Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 5245 ggr
hhannaz
2011-04-17 16:00
0

Höjdrädd!

Jag älskar verkligen att hoppa. Men jag har insett nu de senaste veckorna att jag har börjat bli rädd för högre hinder. Jag kan hoppa upp emot 80 cm, sen tar det stopp. Jag känner mig osäker och rädd när jag rider mot ett högre hinder.

Är det någon som har några tips om vad man kan göra för att komma över höjdrädslan?

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

poppysmarsvin
2011-04-17 21:12
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du en trygg häst när du hoppar?

hhannaz
2011-04-18 19:24
0

Nu när du säger det så är jag tvungen att tänka efter. Det är ett arabsto som jag har ridit i 4 år, som jag känner mig väldigt säker på, förutom just i hoppningen. Hon är väldigt het i hoppningen och kan få för sig att springa väldigt fort innan hindret och i värsta fall tvärnita precis innan hon ska hoppa. Jag har åkt av ett par gånger, men det är inget som har gjort mig rädd direkt…

poppysmarsvin
2011-04-21 10:52
0

Jag tror faktiskt att det sätter spår hos dig, även om du inte riktigt ser sambandet. Araber är ganska ryttarkänsliga, och har de inte sin ryttare "med" så sviker kanske modet även hos hästen precis innan hinder.

Mitt tips är att du hoppar en trygg "jag ska lära dig hoppa"-häst, som inte blir särskilt störd av hur du känner eller om du sitter och klämmer eller hamnar lite snett. Då kan du koncentrera dig helt och hållet på bara dig och din balans. När du är trygg  så kan du gå över till andra hästar Skrattande.

Lycka till!

hhannaz
2011-04-22 19:09
0

Tack så mycket för tipset! Problemet är bara det att jag tyvärr bara har den här hästen som jag kan hoppa med. ^^

JenniferH
2011-04-26 19:40
0

Jag har också varit höjdrädd tidigare, har haft "osäkra" hästar som antagligen satt spår hos mig. Men jag hade turen att få tag i en riktigt schysst häst som har fått upp mitt självförtroende enormt! Jag tror det är så man bör göra, om man har möjlighet till det.

Men i ditt fall så tycker jag att du ska hoppa på höjder som du känner dig trygg med, bygg upp självförtroende hos dig och hästen på det sättet. När dom höjderna sen känns busenkla så kan man kliva upp litegrann, och om man är säker på att hästen hoppar allt så brukar det ju kännas bättre, och hindrena känns inte lika höga. Så är det för mig i allafall Glad

charlotte200
2011-04-28 18:06
0

Det bästa jag vet är att hoppa prova att hoppa högre för varge gång du du gör det. Försök att inte tänka att du inte klarar det!

hhannaz
2011-05-04 16:29
0

Tack så jättemycket för tipsen! Blir så avundsjuk varje gång jag ser andra hoppa lite högra hinder, haha. Hoppas verkligen detta funkar nu! Skrattande

sallberglina
2011-05-15 22:31
0

Är själv lite höjdrädd så vet hur du känner. Känner ofta press i grupper, men nu har jag möjlighet att träna själv på egen ridbana med egna hinder, och då känns det inte lika jobbigt om det inte går bra.

Mitt första tips är att inte hoppa högre än vad formen klarar av för dagen. Vissa dagar är man själv mer skraj, vissa dagar funkar hästen inte lika bra. 

Mitt andra tips är att rida serier med särskilda avstånd, och börja på en lägre höjd och så småningom höja, och då vet man att avstånden passar.

Och självklart underlättar det med en häst man vågar lite på, men har man inte det får man göra så gott man kan ändå. Lycka till!

imsuchadiva
2011-05-16 11:54
0

I början när jag hoppade men min arab, så kunde han bjuda huur fint som hellst, och precis innan han ska hoppa av så kasta han sig undan. Var inga tvärnitar, utan han kastade sig verkligen, vilket ofta resulterade i att jag fick klara hindret själv ;)
Så slutade med att jag också blev rädd. Hoppade mycket låga hinder med honom, och medans åren gick så byggdes förtroendet upp. Så på slutet gick vi igenom hoppträningarna utan några stopp, och om det var något så var de en litet nit innan för att vi taxerat fel eller något sånt.

