sämsta hoppasset någonsin! :(
För några dagar sen skulle jag hoppa min häst på ridbanan. Vi har inte hoppat så jätte mkt sen i våras pga all snö (hoppar inte så mkt under vintern). Började hoppa ett rättuppstående på 65 och sen ett på 90-100 cm. Det gick jätte bra. Sen Gjorde jag en oxer på 1 meter och han vägrade och vägrade. Det slutade med att jag åkte av en gång, och en annan gång åkte jag in i hinderstödet! Jag har inte åkt av honom på 2 år! Blev jätte less och sänkte till 80 cm, han spar på sidan en gång med hoppade nästa gång tvekade. hoppade det några gånger tills det känndes ok. Han rev några gånger osv. Sen la jag upp en studs på typ 50 cm. tom det rev han och vägrade! :O Jag blev chockad. han är inte sån som vägrar och håller på. Jag funderar över om jag gick fram och höjde för fort och krävde för mkt. Men jag vet inte. Är sjukt less och inte alls taggad för tävling om en vecka :'(
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
mm ja vet e inte kul me träningar som går dåligt!men det e bara att kämpa på det går säkert bra på tävlingen och annars e det förhoppningsvis kul o ni lär er mer!
Mvh/Ellen<3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har han fått ordentligt med muskler ännu? om han nu haft lite lugnare ridning under vinter?
Om ha har det skulle jag tipsa om att ev löshoppa högt och hoppa uppsuttet på lägre hinder. Höj sakta och känn hela tiden att han bjurdet och inte att du måste driva honom hela vägen fram. Tvekar han så sänk och hoppa lågt några gånger och kanske avsluta träningen där?
Även funderade jag på att han kanske har ont? om han tappat muskler under vitern kanske inte utrustningen sitter rätt, eller så kanske det hänt nåt under vintern?
Kan även vart bara en dålig dag ;)

Min ponny gillar att hoppa men helt plötsligt så ville han inte (han ville inget annat heller för övrigt). Sen red jag ut med en kompis och hoppade stockar i skogen och nu är han på G igen. Han tyckte det var jätteroligt! Din häst kanske har tröttnat på att vara på ridbanan eller så har du höjt för fort.
Skynda långsamt så går det fortare.
Hm. Det låter ju inte alls bra. Om de ändrar personlighet sådär också. Kolla upp hos en veterinär? jag hade en tjejkompis som hade exakt samma problem. Hennes häst älskade att hoppa. Så en dag började han vägra och riva, bara sådär (de hoppar rätt högt, typ 120-150).
Fick åka till veterinären, där visade det sig att han var halt på båda fram vid böjprov.
Smile
Så allvarligt tror jag faktiskt inte att det är. jag känner ändå min häst och känner lätt om det är nått sånt fel. tror snarare mer på att jag gick för fort fram och så. tack alla för svar :)
Okej, det var bara en tanke iaf :)
lycka till! :)
Smile
#6 Tack så mkt :)
Jag har funderat lite och tror att han kan ha lite ont ändå :'( för jag lät honom vila en dag och sen skulle jag hoppa bana dagen efter på 70 - 80 cm vilket inte brukar vara nå problem vägrade han och rev mkt. Det va som att bakbenen inte hängde med. Jag tror inte att han är halt. Men han har säkert ont i musklerna eller kanske sträkt sig på något vis? Jag funderar på att ta ut en hästmassör som får känna igenom musklerna osv. Vad tror ni om det? En behandling med massage och stretch kanske kan få honom lite bättre och lite vila? Ska jag ta ut och skritta honom bara eller hur ska jag göra?
Hm. Jag har ingen jättekoll på läget, men det låter som en idé. Annars kanske det finns en veterinär som du kan ringa till och rådfråga? Det kan ju vara bra i vilket fall att utesluta att det inte är någon annan skada eller något.
Hoppas verkligen att allt löser sig. Du får gärna uppdatera och säga hur det går :)
Smile
Eller en equiterapat? Blev nog knasig stavning nu..
Ta ut en massör, equterapeut är lite överdrivet. En massör räcker gott o väl. H*n bör hitta vad som är fel och vanligtvis lossa problemet. Kan ju vara en knut eller liknande i ryggen. :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#11 Det blir nog att ta ut massör nästa vecka! :)
den här veckan menade jag :P