Vägran
Jag har en ponny som börjat vägra på hinder. Tidigare har hon älskat att hoppa och hoppat allt. Men nu vill hon inte riktigt. Hon hoppar oftast fram bra, men på tävlingsbanan vägrar hon mitt i allt bara. Någon som har förslag på vad jag kan göra åt det? Hon har inte några problem, veterinären har kollat henne och ingenting har hänt som tex. att hon rivit och skadat sig eller något.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När blev hon kollad av veterinär? Gjordes böjprov på frambenen?
När hästen helt plötsligt slutar hoppa utan att någon olycka har hänt i hoppningen kan det ofta bero på kotledsinflamation eller att något gör ont i landningen.
Hur länge har du ägt henne/ tävlat henne? Kan det vara så att du lagt dig till med någon grej som stör din häst just då du ska hoppa? Det är inte alltid felet sitter hos hästen. Be någon titta från sidan eller filma dig så kan ni analysera det efter en träning och sedan jämföra med en tävling.
Annar håller jag med #1. Hoppar man mycket kan det dessutom ge förslitningar som gör att de klarar av höjder på träning (man hoppar ju då i allmänhet lägre) men då det gäller gör sig skadan/förslitningen sig påmind.
Usch, låter som min gamla ponny :( Fast hon hoppade bara med mig på vår första clearround, sedan ville hon inte mer. Hoppas du löser det!
hon/han har kanske tröttnat? varierar du din träning ? :)
Jag tycker de är svårt att kommentera i och med att jag inte sett dig rida. Kan ju finnas hur många anledningar som helst till att hon börjat vägra, många listade ovanför. Vad har ändrats? Eller inte ändrats kanske? Kan vara utrustningen, hästen eller ryttaren? Eller en kombination? Varieringen av träning, felanpassad sadel, fel inverkan från ryttaren, att den har ont? Behöver ju inte finnas några ytliga skador för att hästen ska ha ont. Kan ha med tänderna att göra, ryggen, höften.
Men har hon gåtts igenom ordentligt av vet, har en väl utpassad utrustning och ordentligt med varierad ridning så har de antagligen med din inverkan på henne att göra. Det gäller ju att utesluta saker de kan vara tills man står med svaret i handen.
Men i och med att de kommit nu, att hon hoppat bra tidigare, så skulle jag fråga mig vad jag har ändrat i första hand. Nytt bett? Ny sadel? Ny tränare? Ändrat i foderstaten någonting? Ändrat utevistelsen? Bytt stall?
Andra frågan jag skulle ställa mig själv är som sagt om den varierade träningen. Det är superviktigt att man även som hoppryttare varier sin träning ordentligt. En hopphäst ska inte hoppa mer än max 1 ggr/vecka. Inte någon annan häst heller för den delen. Sedan kan man ju köra markarbete någon gång i veckan också, men då aldrig höja utan nöja sig med markbommar och kanske några stutsar eller nåt.
Resterande dagarna är de ordentligt med dressyrträning och långa, varierande uteritter som gäller. Det är så jag alltid ridit ivf och tycker de är en bra grund för alla hopphästar.
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
Givetvis ska du börja med att utesluta att hästen har ont. Och det gäller ju inte enbart genom veterinärkontroll utan kolla med sadelutprovare om sadeln sitter bra, massör osv. Hovslagare och någon som kan kolla tänderna ordentligt på din häst.
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
nuu kom jag på det! :D för ca ett år sen började min häst helt plötsligt vägra! (vilket han inte bruka göra) , eller nej han vägrade inte, utan han smet åt sidan! och det var oftast till vänster. så vi kollade upp med en ''tandläkare'' (inte veterinär) och mycket riktigt så hade han en varg tand på vänster sida!
så ett hett tips är att kolla tänderna :)
Finns det ingen som ser på något vis om hästen reagerar speciellt när du rider? Kanske har hon fått ont i munnen, (î) eller muskelspänningar elelr whatever…? Försöker hon komam undan något eller hur är det egentligen. Kan hon helt enkelt bara blivit osäker?
Hästen kan också ha tröttnat på att tävla. Min kompis häst tröttnade efter att ha tävlat och varit jätteduktig. Men han började stanna och springa åt sidan och hålla på, det syntes ganska tydligt att han hade just tröttnat…
"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts Intertwined with love The magic of us"
xoxo
maja awesome,