Hur länge har du hoppat med hästen? Ålder på hästen?

Men det är bara att träna och träna och träna!
Hoppa låga hinder (med låga menar jag den höjden du tycker känns bra ), sen efter hand så höjer du såklart när du känner dig redo.

Ett annat tips är att ha ett och samma hinder heeela tiden. Med min unghäst har jag alltid fem-och-halvan uppställd på samma ställe, vilket gör att både han och jag känner igen hindret, vilket iaf för mig blir en liten trygghet.

Men som sagt, bara att nöta på och träna. Svårigheterna i hoppningen ligger i knepiga banor, inte i höga hinder.

[Smultronsöt]
2011-05-17 21:40
0

Precis som 5:a skrev; Hoppa små hinder som du känner dig säkra på tills du känner att dom är hur lätta som helst lix. Sen bygger du på med små små höjder och så fortsätter du tills du vet att det inte är läskigt. :)

Jag är aldrig rädd för att hoppa, men jag vet hur det känns ändå. ;)

Lycka till!

hhannaz
2011-05-24 12:19
0

Hoppade lite igår och hoppade 105 cm. Jag är faktiskt stolt över mig själv, även fast det för vissa är ingenting. Men för mig är det ett stort steg! Jag provade 110 först, men började känna mig osöker så sänkte ner lite och det gjorde världens skillnad! Skrattande

#9 Jag har ridit henne i fyra år och har väl hoppat henne i tre år tror jag. Hon är 19 år.

kappi
2011-05-27 16:41
0

haha det verkade ju inte vara några problem med dig inte? ;)

hhannaz
2011-05-27 20:52
0

#12 Jorå, det kan man säga. Under fyra år har jag varit rädd, så ett problem har det absolut varit.

kappi
2011-05-27 23:31
0

verkade ju gå fin fint i alla fall :D

hhannaz
2011-05-28 00:33
0

#14 Jarå, men ändå är det ju långt kvar för att få bort rädslan helt! :)

ebengtssson
2011-05-28 15:15
0

jag har lite samma problem fast ändå inte^^ Jag vågar hoppa högt så länge jag inte vet om att hindret är höjds och vad höjden är XD

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

JenniferH
2011-05-29 12:37
0

En sak till - Min tränare brukar se till att jag alltid får avsluta träningen med något högt språng för att det andra jag hoppar alltid ska kännas lågt och enkelt. Och efter jag hoppat högt så säger han alltid "Där ser du, det är ju busenkelt ju!" Haha Glad Det ger mig självförtroende, då känner jag mig bra och vågar mera ;)

Och man kan ju använda sig av den klassiska "fem och en halvan" för att våga hoppa lite högre.

Tatchit
2011-05-30 14:02
0

vill bara slänga in att höjden egentligen inte är så viktig men…

Rid på hinder du känner dig säker på och fortsätt då tills du verkligen känner dig supersäker. Höj sedan långsamt?

Jag har egentligen ingen aning eftersom jag älskar att hoppa högt hehe…

"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts
Intertwined with love
The magic of us"

xoxo

maja awesome,

hhannaz
2011-05-30 18:06
0

#18 Klart att höjden inte spelar roll egentligen, men jag vill kunna hoppa högre utan att vara osäker liksom Skrattande

Tack för tipsen allihopa!

louise'
2011-05-31 21:41
0

Hej! 

Jag tkr att du ska börja hoppa på den höjden du är säker. Hoppa mycket på den höjden och när duoch din häst är säker o tar höjden som ingenting höjer du lite i taget o förtsätter att nöta den höjden osv. 

Lycka till :D