första tävlingen?
Hej!
jag är 14år och har ridit i ca 4,5 år varav sista på häst
jag är jätte sugen på en typ klubbhoppning eller så men jag vet inte vilken höjd eller hur jag ska tänka
och ett stort problem jag blir så närvös när vi tränar hoppning på lektionerna finns de nå bra tips?
jag gillar ju att hoppa men de är precis då jag ska hoppa och innan jag blir närvös
Mvh Linnéa
Rider du på ridskola? Eller för någon privat tränare?
Fundera på varför du blir nervös när du hoppar. Känner du dig inte säker på hästen? Har du dålig balans? Är hindrena för höga? Dåligt förtroende för din tränare?
Jag tycker först och främst att du ska känna dig säker på träningarna innan du ger dig ut och tävlar. Men klubbtävlingar brukar ha ganska lätta banor så är inte heller fel att pröva en gång och se hur det går.
Hur högt brukar du hoppa när du tränar bana? Vilken höjd känns bra för dig?
Har du någon kompis som du kan följa med på tävling? Så får du lite vana och ser hur det går till.
jag rider på ridskola
de kan nog vara att jag inte känner mig säker eller att de är flera som kollar ( är rätt blyg av mig)
oftast så kör vi bara linjer och enstaka hinder som mur och oxer
höjden kanske är kring 40, 50
jo min bästis hopptävlar ganska mycke och då brukar jag följa med och fota
Mvh Linnéa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mitt tips är att börja ta privatlektioner istället, förra året hade jag ridit i 4 år och då tyckte jag att ridskolan gav inget ängre. När jag skaffade egen häst förra året så har både jag och han utvecklats jättemycket.
Kolla upp på ridskolan om det finns en häst som du kan bli skötare på eller liknande som du kan lita på. Börja träna och sen kan du kolla om det finns clear rounder som man kan vara med på eller andra aktiviteter. Clear Rounder är jättebra om man ska börja tävla fast inte på riktigt, då väljer man själv höjd (vilket kan vara liksom allt från 20-120cm) Kolla om du kan få tips av din kompis, kanske du kan träna med henne?
Det är viktigt att du kan lite på både dig själv och hästen som du rider, speciellt när du hoppar. Ett exempel är att jag kan vara lite nervös ibland om jag hoppar, och då vägrar hästen. Om man tänker att man klarar detta lätt som en plätt så går det oftast bra och då blir man även modigare.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
OK tack!
på onsdag börjar ridningen igen så snart är de väll hoppning och då ska jag tänka på dehär sakerna :D
Mvh Linnéa
Mitt tips är att börja tävla clear round, det är vad jag själv ska börja med. Där jag rider så blir det som en vanlig hopplektion dom tar fram dom vanliga hindrena och det brukar kännas bättre för mig. Sen ifall du inte har tävlat så tävla gärna lägre än vad du brukar hoppa på lektionerna. Man blir lätt väldigt nervös på tävlingar!
Sen byt inte höjd förrän du känner dig helt säker! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hoppa bara så högt som du känner dig säker på, gärna lågt så att det känns enkelt så du känner dig som en kung! :) Sen får man ta det försiktigt frammåt.