Basjkirhäst kan inte taxera?
Jag har en basjkirhäst på 7 år som inte kan taxera hinder, ha har hoppat några L:A Hinder men aldrig debuterat.
Jag vill gärna satsa mer på hoppningen med honom, så är det någon som vet någon bra övning där han lär sig att taxera hinderna bättre?
Är detta någon som inte går att träna bort eller…
// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy

Löshoppning framförallt :)
Löshoppning som #1 sa är det man framförallt brukar använda för att lära en häst taxera. Sen kan det vara bra att ha små hinder, låta hästen sköta allt. Små hinder är bra ifall den taxerar fel och då oftast (beroende på hur höga hinder) klarar det, hästen slipper då tappa självförtroendet vilken är en viktig del i hoppningen (:
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
#2 Så det är inte för sent att lära honom att taxera hinderna bättre? :)
#3 Nej det skulle jag inte säga att det är =) Det är ju ungeför som att omskola en häst bara. Vet många galopp/trav/dressyrhästar som knappt sett ett hinder före 6 års ålder som är jättefina hopphästar idag. En på ridkskolan i närheten (gammal dressyrponny som gått SM) hade aldrig hoppat innan han kom och nu behöver man bara styra om han är på bra humör (:
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
#4 okej, tack vad bra! :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
låga hinder, och hjälpbommar kan vara en bra hjälp!
Kram /Tess