Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettövningar
Läst 2364 ggr
KillBerry
0

Vad ska han äta??

HEJ!

jag har ni fått en D-ponny som ligger precis vid gränsen till häst.

Men jag har ingen aning om vad han ska äta!

Nu ger dom honom bara hö men dom rider då inte heller honom, jag ska då försåka att träna upp kontition osv.

Har ni några tips på vad som kan vara bra mat?

Han är 12år, valack, korsningsponny och runt 148cm (: han är ganska tjock just nu men ska som sagt försöka får ner honom på normal vikt och bra kondition.

Tacksam för svar!

(ps. ved du/ni vad en D-ponny / liten häst borde väga?)

Lets not and say we did

Birke
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om han är tjock så behöver han inget kraftfoder. Hästar klarar sig bra på grovfoder om dom inte anstränger sig hårt och ofta.

Em--ma
0

Ingen häst (enligt mig) behöver tillägsfoder. Med ett bra grovfoder så ska man inte ge det. Sen tycker jag det är okej att lägga till mineraler och vitaminer ifall hästen är i behov av det :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Rafflan
0

Först, minska inte mängden hö utan ge han samma som innan och börja träna, du märker under träning om han kan behöva extra foder för energi och ev protein för att bygga muskler :)

Börja inte banta honom ;)

Punkity
0

När man lägger upp en foderstat är det bra om det finns en analys på grovfodret. Den analysen utgår man ifrån när man sedan lägger till eventuella mineraler, kraft och så vidare enligt hästens behov. Med nya hästar brukar jag börja med ett tabellvärde som utgångspunkt.

Som redan sagts kan många klara sig på bara grovfoder, men det är inte alla som faktiskt har ett bra grovfoder…

Men det viktigaste i slutändan är givetvis att titta på hästen och se hur den ser ut. Alla är inte tabellhästar. Ibland behövs det mer och ibland behövs det mindre.

Rafflan
0

#4 jag tycker man ska prova bara grovfoder först och kolla hur det går, då hästar har så otroligt olika behov igentligen. Även om dem är lika stora och går lika mycket.

koompiis
0

även grovfoder kan vara dåligt, trots att många tycker att man bara ska ge det.
 Detta beroende på när det är skördat, hur sent/tidigt det är skördat, vilken typ av skörd det är så som ängshö, vanligt o.s.v. därför bör man alltid göra en analys på grovfodret för att se dess värden.

Rafflan
0

#6 grovofoder kan aldrig vara dåligt, om det inte tex är mögligt eller så, dock kan det ibland behöva kompletteras med kraft foder, men det syns då på hästen, som sagt 2 hästar av samma storlek med samma träning har fortfarande olika behov.

koompiis
0

jo, till en häst som presterar mycket kan man inte ge änghö som dessutom är sent skördat d.v.s överväxt, då finns det inge energi i grovfodret.
Men ja förstår fortfarande ditt agrument med att alla hästar är olika. Så ja, man bör kolla fordet samt ha en översikt på hästens "mage" och kolla hur tydligt t.ex. revbenen syns.

Punkity
0

Det kan man välja att göra, men en del grovfoder ser man ju direkt på analysen om det kommer behöva kompletteras.

Rafflan
0

#9 ja man ser om det är 0 i vissa värden, men du vet inte hur mycket din häst behöver så då vet du inte om värderna är okey heller.

Punkity
0

#10, visst alltså, mycket justeringar blir det eftersom inte alla är tabellhästar. Men ta vårt ena hö t.ex:

TS 84%

MJ 10,2/kg TS

smbrp 42/kg TS

Jag vågar påstå att majoriteten av de hästar som fodras med ett sådant hö behöver kompletterande protein.

KillBerry
0

Morgon:

3dl kraft grundfoder

1dl betfo + vatten

lite vitlök och 10ml b-vitamin

2kg hö

Lunch:

1kg hö

Kväll:

1dl kraft grundfoder

1/2 dl betfo + vatten

lite vitlök + 10ml b-vitamin

2kg hö

Det är de fodret jag ger nu, men ska sluta med b-vitamin och ge honom 1dl betfo på kvällen (:   han mår bra och verkar trivas med hans mat, vi har bara gett det i 1 vecka men vi får se hur han verkar (:

Lets not and say we did