, tyvärr. Men vi tränar på och hoppas på att vi hittar någon yngre duktig ryttare så småning om.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet inte riktigt vad du menar med "riktig" tävling, men du kan starta en ungponny i avd B med "överårig" ryttare. Högsta höjden du kan delta med på en 6-årig B-ponny i avd B är 0.95 cm. Lägsta klassen för en B-ponny är Lätt D (0,50 - 0,60 cm). (Se TR-III).
Det betyder alltså att så länge som ekipaget är proportionerligt så kan en 14-åring starta din B-ponny lokal tävling i avd B (brukar gå direkt efter avd A i varje klass) just som ungponny. Det är aldrig omhoppning i avd B, och för det mesta är det clear round.
Höjden på hindret är kanske inte det viktigast för en ung ponny när den tränas, utan hur den tar sig an hindret, rytmisk och taktfast galopp i ett jämnt tempo och att den alltid får lyckas. Hoppar den väldigt "stort" över, så kanske man ska ta det försiktigt med att höja - de brukar hoppa lika "stort" över även om ribban ligger högre.
Ungponny är ju precis som du skriver "bara" Clear round. Sådanna tävlingar kan ju göras på närmsta ridskola. Med riktig tävling menar jag att man blir prisplacerad alltså konkurrensklass.
Det blir lite mer spännande då tycker jag.
Nu hoppade hon 70 cm på ett bra sätt. Visserligen rev hon bakre bommen på en oxer men det var mest beroende på att ryttaren inte vågade rida på, då hon kände sig osäker på underlaget som hon upplevde som dåligt.
Vi är väldigt nöjda med det resultatet och kommer nog att starta henne i ytterligare 70 cm clear round med minst två felfria rundor innan vi går vidare på högre höjder.
Hemma hoppar hon mest i skogen men även lite gymnastikhoppning på bana eller ridhus. Vill inte hoppa för ofta med henne då hon också tävlar framgångsrikt i ponnytrav och lite klassisk körning. Det är en bra omväxling men det är trots allt inte fler än 7 dagar i veckan och hon måste ju få vila ibland.
Hur ofta hopptränar man yngre hästar annars?

Personligen tycker jag det är en vansinnig skillnad mellan att hoppa en klubbhoppning eller ge sig ut på en lokal tävling. Det är inte enbart möjligheten till konkurrenstävlingen som är skillnaden! Massor av folk överallt, trångt på framridningen, stress vid insläppet, nya banor, nya hinder, nytt ställe, nervösare ryttare osv osv osv. Ett alldeles utmärkt tillfälle alltså att ge sig ut med den unga hästen och låta den få ta in alla dessa intryck utan att prestationen ska stå i centrum. Det är väldigt svårt att veta vad som kommer möta på "riktig" hopptävling om man bara hoppar hemmavid. Vissa tävlingar bedöms enligt bed A, vilket betyder att med lika antal fel blir man likaplacerad. I klartext, de med noll fel och inom maxtid blir 1:a placerade ;-)! Där blir man också placerad "vid fel" om det nu är tillräckligt många som har anmält till klassen (en placering/4 ekipage, dock blir alla 0-or placerade oavsett hur många starter). Jag tror du underskattar avd B en smula ;-)! Har du en duktig ryttare som är "överårig" så ska du ju definitivt utnyttja möjligheten att låta denna ryttare få lotsa din 6-åriga ponny ute på "riktiga" tävlingar också! Bättre förutsättningar är ju svårt att ge sin ponny….
#3 Det är möjligt att jag underskattar Avd B men själva tävlingsområden är denna ponny van vid eftersom hon tävlat i ponnytrav sedan hon var 3 år. Allt detta, som du räknar upp som finns på en tävlingsplats, är hon van vid då hon redan rest över större delen av södra och mellan-Sverige (ändå ner til Malmö från E-tuna) och även åkt båt över till Gotland för att tävla ponnytrav.
Hon är dessutom en av de absolut lugnaste och självsäkraste ponnyer/hästar jag någonsin mött. Inget får henne att ens höja på ögonbryna (om hon hade några
) Hon har en väldig tro på sig själv. Hi-hi! 
Hennes mor (som vi också äger) gick flera Avd.B -klasser då hon var ung (då med mina egna döttrar som ryttare) Efter det fick vi inte tag i någon ryttare som klarade av att rida henne. (tuff ponny)
Det är därför jag tycker det känns lite onödigt att bara gå den typen av klasser med henne.
Däremot kommer de att få starta i några lokala tävlingar i dressyr. Hon är inte så tokig i det heller. Och där får ryttaren rida (Underliga regler det där
).