Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettutrustning
Läst 7650 ggr
Alma-G
2010-06-17 12:07
0

Hönät/påse

Vilket är bäst för hästen och vad är säkrast i transporten? Vad använder du?
Använder du alltid det, även vid kort resa, eller vid vilken sträcka börjar du använda det?

Min www.ridsport.ifokus.se är "to busy" och kan ej öppnas, därför sätter jag in den här istället.

J-Parnebo
2010-06-17 12:38
1

Jag har alltid hö i transporten oavsett sträcka, men har nu för tiden aldrig hönät eller påse. Jag har typ en "bänk" längst fram i stallet där man sadelkammare är, och så lägger jag hö:et på bänken bara löst! :)
har ingen erfarenhet om vad som är bäst för hästen!

Elshira
2010-06-17 13:02
0

Jag använder antingen en höpåse eller en ikea kasse som jag typ spänner upp framför i höjd med bommen :) Nät skulle jag dock aldrig sätta upp då jag vet allt för många som fastnat i dem…

Hakuna matata!

Minetta
2010-06-17 13:14
0

hönät använder jag, alltid, även vid kort resa.

Elshira
2010-06-17 13:27
0

Glömde tillägga! Jag sätter alltid upp höpåsen eller ikeakassen i balsnören som jag klippt av lite (men inte helt) så att om de ändå skulle resa sig och få in en hov så lossnar det istället. Det ska dock givetvis hålla för lite buffningar så att det inte åker ner och dr trampar ner dem och kan skada sig på det viset. :)

Jag kom för övrigt på något väldigt smart som följde med grannens nya transport men som även gr att göra själv! Det är som en tunn plastmatta som är ungefär lika stor som framdelen på transporten. Den sätter man sedan fast med såndana "gummi spännen" som brukar finnas på t.ex lastbilar när de spänner fast plasttaket osv.

Praktiskt och helt skadefritt! :)

Hakuna matata!

halloonsodaa
2010-06-17 15:06
0

Jag spänner fast ett hönät i "taket" på transporten då transporten har två järnringar ovanför krubborna där hönätet ska sättas fast:) Använder bara hönät om jag åker längre sträckor och om jag kommer att vara borta länge t ex tävlingar och träningar som ligger 45 min - 1 h från mig:)

[trollduva]
2010-06-17 15:59
1

använder på jobbet ett hönät med små maskor som jag hänger i taket ska dom åka lastbil får dom höpåsar när vi står still och hemma har jag ett "bord" i plast som man späner fast mellan bomen och vägen

Alma-G
2010-06-17 23:54
0
Elshira
2010-06-18 01:39
1

#7 Precis en sådan jag pratade om! Vad praktiskt^^

Hakuna matata!

Rynkel
2010-06-18 01:39
0

jag använder hösegel som min pappa har sytt, det funkar jätte bra. Har fem kabinhakar på det så att två sitter längst fram i hörnena på transporten, två på sidorna där bommarna sitter fast och en som sitter fast i en hake på mellanväggen. Så när jag skall in och koppla loss ponnyn knäpper jag loss de hakarna som sitter på väggen längst mot mig vid sidpdörren och den i mellanväggen och hänger det "åt sidan". Funkar jätte bra som sagt, och det funkar som en "vägg" om hästen blir rädd eller annat så att det förhindrar att de försöker kasta sig över den främre bommen.

Slänger alltid in åtminstone en tuss hö som ponnyn kan tugga på under färden, om inte så brukar det ligga kvar lite :)

my-real-life
2010-06-18 21:46
0

längre sträckor = Hö segel

lastbil = höPÅSE

kortare sträckor = Hö segel (men med ytterst lite hö)

WhoCares-01
2010-06-19 02:55
0

när vi har tillgång till den stora transporten som vi delar med min moster så använder vi en höpressening som hör till transporten (en thele excellent) annars, när vi har vår egen transport så blir det hönät. har alltd hönät så att hästen har något att göra.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

NettanLindholm
2010-06-19 15:53
0

Åker jag under en timme så har jag ingenting i. Hon kocentrerar sig bättre om hon har något hö som "stör" henne.

Åker vi längre, en IKEApåse som jag knyter upp där fram i lagom höjd så att hon inte kan få in ett ben. Om hon inte skulle hoppa över bommen dårå Flört

Haag
2010-06-19 22:06
0

Kortare sträckor har jag oftast inget hö i transporten, men till tävlingar och längre sträckor använder jag alltid IKEA påsar som jag sätter upp framför bommen.Tycker det är smidigt, och enklare än att hålla på och krångla med hönäten. Glad

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

kramonella
2011-08-02 20:12
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vart kan man köpa hösegel? inte sånt på hööks utan mer i "gummi" som passar att ha i lastbil ? Glad

WornOut
2011-08-05 14:40
0

Hm.. Tänkte bara skriva till er som inte vet det:

Egentlgien är det livsfarligt att fodra hästarna i transporten om dom inte har tillgång till vattenhink! Väldigt stor risk för foderstrupsförstoppning..

Alma-G
2011-08-05 14:52
0

#15 Har också hört mycket om detta så jag vågar bara utfodra på plats i transporten. Alltså på tävlingsplatsen ex. :)

Punkity
2011-08-05 15:39
0

Jag fodrar med IKEA-påsar i transporten. Dock får min aldrig äta under resan, finns risk att de får foderstrupsförstoppning.