avstånds problem
hej min häst har jätte svårt för avstånden till hinder har ni något tips på några bra övningar man kan göra?
hjälp hästen genom att lägga ut galoppbommar före och efter hindren och mellan hindren. t.ex om du ska hoppa en rak linje med fyra galoppsteg emellan så lägger du fyra bommar emellan med rätt avstånd. eller om du ska hoppa ett hinder så lägger du kanske två bommar före och två bommar efter =) har funkat jättebra för många jag tränar med.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Okej problemet är att hon har svårt även för bommar, jag kan låta hon bara galoppera på över bara en bom och hon kommer ändå fel och snubblar över den eller tar ett jätte hopp över
#2 då måste du hjälpa hästen över bommarna. om den bara springer så måste du säga ifrån. gör det om och om igen. "gör om och gör rätt" brukar min tränare säga =) har hon svårt för bommar även i skritt och trav? för då måste du ta upp problemet redan där. har du provat att travhoppa?
// Alexandra
Vi tränar på det! Vi har oftast ingen trav när det finns ett hinder framme, hon kan ungefär bara skritt eller galopp då för hon blir så övertaggad!
#4 kan hon inte trava så får du sätta stop…. hon ska lyssna på dig. säger du trav så är det det som gäller. sätt henne på hasorna om hon börjar galoppera utan att du sagt det. kan verka grymt och elakt men hästen SKA lyssna. en olydig häst är en farlig häst
// Alexandra
Hej!
Har du gjort fem-och-halvan? pröva den övningen. Den är verkligen jättebra!
Smile
Har haft samma problem själv med min heta lilla ponny, det är bara galopp bommar som gäller ! Har hållt på med det varje gång vi hoppat och nu har vi börjat hoppa utan o de går super! :)