Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 1857 ggr
CleverMe
0

Tips ang. sits/inverkan/form

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle bli glad om ni kunde ge tips på vad jag kan förbättra i min sits och inverkan på hästen för att få den i en lite mer ärlig form eftersom jag inte tyckte att det gick så bra igår när jag tränade, fick inte den där maffiga känslan som jag brukar få när han verkligen höjer ryggen och trapar på och går på lodplanet.

Kan till lägga att det gick dåligare en vad det brukade igår, kändes lite som om min ridning hade blivit sämre efter att jag hade ridit en annan häst ett tag medans hästen jag red igår vilade, så jag har alltså inte ridit denna häst på ca 4 månader och innan pausen så gick det jätte bra.

Kändes också som om jag tänkte för mycket och gjorde för lite och bara tryckte med benen.

Tack på förhand!Glad

ella99bella
0

ja e inte så bra på det så  överlåter det till experterna.men vilken vacker häst!!!

Mvh/Ellen<3Glad

NSphoto
0

Okej, jag är ju inte den bästa på sånt här, och nu vet jag inte om jag kanske ser fel, men dina händer ser aningen låga ut, sen skulle du behöva sätta "ihop" händerna mer så du inte har dom så brett isär. Sen ser det ut lite som att du tittar ner, och då ska jag blicken upp (jag vet hur svårt det är då jag har samma problem)

Det är väldigt svårt att avgöra från en bild då vissa saker bara är för att du gör någt speciellt. Men nu tänkte jag mer som lite allmänt. Sen tipps är ju väldigt olika från häst till häst också, men de som brukar fungera på de allra flesta är mycket volter/byt om volt, även skänkelvikning kan vara en bra övning, se bara till så att hästen inte är förböjd eller går före med bakdelen (lättare att se om man har spegel eller om någon kan stå framför)

Sen kan det ju också vara att hästen om den nu vilat i 4 månader är lite stel och ringrostig. Så tänk inte allt för mycket på det i början (:

Sen en jättebra övning som ofta hästar brukar tycka vara ganska roliga istället för att samla sig hela tiden i bästa tävlingsform m.m är att om du har en pigg häst att låta den springa av sig ordentligt, att du föreslår det när du känner att den vill det. Dom brukar då också bli memr samarbetsvilliga, och att i slutet av ett ridpass belöna hästen med något den gillar att göra (:

Jag hoppas du förstår och att detta var till någon hjälp! :D

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Stoodyear
0

Framdelsvändningar runt på en mindre fyrkant är kanon för att balansera upp! Det brukar alltid släppa och kännas bättre efter det!

zanrio
0

Jag har inte läst vad de andra har skrivit men jag fick ett jätte bra tips av en duktig hoppryttare. Titta inte ner utan dit du ska, då rätar man automatiskt uppsig och får en bättre sits:)

Lindaaxelsson
0

Haha, heter inte den där hästen Goliath? :)