Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettmarkarbete
Läst 5020 ggr
idaavictoriaa
0

Stärkande övningar

Min ponny släpar sitt högra bakben lite. Hon har inte ont eller så, helt genomgådd av vetrinär. Hon har helt enkelt fått gå och fuska med det i flera år.
Är det någon som har tips på övningar som aktiverar bakbenen?

Tusen
0

Faktum är att hon kan ha ett något snett bäcken vilket en equiterapeut kan hjälpa dig/ henne med.

Något man kan göra förutom övningar är att sätta på ett lite tyngre boots på det ben hon släpar. det tvingar henne att lyfta lite extra på det benet och därmd bygger hon muskler. Efter ett tags användning kan du ta av bootsen och hon kommer kunna gå bättre efter det.

OBS! Menar att bootsen endast är på under ridningen.

idaavictoriaa
0

Vetrinären är utbildad kiropraktor och hon sa att hon var helt jämnt musklad och så. Men hon tryckte lite på vänstersidan för att släppa efter. Så när jag gick med henne var det en tydlig förädrin från när jag gick med henne innan. Lite häfitigt att dom bara kan klämma och trycka lite så släpper så mycket :)

Tusen
0
niare
0

risk att hästen kan bli markbunden med boots vilket jag fått höra av många tränare

Tusen
0

#4 Underligt för inom travet används boots just för att få hästen att lyfta fötterna ordentligt. De ska naturligtvis inte vara på jämt. En något tyngre sko kan också hjälpa till att bygga musklerna. När man sedan tar av skon efter att musklerna kommit på plats, så åker benet automatiskt högre upp

niare
0

jag vet faktist inte riktigt då jag själv inte rider med boots vet ju att dom som har islandshästar rider med vikter ibland för högre lyft, men de var en tjej som red och tränaren påpekade att hästen blev mer markbunden och slet otroligt mkt på hoven då han inte var skodd bak vilket hovslagaren påpekade men detta kanske e olika från varje häst

Tusen
0

Att hoven slits mycket för att den är oskodd oc användningen av boot hänger inte ihop. Jag tror du har missförstått det hela.

Sen behöver man inte använda de tunga boots som Islandshästarna har. Man tar bara ett vanligt ridboots. det brukar räcka.

niare
0

nej eftersom han blev markbunden med helt vanliga boots så slets det mer på hoven eftersom den har en kontakt med gruset mer, inget jag missuppfattade utan detta är nog något som inte händer många.

Tin-Tin74
0

Har du provat att rida i skogen? Då menar jag verkligen I SKOGEN.  Inte längs några skogsvägar eller stigar utan rakt in mellan träden, över stock och sten. Det hjälper hästen att se sig för och tränar den på ett naturligt sätt att lyfta på fötterna. Du kan använda dig av träden (som koner) för att göra olika svängar. Se möjligheterna i naturen!

Jag brukar alltid avsluta mina ridpass med det. Hästarna tycker det är jätte kul! Riktig mental avslappning för dem, samtidigt som man faktiskt jobbar på något. Nytta med nöje helt enkelt!

Skrattande