Hur mycket är för ofta?
Har en 5åring som jag tränar både dressyr och hoppning med. Men han krånglar med lastningen så all träning sker hemma, med endast mamma till hands.
Hoppar därför inte så högt och inte såå avancerat. Som högst har jag hoppat 80 med honom, men ska väl iaf upp på 90 - 1m snart.
Men hur ofta tycker ni man kan hoppa?
Oftast hoppar jag de flesta sprången på hinder mellan 40-70 cm. Bara för att han ska få så mycket hindervana som möjligt och ja "lära sig hoppa", titthinder o så.
Hoppar oftast bara två-tre språng på 80cm.
Så här låga höjder är ju bara som ett litet större galoppstrång känns de som.
Han älskar att hoppa och givetvis så drar jag ner på träningen om jag märker att han tycker det börjar bli tråkigt.
Så vad tycker ni? Men hur ofta tycker ni det är okej när ma har så långa hinder? ca två gånger i veckan? Med 4-5dagars mellanrum.
Hur oftar hoppar ni era hästar?
(lasttränar förfullt. målet är att han ska vara min tävlingshäst. )
med en ung och ovan häst tycker jag det räcker med en gång i veckan men så länge det är okomplicerat och lågt så kan man ju hoppa litemer än så =) varför inte ett pass i början av veckan där det bara är lågt och lite teknik för att sedan i slutet av veckan ta lätta övningar med något högre hinder?? =) en femåring bör kunna hoppa lätta banor på 80 utan större problem =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Ja precis. Men köra med några dagaras mellanrum som jag skrev :)
Kan tillägga att han ligger väl som en 4åring i utbildningen. Men banor på 80-90 ska han klara.
#1 Beror inte det på hur stor hästen är också. Jag menar om det är en A-ponny är det väl rätt högt att hoppa i utbildningssyfte medans en häst på 170 cm lätt hoppar dessa höjder även som nybörjare.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Ja fast nu var det ju häst som tråden gällde.
#3 utgick efter hästen som beskrevs i #0 =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Hur länge är hästen riden innan? Jag har en fyraårig ponny som jag ridit i snart 1½ år med en längre vila på och några kortare viloperioder. Henne hoppar jag nu en gång i veckan, och då brukar jag hoppa samma övning två dagar i rad, vilket funkar bra och ger mer än om jag hoppar bara en dag.
Jag tycker absolut du kan hoppa en dag i veckan, minst, om du vill! Man säger ju att hinder under 1 m är gymnastikhoppning, och gymnastikhoppning kan man rida varje dag om man så vill! Jag håller väl inte riktigt med om det, men en gång/vecka är enligt mig bra att träna, oavsett ålder. Och så märker du ju såklart om hästen behöver vila någon period eller så.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#4 , #5 Fast det står egentligen inte så mycket mer än att det är en tävlingshäst. Jag kallar mina gotlandsruss för hästar (vilket dom är). Så ordet häst säger väl egentligen inget om hur stor hästen är. Fast ni kanske känner till hästen som hon menar i #0.
Jag skulle hoppat ca 2 dagar i veckan, ridit ut 1 dag och ridit resten dressyr och träna hästen lite i frihetsdressyr.
Jag håller inte med #8 om att bara rida ut en dag i veckan! Jag tycker det är väldigt viktigt att rida ute i skogen då det ger framåtbjudning, varierar underlag, stärker mer naturligt m.m. En ung och/eller otränad som inte är så stark ska framförallt jobbas i skogen, där man kan göra mycket mer än att bara "lulla omkring" som många verkar tro. Jag rider in mina unga hästar främst i skogen just av ovanstående anledningar, och tar inte in dem på bana förrän de är mogna för det. Detta funkar inte med alla unghästar, men med den största delen.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Ursäkta mig att jag tog det som brukar funka fö rmin ponny !
Håller med #9, uteritt 1 gång i veckan är alldeles för lite för en häst/ponny, oavsätt om den är ung eller gammal.
Men glömt inte bort att tråden handlade om hoppning!
Har själv en som fyllde 5 i år, vi hoppar en gång i veckan rider dressyr 1-2 gånger o resten rider ut ! och såklart vila :)

Nu när jag har varit iväg hos en hoppryttare och tränat med min unghäst så hoppade jag ungefär varannan/var tredje dag. Men jag tycker nog att 2 gånger i veckan låter rätt bra. För att få fina muskler och en framåt och positiv unghäst ska man rida ut så mycket man kan. I sällskap då, det är mycket bättre för en unghäst att tränas i skogen än att bara ridas i ridhuset eller paddocken. Då tar man glädjen från hästen:) Ingen tycker det är roligt att bara rida runt i en låda varje dag;)
Hur ofta kan en Norsvensk på 20 år hoppas om man hoppar ca 6 språng på 40cm hinder? Vet inte hur hon hoppat tidigare i sitt liv men tror inte hon hoppat nåt förrän jag började småhoppa henne i våras. Hoppar aldrig banor med henne (har inte möjlighet tyvärr) så det blir bara "fram och tillbaka" några språn och ibland studs på 2 hinder. Som ligger på 30-40cm. Hon rids alltid ut (har inget paddock eller ridhus) och jobbar aldrig på det sättet i dressyr eller dylikt heller. Däremot kan hon ridas på vägen/skogen och galoppera på lägdan ganska långa ridpass och hon går oftast varje dag. Varranan dag lugnare och varranan lite hårdare.
Efter hon hoppat några gånger och insett att det inte var farligt såg hon ut att tycka det var skoj, nu har hon dock hoppat rätt ofta och verkar tröttna på det?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

#14 Hur ofta tycker du är "rätt ofta"?
Jag tycker inte en häst ska hoppas mer än en gång i veckan (regelbundet), men självklart kan man göra undantag!
Att din häst är 20 år tror jag inte spelar någon roll alls, så länge den är pigg och fräsh och rids regelbundet.
Kanske dags att hitta på nya övningar om hon tycker det är tråkigt? Eller så hoppar du för ofta?
#15 okj
nja typ 2-3 grr i veckan.
Nja hon hade nog tyckt det blivit roligt igen om jag gjorde det annorlunda vet dock inte hur jag ska göra för att det ska bli det. Har ej Paddock eller manege så kan inte hoppa bana heller :P
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se